Norman Leto Codzienna robota | ARTIST TALK
wydarzenie online | godz. 13:30

W nowym, 30-minutowym materiale Norman Leto pokazuje swój dzień pracy, komentując powstające na bieżąco dzieło. Surowy materiał podzielony jest na trzy segmenty – poranek, południe i wieczór. Każda z pór to inna materia pracy. Rano – obraz, południe to rzeźba VR a wieczór to praca nad filmem. Będzie to wyjątkowa okazja aby zapoznać się z najnowszymi pracami artysty.

Norman Leto (ur. 1980) – artysta sztuk wizualnych. Uprawia malarstwo i fotografię, tworzy obiekty, prace wideo i symulacje komputerowe. Zajmuje się między innymi tworzeniem cyfrowych symulacji, wizualizacji (w tej dziedzinie współpracował z Krystianem Lupą przy jednym z jego spektakli), sztuki wideo, a także literatury. Samouk w dziedzinie malarstwa, filmu i nowych mediów. W roku 1989 zaczął używać komputera Atari do pierwszych cyfrowych rysunków. W 1994 roku zaczął tworzyć pierwsze krótkie video przy pomocy komputera Commodore Amiga. Rozwijał jednocześnie analogowe techniki rysunku i klasycznej animacji. W wieku dziewiętnastu lat, na długo przed przyjęciem pseudonimu „Norman Leto”, zaprzyjaźnił się ze Zdzisławem Beksińskim. Znajomość ta, głównie korespondencyjna, pozwoliła poznać podstawy warsztatu malarskiego. Łukasz Banach nigdy nie był formalnie edukowany w dziedzinach plastycznych, a edukację zakończył na poziomie liceum. Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach: CSW Zamku Ujazdowskiego, Muzeum Narodowego w Krakowie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. W 2008 roku samym roku rozpoczął pracę nad książką Sailor – częściowo autobiograficzną powieścią, w niecodzienny sposób ukazującą rozwój indywidualnej jednostki na tle ewolucyjnego rozkwitu nowych mediów i technologii w sztuce, nie wyłączając gier wideo. Od 2012 r. pracował nad filmem „Photon”. Obraz otrzymał Nagrodę Publiczności na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty oraz Złotego Pazura na Festiwalu Filmowym w Gdyni. W styczniu 2018 r. ukazała się książka „Detoks” o wielkiej przyjaźni młodego Leto ze Zdzisławem Beksińskim. Laureat Paszportów Polityki w 2018 roku. Mieszka i pracuje w Warszawie.

KrakersAkademia. Czy Krakers jest potrzebny uczelniom artystycznym? | Międzynarodowe Centrum Kultury
panel dyskusyjny | godz. 15:30

Miejsce: Rynek Główny 25
Prelegenci: prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk, prof. UP dr hab. Alicja Panasiewicz, dr hab. Bogusław Bachorczyk. Moderacja: dr Agnieszka Jankowska-Marzec

W związku z przypadającą w tym roku dziesiątą edycją „Krakersa” chciałabym się zastanowić wraz z zaproszonymi przeze mnie gośćmi, nad rolą jaką odgrywa w środowisku uczelni artystycznych naszego miasta. Jak wpływa na aktywizację studentów i wykładowców, poszerzenie ich stanu wiedzy o sztuce aktualnej oraz realizację wystaw kuratorskich. Obecna, jubileuszowa edycja „Krakersa” odbywa się w trakcie trwającej od roku pandemii, tak więc zasadne wydaje się także poruszenie kwestii obecności sztuki w świecie zmienionym przez Covid 19. Czy dotychczasowe sposoby prezentacji sztuki są wciąż potrzebne? Czy także formuła „Krakersa” ulegnie przedefiniowaniu?

Prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk – Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Profesor doktor habilitowany sztuk plastycznych. Studiował na Wydziale Grafiki a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w latach 1981-86. Dyplom w dziedzinie malarstwa pod kierunkiem prof. Zbigniewa Grzybowskiego uzyskał w 1986 roku. Od początku kariery związany z macierzystą uczelnią. Profesor sztuk plastycznych, współzałożyciel Platformy Badań Artystycznych, członek zespołu redakcyjnego periodyku Zeszyty Malarstwa, członek Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie i Związku Literatów Polskich. Stypendysta Ministra Kultury oraz Pollock-Krasner Foundation w Nowym Jorku. Autor tekstów poetyckich i esejów o sztuce. Autor ponad pięćdziesięciu wystaw indywidualnych i uczestnik ponad dwustu wystaw zbiorowych w dwudziestu dziewięciu krajach.

Prof. UP dr hab. Alicja Panasiewicz – prorektor ds. Współpracy i Rozwoju Instytut Grafiki i Wzornictwa, Katedra Designu. Artystka wizualna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zajmuje się instalacjami multimedialnymi. Obecnie wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prowadzi zajęcia na kierunku Design oraz Art&Design a także warsztaty dla studentów poszerzające percepcję światła i przestrzeni.

Dr hab. Bogusław Bachorczyk – malarz, rzeźbiarz, rysownik, twórca multimedialny, kurator wystaw. Doktor habilitowany, adiunkt w Katedrze Rysunku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Absolwent klasy rzeźby w Liceum Kenara w Zakopanem oraz Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP, którą ukończył dyplomem w pracowni prof. Włodzimierza Kunza. Stypendysta Miasta Norymbergii, laureat Stypendium Józefa Czapskiego (wizyta studyjna we Francji). Jego dzieła były prezentowane na ponad 50 wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Bunkrze Sztuki, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Fotografii w Krakowie, Galerii Zderzak w Krakowie, Galerii Atak w Warszawie, ABC Gallery w Poznaniu, Galerii ASP w Gdańsku, Galerii Labirynt w Lublinie, Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem. Jest autorem koncepcji i wykonawcą wieloletnich projektów twórczych, m.in. dziennika-szkicownika (od 1986 r.) i projektu „Pracownia Czysta 17” (od 2003 r.). W swojej sztuce, często prezentowanej w formie instalacji z elementami performansu, łączy różne media. Do współpracy przy swoich projektach zaprasza artystów innych dziedzin: aktorów, tancerzy, poetów (z którymi współpracuje także jako ilustrator); jest również twórcą książek artystycznych. Podejmuje kwestie spuścizny po wielkich twórcach (J. Iwaszkiewicz, W.G. Sebald, Has, A. Rodczenko, W. Niżyński, W. Hasior). Jego twórczość dotyka obszarów historii i czasu, tożsamości, indywidualnego odkrywania prywatnej przeszłości. Interesuje go problematyka mechanizmów i właściwości pamięci, współczesnych definicji męskości oraz post-batalistyka. Tworzy na styku różnych mediów: malarstwa, rzeźby i fotografii, stosuje bricolage i łączenie technik rzemieślniczych z nowoczesnymi mediami.

dr Agnieszka Jankowska-Marzec – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2007 roku uzyskała tytuł doktora w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Od roku 1994 pracowniczka Międzywydziałowej Katedry Historii i Teorii Sztuki ASP, a od 2019 zatrudniona na stanowisku adiunkta na Wydziale Grafiki ASP. Od roku 2008 wykładowca Podyplomowych Studiów Rynek Sztuki i Antyków w krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. W latach 1996-2000 współpracowniczka (jako kuratorka i organizatorka wystaw) Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim na sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, a zwłaszcza na twórczości artystów związanych z krakowską ASP. Autorka książki Między etnografią a sztuką. Mitologizacja Hucułów i Huculszczyzny w kulturze polskiej XIX i XX wieku, Kraków 2013, za którą otrzymała nagrodę w kategorii dzieła krajowe: XXI edycji Nagród Przeglądu Wschodniego 2013. Niezależna kuratorka i organizatorka wystaw. Stała współpracowniczka magazynu „Contemporary Lynx”. Wraz z Anną Stankiewicz i Martyną Nowicką jest autorką projektu „Pracownie do wglądu”. Trzykrotna stypendystka Fundacji Lanckorońskich z Brzezia (2001 w Wiedniu, 2005 i 2016 w Londynie). Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki i sekcji polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), w latach 2015-2017 członek zarządu AICA.

TO TYLKO SEN. Performans Łukasza Błażejewskiego | Teatr Nowy Proxima

Czas:
godz. 21:00-21:30
Miejsce: Krakowska 41

„Epidemie towarzyszą ludzkości od wieków. Ospa, dżuma, cholera to choroby, które na przestrzeni stuleci dziesiątkowały miasta, kraje, a nawet kontynenty. Ta, która towarzyszy nam od ponad roku, w sposób szczególny wpływa na nasze codzienne życie. Takie doświadczenia budzą skrajne reakcje czy wręcz wątpliwości – a może to tylko sen? Nowoczesność stale spycha na coraz głębszy margines niedoskonałość, słabość, cierpienie i wreszcie to, co nieuniknione, czyli śmierć – sen wieczności. Jak wyglądałby obraz ludzkości w nim pogrążony?”

blazejewski.art, teatrnowy.com.pl

Komuna: wesoła
Wydarzenie + afterparty

Miejsce: Grzegórzecka 18A
Czas: 19-20.06.2021 | sob.-ndz. 12:00

Wydarzenie rozpocznie się 19.06.2021 (sobota) ok. 12.00, w przedostatni dzień trwania Krakersa i zakończy się o poranku 20.06.2021. komuna: wesoła będzie rozproszone po całej dzielnicy Wesoła w sąsiedztwie dawnych budynków szpitali UJ oraz w ich wnętrzach. Sercem wydarzenia będzie dawny oddział urologii przy ulicy Grzegórzeckiej 18. Całe przedsięwzięcie przyjmie formę hybrydową dzięki wykorzystaniu live streamingu. Osobno w plenerze będzie rozstawiony foodtrack oraz bar zapewniony przez klub Betel.

Głównym tematem wydarzenia jest odnowa obecności w każdym możliwym tego słowa aspekcie z naciskiem na sztuki performatywne, czyli takie które są produkowane na żywo, procesualnie, „w czasie”. W związku z tym organizujemy opencall na rezydencje jednodniowe podejmujące temat odnowy obecności oraz zapraszamy artystów do jego interpretacji. Działania realizowane site-specific będą odbierane zarówno offline, jak i online na miejskiej platformie streamingowej playkrakow.pl. Ponadto odbędą się koncerty muzyki eksperymentalnej, dyskusje eksperckie i warsztaty. Obejmą one temat odnowy obecności od kwestii ekologicznych, przez mniejszościowo-odmieńcze i egzystencjalne po fizykalne.

Całość ma przybrać charakter realnej odnowy obecności relacji międzyludzkiej w postpandemii, budowania komuny wartości opartych na oddolnych próbach samoorganizacji oraz generowaniu dyskusji na ten temat. komuna: wesoła ma być też miejscem spotkań, fermentu, choćby na tę jedną dobę istnienia.