18.10

13:00

Fotografia à la minute – warsztaty dla młodzieży i dorosłych MuFo Strzelnica

Fotografia jest narzędziem artystycznego patrzenia. Artysta, przedstawiając własną wizję Świata, kadruje otaczającą go rzeczywistość dokonując przy tym wielu ważnych wyborów. Jak pośród tylu możliwości znaleźć inspirację i wydobyć jej walory, wykorzystując tradycyjne techniki fotograficzne? Czy sztuką może stać się wszystko, co sfotografujemy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz podczas warsztatów praktycznych w Muzeum Fotografii, w ramach tegorocznej edycji festiwalu Krakers. Przyjdź i odkryj magię dawnych technik fotografii à la minute. Czas trwania warsztatów: do 1,5 godz.

Prowadzenie: Krzysztof Kaczmar, którego codzienność oparta jest na trzech statywowych nogach, a jego lewe oko na wizjerze aparatu fotograficznego – przez co permanentnie opuchnięte, świadczy o jego pasji i wytrwałości. Dla odrobiny dobrego światła, gotów jest przebić się przez najgrubsze betonowe ściany. Zrealizował ponad 40 wystaw artystycznych w Polsce i za granicą.

Miejsce

Muzeum Fotografii w Krakowie – Strzelnica
ul. Królowej Jadwigi 220

Bilety i rezerwacja

wstęp: 5 zł
rezerwacja: edukacja@mufo.krakow.pl

16:00

Oprowadzanie po wystawach Kolekcji MOCAK-u z przewodniczką

Oprowadzanie z przewodniczką po wystawach Kolekcji MOCAK-u: Dialog z przestrzenią, Współczesne modele realizmu, Stanisław Dróżdż Pojęciokształty, Krystian Lupa Live Factory 2: Warhol by Lupa.

Czas zwiedzania wynosi około 90 minut.

Uczestnicy proszeni są o pojawienie się przy wejściu do głównego budynku MOCAK-u 10 minut przed wydarzeniem. Zwiedzanie odbędzie się w kameralnej grupie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego.

Miejsce

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
ul. Lipowa 4

Bilety i rezerwacja

Udział w cenie biletu.
Obowiązują zapisy pod adresem recepcja@mocak.pl lub telefoniczne: (12) 263 40 01. Liczba miejsc ograniczona

12:00 – 18:00

wystawy – „Stary Rzepecki patrzy na młodego Rzepeckiego” Adama Rzepeckiego i „Sprawę Stanisława Pyjasa” Doroty Nieznalskiej

Możliwość obejrzenia dwóch wystawy – Stary Rzepecki patrzy na młodego Rzepeckiego i Sprawę Stanisława Pyjasa

Więcej informacji o wystawach można znaleźć na stronie Bunkra Sztuki http://bunkier.art.pl. Jest to ostatni dzień wystaw.

Miejsce

Bunkier Sztuki Pl. Szczepański 3a

Bilety i rezerwacja

na hasło KRAKERS wstęp w cenie 3 zł na hasło Krakers

17.00 – 18.30

Spis rekwizytów: zabawy improwizowane na przedmiotach

Mam dla ciebie prezent na koniec świata. Prezent jest w pudełku. “Czy to jest duże?” “Czy służy do ucieczki?”. Randomowe przedmioty losowane z teatralnych archiwów zainicjują nieoczywiste działania oswajające nowe rzeczywistości.

Miejsce

MICET, ul. Jagiellońska 1, Strefa BE

Bilety i rezerwacje

wstęp: 8 zł
zapisy: info@micet.pl

Dodatkowe informacje

wiek: 16+
grupy do 15 os.

14:00

Wojna o pisuar. Kto był autorem przełomowego dzieła w sztuce XX wieku – dyskusja online

Dyskusja z udziałem:
Irene Gammel – autorki biografii Elsy von Freytag-Loringhoven i wydawczyni jej tekstów, dyrektorki Centrum Literatury Współczesnej i Badań Kulturowych na Uniwersytecie Ryerson w Toronto, Kanada
Zuzanny Janin – artystki, fundatorki nagrody Marii Anto i Elsy von Freytag-Loringhoven
Anny Markowskiej – historyczki i krytyczki sztuki, profesorki Uniwersytetu Wrocławskiego, autorki książki „Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem”.

