18.10

4pm

Guided tour of MOCAK’s exhibition

A guided tour of the exhibition of MOCAK’s collection: Dialogue with a space, Modern models of realism, Stanisław Dróżdż Conceptshapes, Krystian Lupa Live Factory 2: Warhol by Lupa.

The tour will take around 90 minutes.

The participants are asked to come to the entrance of the main building of MOCAK 10 minutes before the beginning of the tour which will be conducted in a small group in a sanitary regime.

Place

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
ul. Lipowa 4

Tickets and reservation

Tour’s price included in the ticket. Reservations required through email: recepcja@mocak.pl or phone number: (12) 263 40 01.
Number of places is limited

12pm-6pm

Exhibitions – „Old Rzepecki looks at young Rzepecki” by Adam Rzepecki and „The Stanisław Pyjas’s case” by Dorota Nieznalska

An opportunity to see two exhibitions: Stary Rzepecki patrzy na młodego Rzepeckiego i Sprawę Stanisława Pyjasa. More information on the exhibitions available on http://bunkier.art.pl. It is the last day of these exhibitions.

Place

Bunkier Sztuki Pl. Szczepański 3a

Entrance

3PLN with the password ‘KRAKERS’

17.00 – 18.30

Spis rekwizytów: zabawy improwizowane na przedmiotach

Mam dla ciebie prezent na koniec świata. Prezent jest w pudełku. “Czy to jest duże?” “Czy służy do ucieczki?”. Randomowe przedmioty losowane z teatralnych archiwów zainicjują nieoczywiste działania oswajające nowe rzeczywistości.

Miejsce

MICET, ul. Jagiellońska 1, Strefa BE

Bilety i rezerwacje

wstęp: 8 zł
zapisy: info@micet.pl

Dodatkowe informacje

wiek: 16+
grupy do 15 os.

14:00

Wojna o pisuar. Kto był autorem przełomowego dzieła w sztuce XX wieku – dyskusja online

Dyskusja z udziałem:
Irene Gammel – autorki biografii Elsy von Freytag-Loringhoven i wydawczyni jej tekstów, dyrektorki Centrum Literatury Współczesnej i Badań Kulturowych na Uniwersytecie Ryerson w Toronto, Kanada
Zuzanny Janin – artystki, fundatorki nagrody Marii Anto i Elsy von Freytag-Loringhoven
Anny Markowskiej – historyczki i krytyczki sztuki, profesorki Uniwersytetu Wrocławskiego, autorki książki „Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem”.

Prowadzenie: Grzegorz Jankowicz, dyrektor programowy Festiwalu Conrada

Wydarzenie specjalne w ramach Festiwalu Conrada i projektu Domu Norymberskiego

Miejsce

Dom Norymberski

14:00

Wojna o pisuar. Kto był autorem przełomowego dzieła w sztuce XX wieku – dyskusja online

Dyskusja z udziałem:
Irene Gammel – autorki biografii Elsy von Freytag-Loringhoven i wydawczyni jej tekstów, dyrektorki Centrum Literatury Współczesnej i Badań Kulturowych na Uniwersytecie Ryerson w Toronto, Kanada
Zuzanny Janin – artystki, fundatorki nagrody Marii Anto i Elsy von Freytag-Loringhoven
Anny Markowskiej – historyczki i krytyczki sztuki, profesorki Uniwersytetu Wrocławskiego, autorki książki „Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem”.

Prowadzenie: Grzegorz Jankowicz, dyrektor programowy Festiwalu Conrada

Wydarzenie specjalne w ramach Festiwalu Conrada i projektu Domu Norymberskiego

Miejsce

Dom Norymberski

5pm

Artcollecting: Rafał Kamecki | meeting

This year, the ArtCollecting meeting takes place in the Samurai Room of the National Museum in Cracow. Our guest, Rafał Kamecki, is the founder and the president of Artinfo.pl, the biggest internet portal about the art market in Poland. It collects, archives and makes available to its users information regarding art sales records. Another aim of the portal is to research the processes that happened during the shaping of the art market over the last 20 years. Results of this research are being published annually in the ‘Artinfo.pl report’. Artinfo.pl’s crew, besides Rafał Kamecki, is over ten independent specialists advising both experienced collectors looking to expand their stock and beginners trying to start their investments. During the meeting Rafał Kamecki will tell us about the beginnings of Artinfo.pl, his observations and experiences of Poland’s art market. He will also share his opinion on the opportunities and risks of this market and his prognosis on its future.

