Pierwszy Zmysł

Artystki

Anna Barańska, Małgorzata Gorzelewska-Namiota, Marta Koguc, Zuzanna Łapka, Aneta Misiaszek, Jolanta Nowaczyk, Martyna Pinkowska, Hanna Rozpara, Martyna Rzepecka, Elwira Sztetner, Olga Ząbroń

Kuratorzy

Jan Chornikowski, Olimpia Maciejewska, Paulina Mazurek

Miejsce

Cricoteka, Sala Edukacyjna, poziom 3
ul. Nadwiślańska 2 – 4

Dodatkowe informacje

Wystawa czynna od czwartku do niedzieli w godz. 11:00 – 19:00

Ważny komunikat

“Drodzy odwiedzający i odwiedzające!

Wasze bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze, dlatego w obecnej sytuacji epidemiologicznej zapraszamy wszystkich na wystawę, ale póki co w nieco zmienionej formie. Na ten moment zmuszeni jesteśmy zrezygnować z dotykowego doświadczania ekspozycji. Jednak wciąż robimy wszystko, aby poruszała ona pozostałe zmysły i pozwoliła Wam w pełni ją przeżywać. W specjalnie przygotowanych przez nas narracjach postaramy się

przekazać Wam to, co chcieliśmy oddać za pomocą dotyku. Patrząc, będziemy wyobrażać sobie faktury, ciężary, temperaturę. W związku z tym bardzo prosimy Was o odsłuchiwanie wspomnianych prac audio na własnym sprzęcie – link do nich znajdziecie w przestrzeni wystawy.

Wystawa w pełnej formie odbędzie się w Cricotece jak tylko stanie się to możliwe. Na pewno o wszystkim będziemy Was informować na bieżąco naszym funpage’u i w wydarzeniu.

Tymczasem ruszamy w najbliższą niedzielę, zapraszamy więc do wspólnej podróży przez zmysły – czasem intuicyjnej i pozazmysłowej”

Opis wydarzenia

“Pierwszy Zmysł” to projekt oparty na odbiorze sztuki bez udziału wzroku. Jego głównym elementem jest wystawa, która odbędzie się w dniach 18-25.10.2020 w ramach Cracow Art Week KRAKERS w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA. Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Kultura Dostępna. Można będzie jej doświadczać w całości pozawzrokowo, zaangażuje pozostałe zmysły, głównie dotyk, pierwszy zmysł towarzyszący nam w poznawaniu świata, który został w kulturze zdominowany przez wzrok. Projekt umożliwia równe uczestnictwo w kulturze osobom widzącym i osobom z niepełnosprawnościami wzroku, spektrum autyzmu, osobom starszym tracącym wzrok. Na wystawie zaprezentowane zostaną dzieła 11 artystek z całej Polski wyłonione w konkursie open-call przez niezależnych jurorów – Edwarda Deskura (niewidzącego twórcę audioartu), Malwinę Antoniszczak (projektantkę wystaw dla niedowidzących), Lecha Kolasińskiego (projektanta dotykowych adaptacji edukacyjnych i tyflograficznych adaptacji dzieł sztuki). Przestrzeń wypełnią także instalacje site-specific przygotowane przez studentów Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie podczas warsztatów prowadzonych przez członków jury. Oprócz tego odbędą się wydarzenia towarzyszące – wykłady i spotkania online poświęcone sztuce haptycznej, dotykowej (m.in. z rzeźbiarką Iwoną Demko, dr Sebastianem Stankiewiczem, Edwardem Deskurem), warsztat dla osób widzących i niewidzących prowadzony przez naszych partnerów – Zespół Szkół i Placówek pn. „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie, zajęcia dla osób ze spektrum autyzmu, seniorów. “Pierwszy Zmysł” to przede wszystkim twórcze działanie, którego celem jest integracja osób z dysfunkcjami wzroku z odbiorcami widzącymi oraz poszerzenie sposobów odbioru sztuki przez powrót do dotyku.

Opis miejsca

Cricoteka została założona w Krakowie w 1980 roku z inicjatywy Tadeusza Kantora jako żywe archiwum Teatru Cricot 2. Przechowuje się w niej, prezentuje oraz dba o kolekcję dzieł teatralnych ze spektakli autora Umarłej klasy. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka to jednocześnie muzeum, archiwum, galeria i ośrodek badań, poza tym przestrzeń koncertów, spektakli, pokazów filmowych oraz zajęć dla dzieci i dorosłych.

Punktem wyjścia do wszystkich działań Cricoteki są idee Tadeusza Kantora, inicjatora nowych trendów w sztuce polskiej i twórcy autorskiego awangardowego teatru o międzynarodowej sławie. Z kolei celem Ośrodka jest prezentowanie dorobku Tadeusza Kantora, ale także szerzej – działań współczesnych twórców w dziedzinie sztuk plastycznych, teatru, tańca i muzyki, którzy wchodzą w dialog z ideami krakowskiego artysty, udowadniając, że nadal jest on dla nich inspiracją.