Prowadzenie: Grzegorz Jankowicz, dyrektor programowy Festiwalu Conrada

Wydarzenie specjalne w ramach Festiwalu Conrada i projektu Domu Norymberskiego

Miejsce

Dom Norymberski

14:00

Wojna o pisuar. Kto był autorem przełomowego dzieła w sztuce XX wieku – dyskusja online

Dyskusja z udziałem:
Irene Gammel – autorki biografii Elsy von Freytag-Loringhoven i wydawczyni jej tekstów, dyrektorki Centrum Literatury Współczesnej i Badań Kulturowych na Uniwersytecie Ryerson w Toronto, Kanada
Zuzanny Janin – artystki, fundatorki nagrody Marii Anto i Elsy von Freytag-Loringhoven
Anny Markowskiej – historyczki i krytyczki sztuki, profesorki Uniwersytetu Wrocławskiego, autorki książki „Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem”.

Prowadzenie: Grzegorz Jankowicz, dyrektor programowy Festiwalu Conrada

Wydarzenie specjalne w ramach Festiwalu Conrada i projektu Domu Norymberskiego

Miejsce

Dom Norymberski

17:00

Artcollecting: Rafał Kamecki | spotkanie

W tym roku spotkanie z cyklu ArtCollecting odbywa się w przestrzeniach Sali u Samurajów Muzeum Narodowego w Krakowie, a naszym gościem będzie Rafał Kamecki – założyciel i prezes portalu Artinfo.pl. Jest to największy portal rynku sztuki w Polsce, który zbiera, archiwizuje i udostępnia swoim użytkownikom wyniki sprzedaży dzieł oraz bada procesy kształtowania się rynku sztuki na przestrzeni niemal 20 lat. Swoje obserwacje i prognozy co roku publikuje w „Raporcie Artinfo.pl”. Obecnie portal Artinfo.pl to poza Rafałem Kameckim kilkunastu niezależnych specjalistów doradzających zarówno kolekcjonerom o wyrobionym guście posiadającym kolekcje i chcących je rozbudować, jak i początkującym pasjonatom sztuki zainteresowanym inwestycjami na tym polu. Podczas spotkania Rafał Kamecki opowie o początkach działalności portalu Artinfo.pl, swoich obserwacjach i doświadczeniu dotyczącego rynku sztuki w Polsce. Podzieli się również opinią o możliwościach i ryzyku oraz możliwymi prognozami dotyczącymi przyszłości rynku sztuki.

Wykład będzie dostępny w formie online.

Miejsce

Muzeum Narodowe w Krakowie, Gmach Główny | al. 3 Maja 1, Sala u Samurajów

18:00

spotkanie z zespołem kuratorskim towarzyszące wystawie “TA” Ewy Kulki

Wydarzenie towarzyszące wystawie “TA” przybliży malarstwo Ewy Kulki, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Spotkanie poprowadzi zespół kuratorski Fundacji TA, z którą artystka związana jest od lat.

Ewa Kulka (ur. 1979) – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, uzyskała dyplom z wyróżnieniem w 2004 roku. W jej twórczości dominują postacie kobiece, intymna atmosfera codzienności, symboliczna cielesność. Artystka tworzy głównie duże formaty olejne, a jej zmysłowe obrazy charakteryzuje bogata gama kolorów. Równie dobrze jednak czuje się w małych, symbolicznych pracach akwarelowych. Wiele z jej dzieł znajduje się w kolekcjach prywatnych.

Miejsce

OFF Frame
ul. Krakowska 41

18:00

oprowadzanie muzyczne po wystawie Dawida Czycza “Golden Years: Are You Ready?”

Złote Lata Dwudzieste to kultowy symbol artystycznej erupcji i międzywojennej prosperity. Wraz z wystawą Dawida Czycza przekornie witamy wszystkich w najlepszym ze światów i w najlepszym czasie, bo nasze życie, jak i opisująca je sztuka, jest tu i w tym momencie. Dawid Czycz to artysta z ogromną intuicją, inteligencją i poczuciem humoru. Jego malarskie światy opisują matriks dzisiejszych absurdów naszego życia, jednoczesnego przybierania poważnego tonu i krótkich emotikonowych zachwytów.

kuratorzy: Agnieszka Gołębiewska i Mariusz Horanin

Miejsce

Shefter Gallery
ul. Jabłonowskich 6

12:00 – 14:00

16:00 – 18:00

 

Magdalena Daniec Recykling opowiadań bez puenty | spotkanie i oprowadzanie z artystką

Miejsce

Galeria Zalubowski
ul. Berka Joselewicza 21/2

18:00

Pracownie do wglądu | panel dyskusyjny

uczestnicy: Agnieszka Jankowska Marzec, Martyna Nowica, Anna Stankiewicz, Bogusław Bachorczyk, Magdalena Lazar, Adam Rzepecki

prowadzenie: Kamil Kuitkowski

Czy pracownia to miejsce skupionej pracy twórczej, gdzie najlepiej byłoby nie przyjmować gości? A może raczej otwarte miejsce spotkań, w którym gospodarz od czasu do czasu pracuje? Czy w Krakowie trudno jest utrzymać pracownię? O tym, a także o wielu innych wątkach związanych z przestrzeniami pracy twórczej porozmawiają Agnieszka Jankowska – Marzec, Martyna Nowicka i Anna Stankiewicz, twórczynie projektu „Pracownie do wglądu” oraz troje artystek i artystów zaangażowanych w to przedsięwzięcie – Bogusław Bachorczyk, Magdalena Lazar i Adam Rzepecki a także Bogdan Renczyński, który opowie o Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora. Spotkanie poprowadzi Kamil Kuitkowski. „Pracownie do wglądu” to portal internetowy, który dzięki dokumentacji fotograficznej autorstwa pomysłodawczyni projektu – Anny Stankiewicz oraz rozmów Agnieszki Jankowskiej – Marzec i Martyny Nowickiej pozwala zainteresowanym na własne oczy przekonać się, jak wyglądają pracownie krakowskich artystek i artystów.

Miejsce

Cricoteka
ul. Nadwiślańska 2-4, Sala Teatralna

19:00

Iga Bałos. Wszystko widzę jako…prawo, czyli czy filmy o sztuce są o prawie?
wykład online

Sztuka to pojęcie otwarte, także w kontekście ochrony prawno-autorskiej. Przez niektórych twórców jest ona oceniana jako mało efektywna, bo nie chroni wyników ich pracy. Z drugiej strony, przedstawiciele wybranych nurtów piętnują monopol prawno-autorski za stawianie granic kreatywności i inspiracji. Prawna ocena sztuki nie jest łatwym zadaniem. Nie każdy artysta to twórca w rozumieniu prawa autorskiego i nie każde dzieło sztuki stanowi chroniony utwór. Opowieść o ograniczeniach, przywilejach i innych konsekwencjach dla twórców, wynikających z prawa autorskiego, będą oparte na filmach, poświęcone zagadnieniom z obszaru sztuki. Czasami konkretnym malarzom a nawet obrazom. W niektórych przypadkach, fabuła to po prostu hołd składany sztuce jako niezwykle istotnemu elementowi życia społecznego.

Zagadnienia podczas spotkania:

Czy Bernardo Bertolucci zgodnie z prawem korzysta z cytatu i czy wolno mu było stworzyć własną „Śmierć Sardanapala”?
Czy ochrona wizerunku i RODO wpłynęłyby na pracę nad „Dziewczyną z perłą”?
Czy prawnicy robią „Wielkie oczy”, gdy słyszą, że Margaret Keane zmieniała zdanie, co do autorstwa własnych obrazów i sposobu ich oznaczania?
Czy Jaś Fasola naruszył prawa autora „Matki Whistlera”? A może zrobił to producent filmu?
Czy w „Ostatniej rodzinie” więcej jest o Beksińskich czy o prawie?
Czy „Banksy w Nowym Jorku” kpi z prawa autorskiego?
Czy Rembrandt dałby lajka pod filmem „The Next Rembrandt”?

www.sprawnaedukacja.pl

16:30

wernisaż roboczy
4Seasons
Krakowskie Rezydencje Artystyczne 2020

4Seasons, ul. Stefana Batorego 6a, Kraków4Seasons, ul. Stefana Batorego 6a, Kraków Krakowskie Rezydencje Artystyczne 2020 będzie miał charakter dziesięciodniowych rezydencji artystycznych dla zaproszonych gości z zagranicy i pleneru miejskiego dla artystów krakowskich zaproszonych do projektu. Sympozjalna webinaria – część wspólna, zainicjuje ideę zapoznania się z różnorodną etnicznie i kulturowo sztuką, jak i indywidualną twórczością zaproszonych artystów. Powstały dorobek planujemy pokazać mieszkańcom Krakowa i szerokiej publiczności pod koniec 2020. Wystawie będzie towarzyszył katalog – publikacja podsumowująca dorobek rezydencji artystycznych oraz film o projekcie, zapis webinariów i wystawa prac artystów uczestniczących w KRA 2020. Zagraniczni artyści zapoznają się w trakcie KRA 2020 z dziedzictwem kulturowym Krakowa i Małopolski na wycieczkach m.in do Miechowa i Olkusza oraz po Jurze, zwiedzając zabytki , galerie i muzea Krakowa oraz dzięki spotkaniu z Rektorem ASP w Krakowie i zwiedzeniu Akademii. Kuratorami projektu są dr hab. Joanna Banek i Tomasz Awdziejczyk.

Dzieła sztuki będące efektem KRA 2020 zostaną upublicznione w wystawie w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie (01-12.12.2020). Wystawie będzie towarzyszył obszerny katalog. Artyści zagraniczni będą reprezentować m. in. kraje takie jak:. Anglia, Czechy, Słowacja, Litwa, Rumunia czy Ukraina. Będziemy gościć m.in. znakomitą malarkę polskiego pochodzenia, Barbarę Kaczmarowską-Hamilton, która jest portrecistka brytyjskiej rodziny królewskiej.

Wydarzenie ma charakter dwuczęściowego projektu kulturalnego. Część pierwsza-poznawcza, promuje kulturę i sztukę Krakowa i Małopolski, integruje środowisko artystów krakowskich ze światem sztuki europejskiej. Otwiera możliwość wymiany doświadczeń i zwiększa promocje, zasięg sztuki. Część druga upublicznia dorobek twórczy artystów rezydentów i artystów krakowskich stając się platformą integracji i wymiany doświadczeń świata sztuki.

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego. Działania zostaną zorganizowane z najwyższą troska o bezpieczeństwo epidemiologiczne w zgodzie z wszelkimi wymogami sanitarnymi i przepisami w tym zakresie.

Miejsce

ul. Stefana Batorego 6a, Kraków

20:30

performance audiowizualny formacji Big Data Collective

Wydarzenie będzie miało miejsce przy Bulwarach Wiślanych na tarasie CRICOTEKI

W ramach wernisażu wystawy Crush test w Apteka Janicki Gallery odbędzie się performance audiowizualny formacji Big Data Collective. Występują Antoni Gralak – trąbka oraz Alek Janicki – fale mózgowe EEG. Wydarzenie będzie miało miejsce przy Bulwarach Wiślanych na tarasie CRICOTEKI.

Miejsce

Apteka Janicki Gallery
ul. Józefińska 43

12:00

Oprowadzanie kuratorskie po Galerii Zdzisława Beksińskiego i Galerii Jerzego Dudy-Gracza

Kuratorka: Joanna Gościej-Lewińska

Galeria Zdzisława Beksińskiego

Beksiński należy do wąskiego grona polskich artystów, których twórczość jest tak dobrze rozpoznawalna zarówno w Polsce, jak i w Europie. Rodzące wiele emocji i kontrowersji dzieła Artysty nikogo nie pozostawiają obojętnym. Wzbudzają w odbiorcach skrajne uczucia: od zachwytu, po ostrą krytykę. Język artystyczny Beksińskiego charakteryzuje ogromna szczegółowość. Mistrz uwiecznia w swych pracach zdeformowane postacie, opuszczone budynki, budzące grozę kształty i figury, które na przemian fascynują i przerażają…

Stała ekspozycja obejmuje 50 obrazów olejnych, w większości pochodzących z lat 80. XX wieku, z tak zwanego okresu fantastycznego w twórczości malarza. To wówczas powstawały jego najbardziej znane, z dzisiejszej perspektywy ikoniczne prace. Uzupełnia je kilkanaście obrazów z ostatnich lat życia, ukazujących zwrot malarza ku bardziej ascetycznym formom wyrazu. Okazjonalnie prezentowany będzie również zbiór 200 rysunków i fotografii, stanowiących integralną część kolekcji dzieł artysty przekazanej do NCK.

Galeria Jerzego Dudy Gracza

Kiedyś Dudę-Gracza rozchwytywano i uwielbiano, potem zaczęto się go wstydzić, a nawet bać. Czy nadszedł czas, aby odczytać go na nowo? Twórczość tego artysty jest niezaprzeczalnym fenomenem polskiej kultury ostatnich pięćdziesięciu lat. Wydaje się, że choć Duda-Gracz w 2004 roku zamilkł na zawsze, to jego twórczość nie powiedziała ostatniego słowa.

W latach 70. Ubiegłego wieku trudno byłoby znaleźć w Polsce artystę, którego twórczość spotykałaby się z tak żywym oddźwiękiem społecznym jak malarstwo Dudy-Gracza; rezonans wywoływany przez jego wystawy łatwiej porównać z recepcją ważnych filmów czy pokoleniowych bestsellerów niż ze zjawiskami z dziedziny sztuk plastycznych.

Kariera Dudy-Gracza rozwijała się w tempie blitzkriegu. Kulminacyjnym momentem pierwszego etapu jego kariery była wystawa w warszawskiej Kordegardzie w grudniu 1978 roku. Wśród dwudziestu kilku olei na płótnie składających się na tę ekspozycję pokazał wiele ze swych najsłynniejszych obrazów, które do dziś definiują obiegowe wyobrażenia o Dudzie-Graczu – prace takie jak „Jeźdźcy apokalipsy, czyli fucha”, „Rusałka domowa”, „Babel 2” czy „Niedziela 2”. Po sukcesie w Warszawie wystawa ruszyła w tournée po Polsce. Do początku 1980 roku odwiedziła czternaście miast.

Jedni uważali, że Duda-Gracz kocha Polskę, inni – że jej nienawidzi. Kiedyś powiedział w programie Tomasza Raczka: „Ja tylko tak wyglądam, ale duszyczkę mam wrażliwą”. Malował najszkaradniejsze nieraz postacie z dużą sympatią. Czuł się częścią tego ułomnego, szarego świata. Uważał też, że największa nawet pokraka ma w sobie jakiś blask, iskrę bożą.

Niby to realizm, ale też poezja. Przede wszystkim jednak silny konkret. Wydaje się, że to przywiązanie do konkretu jest także zasługą uczelni katowickiej, która ukształtowała jego warsztat malarski.

Dzisiaj prace Jerzego Dudy-Gracza znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego Warszawy, galeriach Poznania, Łodzi, w zbiorach Austrii, Danii, Japonii, Kanady i USA. – Joanna Gościej-Lewińska / kurator Galerii

Miejsce

Nowohuckie Centrum Kultury
al. Jana Pawła II 232

Bilety

wstęp: 15 zł/os

13:00

Autorskie oprowadzanie po wystawie PORTRET prowadzone przez Kubę Woynarowskiego

Prowadzenie: Kuba Woynarowski – artysta-kurator, twórca komiksów, esejów wizualnych, filmów oraz instalacji; autor projektów z pogranicza teorii i praktyki wizualnej, w tym instalacji w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji w 2014 roku laureat Paszportów Polityki 2014.

Miejsce

Muzeum Fotografii w Krakowie – Strzelnica
ul. Królowej Jadwigi 220

Bilety i rezerwacja

wstęp: 5 zł na hasło KRAKERS
rezerwacja: edukacja@mufo.krakow.pl

11:00 – 17:00

Oprowadzania z przewodnikiem co godzinę od 11.00 do 17.00

Weekend otwarcia
Liczba miejsc ograniczona: 8 osób

Miejsce

MuFo Józefitów
ul. Józefitów 16

Rezerwacja

edukacja@mufo.krakow.pl

13:30 – 15:00

Nic z czegoś, czy coś z niczego?
Szymon Kobylarz | artist talk

W jaki sposób tworzyć obiekty sztuki nie mając budżetu na ich realizację oraz dlaczego jest to zdrowsze i bardziej korzystne dla nas wszystkich? Podczas spotkania Szymon Kobylarz opowie o materialnej stronie swoich prac, o tym z czego zostały wykonane i dlaczego. Artysta nakreśli historię powstania kilku projektów oraz przyszłość jaką dla nich planuje. Opowie również o pomyśle na sformalizowaną wymianę barterową pomiędzy artystami a instytucjami kultury, która w przyszłości ma zaistnieć w formie aplikacji.