The lecture will be available online.

Place

Muzeum Narodowe w Krakowie, Gmach Główny | al. 3 Maja 1, Samurai room

6pm

A meeting with the curatorial team of the “TA” exhibition by Ewa Kulka

An additional event for the ‘TA’ exhibition which will bring the audience closer to the paintings by Ewa Kulka. The meeting will be held by the curatorial team of TA Foundation, with which the artist is associated for many years.

Ewa Kulka (born in 1979) graduated the Academy of Fine Arts in Cracow with honors in 2004. Her art is dominated by female characters, an intimate atmosphere of everyday life and symbolic carnality. The artist paints mostly with oil paint on large formats with rich colours, however she feels equally good in smaller forms painted with watercolours. Many of her works can be found in private collections.

Place

OFF Frame
ul. Krakowska 41

6pm

musical tour of Dawid Czycz’s exhibition “Golden Years: Are You Ready?”

The Golden Twenties is the legendary symbol of an artistic eruption and midway prosperity. Together with Dawid Czycz’s exhibition we perversly invite you to the best of worlds in the best of times, because our lives and the art that describes it is here and now. Dawid Czycz is an artist of great intuition, intelligence and sense of humor. His painted worlds describe the absurds of our life, the simultaneity of being serious and short emoticon delights.

Curators: Agnieszka Gołębiewska and Mariusz Horanin

Place

Shefter Gallery
ul. Jabłonowskich 6

12:00 – 14:00

16:00 – 18:00

 

Magdalena Daniec Recykling opowiadań bez puenty | spotkanie i oprowadzanie z artystką

Miejsce

Galeria Zalubowski
ul. Berka Joselewicza 21/2

18:00

Pracownie do wglądu | panel dyskusyjny

uczestnicy: Agnieszka Jankowska Marzec, Martyna Nowica, Anna Stankiewicz, Bogusław Bachorczyk, Magdalena Lazar, Adam Rzepecki

prowadzenie: Kamil Kuitkowski

Czy pracownia to miejsce skupionej pracy twórczej, gdzie najlepiej byłoby nie przyjmować gości? A może raczej otwarte miejsce spotkań, w którym gospodarz od czasu do czasu pracuje? Czy w Krakowie trudno jest utrzymać pracownię? O tym, a także o wielu innych wątkach związanych z przestrzeniami pracy twórczej porozmawiają Agnieszka Jankowska – Marzec, Martyna Nowicka i Anna Stankiewicz, twórczynie projektu „Pracownie do wglądu” oraz troje artystek i artystów zaangażowanych w to przedsięwzięcie – Bogusław Bachorczyk, Magdalena Lazar i Adam Rzepecki a także Bogdan Renczyński, który opowie o Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora. Spotkanie poprowadzi Kamil Kuitkowski. „Pracownie do wglądu” to portal internetowy, który dzięki dokumentacji fotograficznej autorstwa pomysłodawczyni projektu – Anny Stankiewicz oraz rozmów Agnieszki Jankowskiej – Marzec i Martyny Nowickiej pozwala zainteresowanym na własne oczy przekonać się, jak wyglądają pracownie krakowskich artystek i artystów.

Miejsce

Cricoteka
ul. Nadwiślańska 2-4, Sala Teatralna

19:00

Iga Bałos. Wszystko widzę jako…prawo, czyli czy filmy o sztuce są o prawie?
wykład online

Sztuka to pojęcie otwarte, także w kontekście ochrony prawno-autorskiej. Przez niektórych twórców jest ona oceniana jako mało efektywna, bo nie chroni wyników ich pracy. Z drugiej strony, przedstawiciele wybranych nurtów piętnują monopol prawno-autorski za stawianie granic kreatywności i inspiracji. Prawna ocena sztuki nie jest łatwym zadaniem. Nie każdy artysta to twórca w rozumieniu prawa autorskiego i nie każde dzieło sztuki stanowi chroniony utwór. Opowieść o ograniczeniach, przywilejach i innych konsekwencjach dla twórców, wynikających z prawa autorskiego, będą oparte na filmach, poświęcone zagadnieniom z obszaru sztuki. Czasami konkretnym malarzom a nawet obrazom. W niektórych przypadkach, fabuła to po prostu hołd składany sztuce jako niezwykle istotnemu elementowi życia społecznego.

Zagadnienia podczas spotkania:

Czy Bernardo Bertolucci zgodnie z prawem korzysta z cytatu i czy wolno mu było stworzyć własną „Śmierć Sardanapala”?
Czy ochrona wizerunku i RODO wpłynęłyby na pracę nad „Dziewczyną z perłą”?
Czy prawnicy robią „Wielkie oczy”, gdy słyszą, że Margaret Keane zmieniała zdanie, co do autorstwa własnych obrazów i sposobu ich oznaczania?
Czy Jaś Fasola naruszył prawa autora „Matki Whistlera”? A może zrobił to producent filmu?
Czy w „Ostatniej rodzinie” więcej jest o Beksińskich czy o prawie?
Czy „Banksy w Nowym Jorku” kpi z prawa autorskiego?
Czy Rembrandt dałby lajka pod filmem „The Next Rembrandt”?

www.sprawnaedukacja.pl

16:30

wernisaż roboczy
4Seasons
Krakowskie Rezydencje Artystyczne 2020

4Seasons, ul. Stefana Batorego 6a, Kraków4Seasons, ul. Stefana Batorego 6a, Kraków Krakowskie Rezydencje Artystyczne 2020 będzie miał charakter dziesięciodniowych rezydencji artystycznych dla zaproszonych gości z zagranicy i pleneru miejskiego dla artystów krakowskich zaproszonych do projektu. Sympozjalna webinaria – część wspólna, zainicjuje ideę zapoznania się z różnorodną etnicznie i kulturowo sztuką, jak i indywidualną twórczością zaproszonych artystów. Powstały dorobek planujemy pokazać mieszkańcom Krakowa i szerokiej publiczności pod koniec 2020. Wystawie będzie towarzyszył katalog – publikacja podsumowująca dorobek rezydencji artystycznych oraz film o projekcie, zapis webinariów i wystawa prac artystów uczestniczących w KRA 2020. Zagraniczni artyści zapoznają się w trakcie KRA 2020 z dziedzictwem kulturowym Krakowa i Małopolski na wycieczkach m.in do Miechowa i Olkusza oraz po Jurze, zwiedzając zabytki , galerie i muzea Krakowa oraz dzięki spotkaniu z Rektorem ASP w Krakowie i zwiedzeniu Akademii. Kuratorami projektu są dr hab. Joanna Banek i Tomasz Awdziejczyk.

Dzieła sztuki będące efektem KRA 2020 zostaną upublicznione w wystawie w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie (01-12.12.2020). Wystawie będzie towarzyszył obszerny katalog. Artyści zagraniczni będą reprezentować m. in. kraje takie jak:. Anglia, Czechy, Słowacja, Litwa, Rumunia czy Ukraina. Będziemy gościć m.in. znakomitą malarkę polskiego pochodzenia, Barbarę Kaczmarowską-Hamilton, która jest portrecistka brytyjskiej rodziny królewskiej.

Wydarzenie ma charakter dwuczęściowego projektu kulturalnego. Część pierwsza-poznawcza, promuje kulturę i sztukę Krakowa i Małopolski, integruje środowisko artystów krakowskich ze światem sztuki europejskiej. Otwiera możliwość wymiany doświadczeń i zwiększa promocje, zasięg sztuki. Część druga upublicznia dorobek twórczy artystów rezydentów i artystów krakowskich stając się platformą integracji i wymiany doświadczeń świata sztuki.

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego. Działania zostaną zorganizowane z najwyższą troska o bezpieczeństwo epidemiologiczne w zgodzie z wszelkimi wymogami sanitarnymi i przepisami w tym zakresie.

Miejsce

ul. Stefana Batorego 6a, Kraków

8.30pm

Audiovisual performance of the Big Data Collective formation
The event will take place on the terrace of CRICOTEKA, near the river banks

During the opening of the Crash Test exhibition in Apteka Janicki Gallery an audiovisual performance of the Big Data Collective will take place. Big Data Collective are Antoni Gralak on trumpet and Alek Janicki with EEG brainwaves. The event will be held on the terrace of Cricoteka.

Place

Apteka Janicki Gallery
ul. Józefińska 43

1.30pm–3pm

Nothing out of something or something out of nothing?
Szymon Kobylarz | artist talk

How to create art without a budget and why is it healthier and better for all of us? During the meeting Szymon Kobylarz will talk about the material side of his works, what they were made of and why. He will outline the story of creation of some of his projects and the future he has planned for them. He will also share an idea for a formalized barter exchange system between artists and cultural institutions which will exist in the form of an app.

The lecture will be available online.

Place

Międzynarodowe Centrum Kultury
Rynek Główny 25

Tickets

free entrance

3:30pm – 5pm

EXTRA MUROS

Józefina Chętko (Lou Cantor / Alfabet) & Piotrowska/Szczęśniak atelier
moderation: Romuald Demidenko

The lockdown in spring has frozen the institutions for some time, but didn’t slow the pace of work for artists – for many of them it meant even more work. The discussion we have planned between Józefina Chętko (Lou Cantor/Alfabet) and Piotrowska/Szczęśniak atelier was supposed to be about artist-run spaces which fill the void left by local artistic institutions, appearing in the gaps in the system and proposing new formats of activities. What did the pandemic change for those places and how do they answer to overlapping crises?

This event is organized during KRAKERS, which made many local initiatives emerge, i.e. CSW Wiewiórka, Elementarz dla mieszkańców miast, Potencja, Jak zapomnieć (they’ve all been presented on the ‘Entire Poland’ exhibition in BWA Wrocław 2019/2020). You can add many others to that list – Monika Drożyńska’s Embroidery school for ladies and gentlemen ‘Handymen’, the legendary Open Studio on Dietla street or Piotrowska/Szczęśniak atelier. ‘We work during the day, in postal hours, preferably between 8am and 6pm. We are not night owls, we do not fulfill the romantic vision of an artist in a nocturnal creative craze. There are exceptions, but in our case artistic work is a day job’ said the members of the duo in a conversation with Martyna Nowicka.

Many of those DIY microinstitutions appeared, or are scheduled to appear, in other cities, like in Łódź, which has its own tradition of independent art – W Y gallery, known for its exhibitions and musical and publishing activities might be a good example, as well as the Portrait Studio exhibiting young artists representing not only local, but also international contexts, or Czynna Gallery filling city’s empty spaces. ALFABET, a virus, changing and open for experiments and a tool using the semi-formal space inhabited since 1993 by the Museum of Artistic Books in the villa of an industrialist and a patron of the arts Henryk Grohmann. Here you can find one of the most unique examples of printed ephemeris from yesteryear and printing machines which will be used again. According to what its creators are saying, ALFABET ‘might have a ballroom, but its immune to vacuum (…), might be entangled in history, but is restless’. The name of this virus-collective microinstitution is related to the process of creating something from the ground up, the possibility of making a mistake and to the very beginnings of one of the most important corporations converting data into resources – Google, which called its mother company Alphabet.

The SARS-CoV-2 outbreak became an excuse to reflect on the abundance of exhibitions, projects while at the same time the fact that our contact with exhibitions and artist got limited to screens grew to be an issue. What did the pandemic change for those artists and how are they coping with these new, difficult conditions?

Józefina Chętko is an artist, curator and a lecturer of the Academy of Fine Arts in Łódź and a guest lecturer of Camberwell College of Arts in London and University of California in Los Angeles. She is a member of Lou Cantor collective, called by its creators ‘a collective entity’. The main interest of the artist is studying intersubjective spaces, undermining authorship and the sovereignty of the work of art. They also contemplate the ways units interact, their incarnations, perception and areas in which, sometimes unconsciously, relation sets emerge. Lou Cantor draws from modern theory of communication in which the medium, the message and the meaning cross traditional boundaries, creating a new language. Their artistic search and research resulted in a series of theoretical publications made with Sternberg Press: ‘Turning Inward’, ‘Intersubjectivity Vol. 1’ and ‘Intersubjectivity Vol. 2’. The works of Lou Cantor were presented in the Museum of Modern Art and Leto gallery in Warsaw and also on Berlin Biennale and Baltic Triennial.

Sara Piotrowska (1989) and Maciej Szczęśniak (1989), visual artists, supposed cousins, live and work in Cracow and Warsaw. Academics with a passion for methodological guerillas, they mostly work site-specific, conducting long term case studies.They use objects, installations, performances, text and process. They cooperate since 2016, when they discovered the commonality of blood and of ideas. They were co founders of the L14 artistic group, with which they realized such projects as Myths and Harlots or There were ten of us. Sara Piotrowska graduated from the faculty of International Culture Studies of the Jagiellonian University, Maciej Szczęśniak from the faculty of Intermedia of the Academy of Fine Arts. They also both graduated from the Faculty of Media Art at the Academy of Fine Arts in Warsaw, where they submitted their diploma as a duo. Nowadays they are making their PhDs at the Faculty of Art of the Pedagogical University in Cracow. They successfully participated in many competitions, i.e. Biennale of Young Art Fish Eye 9 (2017), The Artists organized by The National Art Gallery Zachęta in Warsaw. Their individual exhibitions were presented in many places in Poland and in other countries.

Since 2019 they own a place born from an exhibition project made for Cracow Gallery Weekend KRAKERS and in which they decided to stay for a longer time to initiate new activities. The pandemic accelerated the process of demolishing the building in which the artist-run space, used as a workspace and a laboratory, was located. As a result in 2020 they have become just a method to implement in any place and context., Chorus OS 2.0.

The meeting will be moderated by Romuald Demidenko

Lecture will be available online.

Place

Międzynarodowe Centrum Kultury
Rynek Główny 25

Tickets

Fee entrence

12:00 – 14:00

Wszystko widzę jako sztukę
warsztaty dla dzieci 6-12 lat

Co to znaczy, że sztuka jest pojęciem otwartym? Jak wygląda dzieło o formie otwartej? Podczas warsztatów udamy się w podróż do świata sztuki. Prace współczesnych artystów zainspirują nas do własnych twórczych działań. Czy kontakt z dziełem sztuki może we mnie coś zmienić? Będziemy przyglądać się, dyskutować, eksperymentować, doświadczać. Pozwalać sobie na błędy i modyfikacje. To wszystko w atmosferze zabawy, która sprzyja wyrażaniu siebie, nawiązywaniu relacji, rozwija zdolność twórczego, kolektywnego myślenia i wymiany.

Prowadzenie: Mirosława Bałazy | ARTMINE
ilość miejsc ograniczona

Miejsce

Studio RG29
Rynek Główny 29/62

Bilety i rezerwacja

wstęp wolny
obowiązują zapisy mailowe: artmine.warsztaty@gmail.com

3pm

Muzeum Etnograficzne w Krakowie| spacer dla Dzieci z Rodzicami

ONLINE EVENT

6pm

Art of The Tale Readers’ Club #11. About tyranny. Twenty lessons from the XXth century

MOCAK Library invites for the 11th meeting of the Art of The Tale Readers Club, during which we will be talking about Timothy Snyder’s book ‘On Tyranny: Twenty Lessons from the Twentieth Century’ (translated by Bartłomiej Pietrzyk, Znak, Cracow 2017). The book will be an occasion to reflect on what history can teach us in the context of current social and political situation and challenges facing future generations.

