ZWIERZĘCENIE | Kuratorki: Agata Pankiewicz, Margarita Vladimirova
wystawa | MFK 2021

Miejsce: Galeria promocyjna ASP | J. Matejki 13/ Basztowa 18 (parter + 1. piętro)
Czas: 13-20.06.2021 | wt.-pt. 13:00-19:00 | | sob.-ndz. 11:00-19:00

W ramach tegorocznego Miesiąca Fotografii w Krakowie w sekcji Kraków Photo Fringe w Galerii ASP Promocyjna będzie prezentowana wystawa fotograficzna ZWIERZĘCENIE. Skupia się na relacji człowieka i zwierzęcia, poddaje refleksji międzygatunkowe różnice i podobieństwa, wzajemne zależności, zażyłości i uchybienia.

„Nudzę się, zmieniam skóry. Która dziś? Wilk w owczej, czy owca w wilczej? […] Jestem w zawieszeniu. A pod skórą? Co tam gra, a co nie gra. […] A gdybyśmy się tak wściekli, może lżej by było? Szybki koniec i zemsty słodycz na końcu języka. Ale przeciwko komu i o co walczyć? Gdybyśmy tak nie dali się oswoić. Może i klimat byłby inny, i człowiek nadal łupał kamienie. Co począć?” – Margaryta Vladimirova.

„Dzisiaj Gregor Samsa już nie zdycha z głodu w opustoszałym pokoju pod grubymi warstwami kurzu i brudu. Żyje i ma się dobrze, jest jednym z nas. Uszyliśmy mu garnitur uwzględniający jego anatomię […] Niektórzy z nas zaczęli unikać luster; ponoć od czasu do czasu można w nich zobaczyć tę drugą stronę. […] Dlatego nie wszyscy idą z nami; zamiast tego jeszcze staranniej golą brody, prasują ubrania i starają się wysławiać w wyszukany sposób. – Andrzej Pilichowski Ragno. W wystawie udział biorą artystki i artyści związani z Pierwszą Pracownią Fotografii Wydziału Grafiki ASP pod przewodnictwem dr hab. Agaty Pankiewicz i dr Natalii Wiernik.

STWORA | Kuratorki / Kuratorzy: Emilia Kutrzeba, Szymon Nowak
wystawa | MFK 2021

Miejsce: Galeria ASP Bronowice | Stawowa 61 (poziom +1)
Czas: 13-20.06.2021 | wt.-pt. 15:00-21:00 | sob.-ndz. 09:00-21:00

W ramach tegorocznego Miesiąca Fotografii w Krakowie sekcji Kraków Photo Fringe, w Galerii ASP Bronowice odbędzie się wystawa powarsztatowa STWORA. Prezentowane prace są efektem przeprowadzonych plenerowych warsztatów fotograficznych, podczas których, zaproszona do współpracy grupa studentów stara się odpowiedzieć na dwa przeciwstawne tematy: akceptacja i wykluczenie zwierzęcości.

“Czy człowiek i zwierzę mogą zamieszkiwać jedno ciało? Czy jesteśmy w stanie dopuścić do głosu naszego wewnętrznego chowańca i wyć do pełnego księżyca? Jaką physical formę przybierze nasz spirit animal? […] Niezależnie od tego czy wyparta zwierzęcość obudzi się w formie wyobrażonej, metaforycznej lub fizycznej, będzie ona obrazem nowej jakości – postczłowieka” – Emilia Kutrzeba.

Przez dwa dni artyści i artystki podzieleni na pięcioosobowe grupy będą pracować w naturze a wyniki ich pracy skonfrontują dopiero w przestrzeni wystawy.

Jagoda Valkov Szczęśliwa wina | Kuratorka: Silvia Pogoda
wystawa | MFK 2021

Miejsce: Galeria Podbrzezie Budynku Wydziału Sztuki | ul. Podbrzezie 3-5
Czas: 13-20.06.2021 | czw.-pt. 15:00-19:00 | sob.-ndz. 11:00-19:00

Co się dzieje, kiedy wspomnienia codziennego życia nagle zabarwia świadomość, że odbywało się ono nie tyle „blisko kościoła”, ile po prostu w sekcie? Jagoda Valkov po latach spędzonych w Ruchu Rodzin Nazaretańskich zdjęcia z rodzinnych albumów zmieniła w kolaże, nakładając na obrazy inne, odnoszące się do religijnej rzeczywistości, kształtującej światopogląd społeczności. Szczęśliwa wina buduje obraz świata, w którym nad dziewczynką sfotografowaną z owcami cały czas unosi się twarz Jezusa, a obok księdza przemawiającego do wiernych widnieje złowieszczy wąż, przypominający o grzechu pierworodnym. Początkowo uderza odrealniony, psychodeliczny charakter grafik, ale przyglądając się im uważnie, w kolorowym, wyrazistym stylu Valkov odnajdziemy komentarz na temat życia w społeczności zbudowanej na wzór rodziny z Nazaretu.