Wykład będzie dostępny w formie online.

Miejsce

Międzynarodowe Centrum Kultury
Rynek Główny 25

Bilety

wstęp wolny

15:30 – 17:00

EXTRA MUROS

Józefina Chętko (Lou Cantor / Alfabet) & Piotrowska/Szczęśniak atelier
moderuje Romuald Demidenko

Wiosenne zamknięcie zamroziło na pewien czas instytucje, ale nie zmieniło tempa pracy dla artystek i artystów: dla wielu z nich oznaczało często więcej pracy i przyspieszenie. Planowana przez nas dyskusja z udziałem artystów – Józefina Chętko (Lou Cantor / Alfabet) oraz Piotrowska/Szczęśniak atelier – miała dotyczyć przestrzeni typu artist-run, wypełniających pustkę pozostawioną przez lokalne instytucje sztuk, powstających w szczelinach systemu i proponujących działania w nowych formatach. Co zmieniła dla tych miejsc pandemia i jak odpowiadają na moment nakładających się kryzysów?

Wydarzenie towarzyszy Krakersowi, w tle którego wiele lokalnych inicjatyw wyłoniło się stosunkowo niedawno, m.in. CSW Wiewiórka, Elementarz dla mieszkańców miast, Potencja i Jak zapomnieć (wszystkie znalazły się na wystawie Cała Polska w BWA Wrocław, 2019/2020). Można by dodać do nich jeszcze wiele innych, w tym np. słynną już Szkołę haftu dla pań i panów “Złote Rączki” Moniki Drożyńskiej, czy kultową Otwartą Pracownię na Dietla a także Piotrowska/Szczęśniak atelier. “Pracujemy w ciągu dnia, w godzinach pocztowych, najlepiej od 8 do 18. Nie jesteśmy nocnymi markami, nie spełniamy tej romantycznej wizji artysty w nocnym szale twórczym. Są jakieś wyjątki, ale w naszym wypadku praca artystyczna to praca dzienna” — mówili twórcy duetu w rozmowie z Martyną Nowicką.

Sporo tworzonych w duchu DIY mikroinstytucji przybyło również w innych miastach lub ich planowane otwarcie zostało odroczone, np. Łodzi, która też ma swoją tradycję niezależnej sceny, np. galeria W Y znana z realizacji wystawienniczej, muzycznej i wydawniczej, Pracownia Portretu realizująca wystawy młodych artystów wywodzących się z lokalnego, ale i często międzynarodowego kontekstu, czy Galeria Czynna zajmująca zazwyczaj miejskie pustostany. Właśnie dołączyć miał do nich ALFABET – zmienny i otwarty na eksperyment wirus i jednocześnie narzędzie wykorzystujące półformalny charakter przestrzeni zajmowanej od 1993 roku przez łódzkie Muzeum Książki Artystycznej działającego w willi przemysłowca i mecenasa sztuki Henryka Grohmanna. To tu gromadzone są jedne z najbardziej unikatowych przykładów drukowanych efemeryd sprzed lat oraz maszyny do druku, które będą na nowo wykorzystywane. Zgodnie ze słowami jego twórców, ALFABET “może mieć salę balową, ale jest odporny na próżnię (…), może być uwikłany w historię, ale jest niespokojny”. Nazwa mikroinstytucji kolektywu-wirusa nawiązuje do procesu tworzenia czegoś od podstaw, możliwości popełnienia błędu i do prapoczątków jednej z najistotniejszych korporacji konwertującej dane w surowiec, czyli Google, który swoją macierzystą spółkę nazwał właśnie Alphabet.

Wubuch SARS-CoV-2 stał się pretekstem do refleksji nad przesytem wystaw, projektów a jednocześnie szybko dał o sobie znać problem ograniczonego do ekranowej wymiany kontaktu z wystawami i pracami artystek i artystów. Co dla nich zmieniła pandemia i jak sobie radzą w nowych, utrudnionych warunkach?

