KRAKERS to nie tylko wernisaże i wystawy, ale także parędziesiąt wydarzeń towarzyszących i aktywności, dziś przedstawiamy pierwsze z nich:
______
ArtistTalk: Cena bycia ADU
Podczas tegorocznego „ArtistTalk” Ada Karczmarczyk ADU – jedna z najbardziej kontrowersyjnych polskich artystek młodego pokolenia – pokazując swoje prace artystyczne opowie o swojej długiej i zawiłej drodze twórczej. Podczas pokazu odsłoni kulisy ich powstawania, czyli impulsy i intencje, które za nimi stały oraz historie dziwnych, tajemniczych, a nawet cudownych przypadków, które wydarzały się podczas procesu twórczego. Dzięki tej prezentacji publiczność będzie mogła zagłębić się w losy artystki, pełne zaskakujących zwrotów akcji, sytuacji, w które została uwikłana jej sztuka i reakcji środowisk, przez które się przewinęła. Ważnym punktem wypowiedzi będzie poruszenie tematu misji, natchnienia, mistycznych uniesień, ekstazy twórczej, ale też poszukiwania i błądzenia. Podczas opowiadania o losach swojej sztuki, poruszone zostaną takie kwestie jak: kontrowersje i potępienie, wykluczenie i uznanie, uwikłanie w politykę i władzę, hejt, niezrozumienie, miłość, przyjaźń, samotność, ból, cierpienie, zdrada, sława, upadek, zazdrość, nienawiść, doświadczenie estrady i walka.
Artystka będzie starała się odpowiedzieć sobie na pytania: Jakie były reakcje na jej działania twórcze? Z czym musiała się mierzyć? Czego doświadczyła, czego się nauczyła, i co ją zbudowało? Co ją rozczarowało i z czego wyciągnęła lekcje? Jak wyglądała jej przemiana? Jakie wybory musiała podejmować? Jakie przeszkody musiała pokonywać i jakie pułapki i pokusy na nią czyhały? A przede wszystkim – „Jaka jest cena bycia Adu?”.
Ada Karczmarczyk (ur. 1985), znana również jako ADU – artystka multimedialna, performerka, kompozytorka, piosenkarka i malarka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Komunikacji Multimedialnej (Intermedia). W swojej twórczości próbuje budować pomosty pomiędzy tradycją a nowoczesnością oraz łączyć niespajalne, walczące ze sobą światy: duchowości, popkultury i sztuki. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów artystycznych w tym Spojrzenia 2015 Nagroda Deutsche Banku w Zachęcie oraz uczestniczyła w wielu ważnych wystawach w kraju i za granicą. W 2010 roku odbyła rezydencję artystyczną w Nowym Jorku a w 2016 w Villi Romana we Florencji. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Artystka będzie starała się odpowiedzieć sobie na pytania: Jakie były reakcje na jej działania twórcze? Z czym musiała się mierzyć? Czego doświadczyła, czego się nauczyła, i co ją zbudowało? Co ją rozczarowało i z czego wyciągnęła lekcje? Jak wyglądała jej przemiana? Jakie wybory musiała podejmować? Jakie przeszkody musiała pokonywać i jakie pułapki i pokusy na nią czyhały? A przede wszystkim – „Jaka jest cena bycia Adu?”.
Ada Karczmarczyk (ur. 1985), znana również jako ADU – artystka multimedialna, performerka, kompozytorka, piosenkarka i malarka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Komunikacji Multimedialnej (Intermedia). W swojej twórczości próbuje budować pomosty pomiędzy tradycją a nowoczesnością oraz łączyć niespajalne, walczące ze sobą światy: duchowości, popkultury i sztuki. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów artystycznych w tym Spojrzenia 2015 Nagroda Deutsche Banku w Zachęcie oraz uczestniczyła w wielu ważnych wystawach w kraju i za granicą. W 2010 roku odbyła rezydencję artystyczną w Nowym Jorku a w 2016 w Villi Romana we Florencji. Mieszka i pracuje w Warszawie.
______
Wykład | O sztuce przywłaszczeniowej słów kilka
Kiedy słyszymy Malewicz czy Duchamp, mamy przed oczami ikony, które przekroczyły pewne granice. Otworzyły drzwi do nowego postrzegania w świecie sztuki.
Niby wszystko już zostało powiedziane, zagrane, wymyślone. A jednak.
I nagle pojawiają się Richard Prince, Sherrie Levine, Piotr Uklański, Łukasz Skąpski.
Kiedy twórca wchodzi w nie swoje, przekracza strefę komfortu, naraża się na odpowiedzialność karną i odszkodowawczą zaczyna pytać, czy prawo autorskie jest jeszcze potrzebne. Spróbujmy zatem odpowiedzieć na pytanie, czy prawo autorskie zacznie w końcu chronić twórców, i dlaczego nie.
Niby wszystko już zostało powiedziane, zagrane, wymyślone. A jednak.
I nagle pojawiają się Richard Prince, Sherrie Levine, Piotr Uklański, Łukasz Skąpski.
Kiedy twórca wchodzi w nie swoje, przekracza strefę komfortu, naraża się na odpowiedzialność karną i odszkodowawczą zaczyna pytać, czy prawo autorskie jest jeszcze potrzebne. Spróbujmy zatem odpowiedzieć na pytanie, czy prawo autorskie zacznie w końcu chronić twórców, i dlaczego nie.
Wydarzenie współorganizowane ze Stowarzyszeniem Autorów Sztuk Wizualnych.
Marcin Korneluk – reżyser, scenarzysta. Twórca audiowizualny. Biegły sądowy z zakresu nowych mediów i wyceny majątkowych praw autorskich. Specjalizuje się w zagadnieniach ustalania zakresu ochrony prawnoautorskiej. Bada pozycję sztuki przewłaszczeniowej w kontekście obowiązujących regulacji prawa własności intelektualnej. Wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Autorów Sztuk Wizualnych oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich.