Nagroda główna: What we do in the shadows – Galeria Widna
Artyści: Gabriela Baka, Marcin Dymek, Hubert Gromny, Barbara Janczak, Anna Juszczak, Magdalena Lazar, Marta Niedbał, Marcin Pazera, Piotr Urbaniec, Bartosz Wajer
Kuratorka: Magdalena Lazar
Nagroda dla Galerii Widna za wystawę What we do in theshadows za inteligentną „opowieść wizualną” o życiu współczesnych artystów, ukazującą blaski i cienie ich egzystencji, czasami konieczność podejmowania zaskakujących zleceń zarobkowych, które w rezultacie mogą okazać się dla ich działań twórczych inspirujące. Bez patosu, z przymrużeniem oka podana historia, która mogłaby się stać podstawą niejednego scenariusza filmowego.
Agnieszka Jankowska-Marzec
Zasady konkursu 2000+
W konkursie biorą udział galerie, formalne i nieformalne grupy oraz oraz inicjatywy, których wernisaże znalazły się w programie głównym gallery weekendu. Naszym celem jest wyróżnienie progresywnych realizacji, które są na wysokim poziomie w warstwie merytorycznej, audialno-wizualnej i performatywnej. Jednym z kryteriów będzie również nawiązanie do hasła przewodniego.
Konkurs przebiega w dwóch etapach:
Pierwszy etap to głosowanie wśród publiczności i uczestników CGW KRAKERS 2018
Za pomocą internetowej ankiety dostępnej na stronie www.cracowgalleryweekend.pl będzie możliwość oddania głosu na wybraną wystawę. Dla głosujących przewidziano książkowe nagrody.
Otwarcie ankiety nastąpi 20 kwietnia 2018 o godzinie 16:00. Głosowanie będzie zamknięte 5 maja 2018 o godzinie 18:00*. 15 wystaw z największą ilością głosów zostaną zakwalifikowane do etapu II.
*UWAGA / Głosowanie dla publiczności zostało przedłużone do 5 maja 2018 do godziny 18:00.
Drugi etap to obrady jury pod przewodnictwem Agnieszki Jankowskiej-Marzec
II etap rozpoczną obrady jury pod przewodnictwem Agnieszki Jankowskiej-Marzec. Spośród piętnastu najlepiej ocenianych przez publiczność wystaw jury wybierze zwycięzcę konkursu 2000+. Nominowani będą oceniani według następujących kryteriów: innowacyjność; wysoki poziom realizacji w warstwie merytorycznej, audialno-wizualnej czy performatywnej; nawiązanie do tematu przewodniego CGW KRAKERS 2018 Zmiana.
Jury: Agnieszka Jankowska-Marzec, Agnieszka Kwiecień, Sonia Milewska, Łukasz Surowiec, Arek Dec
Wyniki zostaną ogłoszone do 9 maja 2018 roku.
Nagroda dla galerii – BIDS UP:
Zwiększamy stawki: dla zwycięzcy przewidziano pakiet usług na portalu artinfo.pl + nagrodę pieniężną w wysokości 2000 pln. Mecenasem konkursu jest Bonarka.
Nagrody dla głosujących:
Spośród głosujących zostanie wylosowane 6 osób, które otrzymają egzemplarz książki Detoks. Zdzisław Beksiński, Norman Leto. Korespondencja, rozmowa (2018), Zdzisław Beksiński, Norman Leto, Jarosław Mikołaj Skoczeń, wydawnictwo Prószyński i S-ka lub Krótka historia kuratorstwa (2016), Hans Ulrich Obrist, Korporacja Ha!art.
ury
Agnieszka Jankowska-Marzec, Agnieszka Kwiecień, Sonia Milewska, Łukasz Surowiec, Arek Dec
Agnieszka Jankowska-Marzec – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2007 roku uzyskała tytuł doktora w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Od roku 1994 pracowniczka Międzywydziałowej Katedry Historii i Teorii Sztuki ASP oraz od 2008 roku wykładowca Podyplomowych Studiów Rynek Sztuki i Antyków w krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. W latach 1996-2000 współpracowniczka (jako kuratorka i organizatorka wystaw) Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie. Publikowała w wielu czasopismach, katalogach wystaw i monografiach książkowych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim na sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, a zwłaszcza na twórczości artystów związanych z krakowską ASP. Zajmują ją szczególnie kwestie pamięci, dziedzictwa kulturowego i tworzenia kolekcji. Autorka książki Między etnografią a sztuką. Mitologizacja Hucułów i Huculszczyzny w kulturze polskiej XIX i XX wieku, Kraków 2013, za którą otrzymała nagrodę w kategorii dzieła krajowe: XXI edycji Nagród Przeglądu Wschodniego 2013.
Niezależna kuratorka i organizatorka wystaw, realizowała swoje projekty m.in. w Instytucie Polskim w Budapeszcie, MeetFactory w Pradze, Art Agendzie Novej, Otwartej Pracowni w Krakowie czy BWA w Tarnowie. Trzykrotna stypendystka Fundacji Lanckorońskich z Brzezia (2001 w Wiedniu, 2005 i 2016 w Londynie). Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki i sekcji polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), w latach 2015-2017 członek zarządu AICA.
Agnieszka Kwiecień – krytyczka i historyczka sztuki, feministka, kuratorka wystaw sztuki najnowszej i projektów edukacyjno-artystycznych adresowanych do dzieci i dorosłych, prezeska Stowarzyszenia Fragile. Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się sztuką współczesną, interesuje rolą kultury w edukacji i życiu człowieka. Zaangażowana w projekty popularyzujące wiedzę o sztuce i kreujące potrzeby obcowania z nią.
Sonia Milewska – redaktorka, krytyczka i konserwatorka dzieł sztuki. Absolwentka Ochrony Dóbr Kultury w Instytucie Historii Sztuki UJ, studentka Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W O.pl Polskim Portalu Kultury odpowiada za dział sztuk wizualnych. W latach 2016, 2017 nominowała artystów do Paszportów Polityki. Aktualnie pracuje w międzyuczelnianym projekcie „Senster 2.0”, który zakłada restaurację cybernetycznej rzeźby Edwarda Ihnatowicza; projekt jest również tematem pracy dyplomowej z konserwacji sztuki współczesnej. Zainteresowana sztuką nowych mediów, Art&Science oraz aktualną sztuką w Polsce.
Łukasz Surowiec – artysta interdyscyplinarny, rzeźbiarz, performer, twórca filmów wideo, autor akcji społecznych. Ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie. W swoich obiektach i interwencjach artystycznych Surowiec wnika i bada aktualne stosunki społeczne, podejmuje również zagadnienia historyczne i polityczne. Jego twórczość przyjmuje formę metody umożliwiającej poznanie publicznej rzeczywistości, ze zwróceniem uwagi na jednostki marginalizowane. W swojej działalności artystycznej podejmuje on aktualne kwestie społeczne, wychodząc także poza mury oficjalnych instytucji sztuki. Prace Surowca prezentowane były na indywidualnych ekspozycjach, m.in. Umierać się nikt nie boi w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (2014), Poczekalnia w CSW Znaki Czasu (2014), Dziady w Bunkrze Sztuki w Krakowie (2013), Szwedzkie gołębie w Kalmar Konstmuseum w Kalmarze (2012) czy Nice to Meet You w Art Agenda Nova w Krakowie oraz wielokrotnie na wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in. Procedures for the head/Polish Art Today w Kunsthalle Bratislava (2015), Critical Juncture podczas Kochi Muziris Biennale w Indiach (2014), East + Europe – Eastern European Contemporary Art Exhibition w City Hall Exhibition Hall w Hong Kongu (2013), Air de Pologne w De Garage w Mechelen w Belgii (2012), czy podczas 7 Berlin Biennale w Kunst Werke w Berlinie (2012). Laureat prestiżowego konkursu dla młodych artystów Spojrzenia ( 2017).
Arek Dec – absolwent Filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim, obecnie student Performatyki przedstawień na UJ. W swoim programie badawczym skupiony na współczesnej estetyce oraz sztuce najnowszej. Jego filozoficzne zainteresowania dotyczą estetyki ekologicznej. Kluczową rolę odgrywa dla niego pojęcie doświadczenia, które transponuje z dziedziny sztuki na rozmaite formy estetyczności w perspektywie kultury popularnej oraz codziennej praktyki życia. Zajmuje się również teorią współczesnego teatru w kontekście klasycznie rozumianej inscenizacji, jak również wątków dotyczących XX w. koncepcji performatywnych. Od 2016 roku zaangażowany w realizację CGW KRAKERS, w 2017 roku współkurator wystawy Awangarda to petarda w galerii Art Agenda Nova, od 2017 współorganizuje akcje społeczno-artystyczną Na Podwórka.