——————–

Józefina Chętko jest artystką, kuratorką, wykładowczynią ASP w Łodzi i gościnnie Camberwell College of Arts w Londynie oraz University of California w Los Angeles. Chętko jest członkinią kolektywu Lou Cantor nazywanego przez jego twórców “podmiotem zbiorowym”. Główną osią zainteresowania artystów jest m.in. badanie przestrzeni intersubiektywnych, podważanie autorstwa i suwerenności dzieła sztuki oraz rozpatrywanie sposobów interakcji jednostek, ich wcieleń, percepcji i przestrzeni, w których wyłaniają się – czasem nieświadomie – zestawy relacji. Lou Cantor czerpie z współczesnej teorii komunikacji, w której medium, przekaz i znaczenie przekraczają tradycyjne granice, tworząc nowy język. Poszukiwania artystyczne i badania kolektywu znajdują swoje odbicie w serii publikacji teoretycznych “Turning Inward”, “Intersubjectivity Vol. 1” i “Intersubjectivity Vol. 2” wydanych przez Sternberg Press. Prace Lou Cantor były prezentowane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w galerii Leto w Warszawie oraz w ramach Berlin Biennale i Baltic Triennial.

Sara Piotrowska (1989) i Maciej Szczęśniak (1989) artyści wizualni, domniemani kuzyni, mieszkają i pracują w Krakowie i Warszawie, wspólnie ubiegają się o plantację bananów w Brazylii w spadku po bezdzietnym wuju Maćka. Akademicy z zamiłowaniem do partyzantki metodologicznej, pracują przede wszystkim site-specific, prowadząc długotrwałe studia przypadków. Posługują się obiektem, instalacją, performansem, tekstem, procesem. Współpracują od 2016 roku po odkryciu pokrewieństwa zainteresowań i krwi, od 2019 roku wspólnie prowadzą artist-run-space Piotrowska/Szczęśniak atelier w Krakowie. Pandemia przyśpieszyła proces wyburzenia budynku, w którym znajdował się ich artist-run space, funkcjonujący jako miejsce pracy i laboratorium kolejnych projektów. Tym sposobem w 2020 roku stali się wyłącznie metodą do zaimplementowania w dowolnym miejscu i kontekście, Chorus OS 2.0.

Miejsce

Międzynarodowe Centrum Kultury
Rynek Główny 25

Bilety

wstęp wolny

18:00

Weekend otwarcia
zwiedzanie z dreszczykiem dla dzieci

Liczba miejsc ograniczona: 8 osób

Miejsce

MuFo Józefitów
ul. Józefitów 16

Rezerwacja

edukacja@mufo.krakow.pl

12:00 – 14:00

Wszystko widzę jako sztukę
warsztaty dla dzieci 6-12 lat

Co to znaczy, że sztuka jest pojęciem otwartym? Jak wygląda dzieło o formie otwartej? Podczas warsztatów udamy się w podróż do świata sztuki. Prace współczesnych artystów zainspirują nas do własnych twórczych działań. Czy kontakt z dziełem sztuki może we mnie coś zmienić? Będziemy przyglądać się, dyskutować, eksperymentować, doświadczać. Pozwalać sobie na błędy i modyfikacje. To wszystko w atmosferze zabawy, która sprzyja wyrażaniu siebie, nawiązywaniu relacji, rozwija zdolność twórczego, kolektywnego myślenia i wymiany.

Prowadzenie: Mirosława Bałazy | ARTMINE
ilość miejsc ograniczona

Miejsce

Studio RG29
Rynek Główny 29/62

Bilety i rezerwacja

wstęp wolny
obowiązują zapisy mailowe: artmine.warsztaty@gmail.com

15:00

Muzeum Etnograficzne w Krakowie| spacer dla Dzieci z Rodzicami

Miejsce zbiórki: przed budynkiem MEK na placu Wolnica

Ufo na Kazimierzu. Spacer o muralach kazimierskich dla Dzieci z Rodzicami.

O czym wie tylko niebieski lew? Gdzie jest kazimierski Hyde Park? Czy ufo może wylądować na ścianie?