The meeting (organized according to the sanitary safety regulations) will take place in front of the MOCAK Library. In case of bad weather it will be moved to the audio-visual room in the main building.

Place

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
ul. Lipowa 4

Tickets

Entrance fee: 2zł. It also allows to enter the Museum’s exhibitions on the same day

15:00

oprowadzanie kuratorskie

Elsa von Freitag-Loringhoven, zapomniana przez historię sztuki niemiecka prekursorka awangardy artystycznej, była w drugiej dekadzie XX wieku jedną z barwniejszych postaci nowojorskiej bohemy. Jej występy w niezwykłych kostiumach na ulicach Nowego Jorku można z powodzeniem uznać za pionierskie performansy lub happeningi, w których Elsa traktowała swoje ciało jak żywe dzieło sztuki. Wystawa „Lady Dada” zaprezentuje artystki i artystów, którzy w swoich pracach odnoszą się bezpośrednio do działalności baronessy lub z nią korespondują.

Miejsce

Galeria Domu Norymberskiego
ul. Skałeczna 2

19:00

Fałszerze i złodzieje
spacer dla dorosłych – live online

O słynnych kradzieżach i fałszerstwach dzieł sztuki w Krakowie. O pomysłach złodziei i determinacji poszukiwaczy. O zaskakujących przypadkach i misternych planach. Co kradziono, kiedy, gdzie i jak? Które z dzieł udało się odzyskać i jakie były ich losy? Co przepadło bezpowrotnie? Co czeka wciąż na odnalezienie?

www.fishkakrakowtours.com

19:00

Iga Bałos. Wszystko widzę jako…prawo, czyli czy filmy o sztuce są o prawie?
wykład online

Sztuka to pojęcie otwarte, także w kontekście ochrony prawno-autorskiej. Przez niektórych twórców jest ona oceniana jako mało efektywna, bo nie chroni wyników ich pracy. Z drugiej strony, przedstawiciele wybranych nurtów piętnują monopol prawno-autorski za stawianie granic kreatywności i inspiracji. Prawna ocena sztuki nie jest łatwym zadaniem. Nie każdy artysta to twórca w rozumieniu prawa autorskiego i nie każde dzieło sztuki stanowi chroniony utwór. Opowieść o ograniczeniach, przywilejach i innych konsekwencjach dla twórców, wynikających z prawa autorskiego, będą oparte na filmach, poświęcone zagadnieniom z obszaru sztuki. Czasami konkretnym malarzom a nawet obrazom. W niektórych przypadkach, fabuła to po prostu hołd składany sztuce jako niezwykle istotnemu elementowi życia społecznego.

Zagadnienia podczas spotkania:

Czy Bernardo Bertolucci zgodnie z prawem korzysta z cytatu i czy wolno mu było stworzyć własną „Śmierć Sardanapala”?
Czy ochrona wizerunku i RODO wpłynęłyby na pracę nad „Dziewczyną z perłą”?
Czy prawnicy robią „Wielkie oczy”, gdy słyszą, że Margaret Keane zmieniała zdanie, co do autorstwa własnych obrazów i sposobu ich oznaczania?
Czy Jaś Fasola naruszył prawa autora „Matki Whistlera”? A może zrobił to producent filmu?
Czy w „Ostatniej rodzinie” więcej jest o Beksińskich czy o prawie?
Czy „Banksy w Nowym Jorku” kpi z prawa autorskiego?
Czy Rembrandt dałby lajka pod filmem „The Next Rembrandt”?

www.sprawnaedukacja.pl