Zapraszamy na specjalny spacer o muralach Kazimierza dla Dzieci z Rodzicami, w pandemicznej formule.
Ilość miejsc jest bardzo mocno ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Czas trwania: 1,5 h

Prowadzenie: Łucja Malec-Kornajew, Pani Fiszka

Miejsce

Muzeum Etnograficzne w Krakowie
Pl. Wolnica 1

Zapisy

fishkakrakow@gmail.com

18:00

Klub Czytelniczy Sztuka Opowieści #11. O tyranii. Dwadzieścia lekcji z XX wieku

Miejsce zbiórki: przed budynkiem MEK na placu Wolnica

W sobotę, 24 października, o godzinie 18 Biblioteka MOCAK-u serdecznie zaprasza na 11. spotkanie Klubu Czytelniczego Sztuka Opowieści, podczas którego będziemy rozmawiać o książce Timothy’ego Snydera O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku (tłum. Bartłomiej Pietrzyk, Znak, Kraków 2017). Jej lektura będzie dla nas okazją do refleksji, czego nas może nauczyć historia w kontekście aktualnej sytuacji społecznej i politycznej na świecie oraz wyzwań stojących przed przyszłymi pokoleniami.

Spotkanie (zorganizowane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa sanitarnego) odbędzie się w podcieniach MOCAK-u przed biblioteką, a w przypadku niepogody zostanie przeniesione do sali audiowizualnej w budynku głównym.

Miejsce

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
ul. Lipowa 4

Bilety

Obowiązują bilety w cenie 2 zł, upoważniające również do wejścia w tym samym dniu na wystawy.

15:00

oprowadzanie kuratorskie

Elsa von Freitag-Loringhoven, zapomniana przez historię sztuki niemiecka prekursorka awangardy artystycznej, była w drugiej dekadzie XX wieku jedną z barwniejszych postaci nowojorskiej bohemy. Jej występy w niezwykłych kostiumach na ulicach Nowego Jorku można z powodzeniem uznać za pionierskie performansy lub happeningi, w których Elsa traktowała swoje ciało jak żywe dzieło sztuki. Wystawa „Lady Dada” zaprezentuje artystki i artystów, którzy w swoich pracach odnoszą się bezpośrednio do działalności baronessy lub z nią korespondują.

Miejsce

Galeria Domu Norymberskiego
ul. Skałeczna 2

19:00

Fałszerze i złodzieje
spacer dla dorosłych – live online

O słynnych kradzieżach i fałszerstwach dzieł sztuki w Krakowie. O pomysłach złodziei i determinacji poszukiwaczy. O zaskakujących przypadkach i misternych planach. Co kradziono, kiedy, gdzie i jak? Które z dzieł udało się odzyskać i jakie były ich losy? Co przepadło bezpowrotnie? Co czeka wciąż na odnalezienie?

www.fishkakrakowtours.com

19:00

Iga Bałos. Wszystko widzę jako…prawo, czyli czy filmy o sztuce są o prawie?
wykład online

Sztuka to pojęcie otwarte, także w kontekście ochrony prawno-autorskiej. Przez niektórych twórców jest ona oceniana jako mało efektywna, bo nie chroni wyników ich pracy. Z drugiej strony, przedstawiciele wybranych nurtów piętnują monopol prawno-autorski za stawianie granic kreatywności i inspiracji. Prawna ocena sztuki nie jest łatwym zadaniem. Nie każdy artysta to twórca w rozumieniu prawa autorskiego i nie każde dzieło sztuki stanowi chroniony utwór. Opowieść o ograniczeniach, przywilejach i innych konsekwencjach dla twórców, wynikających z prawa autorskiego, będą oparte na filmach, poświęcone zagadnieniom z obszaru sztuki. Czasami konkretnym malarzom a nawet obrazom. W niektórych przypadkach, fabuła to po prostu hołd składany sztuce jako niezwykle istotnemu elementowi życia społecznego.

Zagadnienia podczas spotkania:

Czy Bernardo Bertolucci zgodnie z prawem korzysta z cytatu i czy wolno mu było stworzyć własną „Śmierć Sardanapala”?
Czy ochrona wizerunku i RODO wpłynęłyby na pracę nad „Dziewczyną z perłą”?
Czy prawnicy robią „Wielkie oczy”, gdy słyszą, że Margaret Keane zmieniała zdanie, co do autorstwa własnych obrazów i sposobu ich oznaczania?
Czy Jaś Fasola naruszył prawa autora „Matki Whistlera”? A może zrobił to producent filmu?
Czy w „Ostatniej rodzinie” więcej jest o Beksińskich czy o prawie?
Czy „Banksy w Nowym Jorku” kpi z prawa autorskiego?
Czy Rembrandt dałby lajka pod filmem „The Next Rembrandt”?

www.sprawnaedukacja.pl