Tomasz Kawecki Leże
wystawa | MFK 2021

Miejsce: Fundacja Nośna | Zabłocie 9A
Czas: 13-20.06.2021 | czw.-pt. 15:00-19:00 | sob.-ndz. 11:00-19:00

Powrót do domu to często szereg niespodzianek, nawet jeśli nic się nie zmieniło. Czasem zaskakuje raczej niezmienność: wciąż te same zasuszone kwiaty, plastikowa figurka pieczołowicie zachowana przez dwie dekady, stopniowe narastanie przedmiotów. Tomasz Kawecki w domu w Witowicach Dolnych odwiedza babcię i odkrywając na nowo dom, w którym spędzał czas w dzieciństwie, tworzy portret kobiety ze zgromadzonymi przez nią obiektami. Na obraz składają się zarówno jej zdjęcia z młodości, jak i rzeczy znoszone przez lata do domu – powyginane korzenie, kamienie czy wysuszone kwiaty. Wszystkie te przedmioty, dla dziecka magiczne, dziś odsłaniające swoją zwyczajną naturę, tworzą leże, przypominające ptasie gniazdo – bezpieczne dla piskląt, choć kruche.

Na brzegach przestrzeni | Kuratorki / Kuratorzy: Aleksandra Przybysz, Tomasz Kawecki
wystawa | MFK 2021

Miejsce: Galeria Naga w Składzie Solnym / Fundacja Sztuk Wizualnych | Na Zjeździe 8
Czas: 13-20.06.2021 | czw.-pt. 15:00-19:00 | sob.-ndz. 12:00-19:00

Kuratorzy o wystawie: Interesuje nas przestrzeń fizyczna i jej symboliczne wymiary. Planowanie i tworzenie przestrzeni, władanie nią oraz podporządkowywanie się jej warunkom. Określanie przestrzeni, rozkładanie na części pierwsze. Na wystawie chcielibyśmy pokazać możliwości jej zastosowania, rozumienia i kształtowania. Wybrane przez nas projekty oscylują wokół tego zagadnienia. Wyznaczają horyzonty poznania danej przestrzeni. Wchodząc na jej marginalność artyści pokazują bolesną nieużytkowość, nieczytelność i tymczasowość.

Portret | Kuratorki: Aneta Kopczacka, Monika Kozień, Marta Miskowiec
wystawa stała

Miejsce: Muzeum Fotografii w Krakowie MuFo Strzelnica | Królowej Jadwigi 220
Czas: 13-20.06.2021 | wt.-pt. 11:00-18:00 | sob.-ndz. 13:00-18:00

Początkowy okres historii portretu fotograficznego był czasem niepodzielnego panowania nielicznych wtedy fotografów. Wizyta w ich atelier łącząca się z długotrwałym, męczącym pozowaniem bardziej przypominała torturę niż radosną zabawę, z jaką kojarzy się obecnie czynność fotografowania. Od momentu ogłoszenia w 1839 wynalazku fotografii postęp w tej dziedzinie przebiegał błyskawicznie, a liczba fotografów rosła lawinowo. Z biegiem czasu wytworzyła się zupełnie nowa relacja pomiędzy fotografującym i fotografowanym, w której pierwotna opresja ustąpiła miejsca obopólnej fascynacji, nierzadko o wyraźnym zabarwieniu erotycznym. Układ sił był płynny, za każdym razem podlegał negocjacji. W XX wieku fotografem mógł być każdy, zróżnicowała się także estetyka fotografii. Rozluźnienie dawnych schematów i postępująca swoboda kadrów wiązały się z masowym pojawieniem się fotografów nieprofesjonalnych. Miało to spowodować spadek poziomu fotografii, a w rzeczywistości przyczyniło się do wzbogacenia jej środków wyrazu. Na przełomie wieków XX i XXI profesjonaliści zaczęli nawet świadomie wykorzystywać estetykę błędu typową dla zdjęć amatorskich. O ile w przeszłości zdjęcia powstawały w celu upamiętnienia rzeczywistości, o tyle obecnie czynność fotografowania często zdaje się być nastawiona na natychmiastowy „lans” autora. Świat zapełnił się tłumem nieustannie rejestrującym i upubliczniającym w mediach społecznościowych swoją codzienność i coraz chętniej siebie, o czym świadczy rosnąca popularność selfie.

Bartosz Wajer Od oka do kości | Kurator: Bartosz Flak
wystawa

Miejsce: Muzeum Fotografii w Krakowie MuFo Strzelnica | Królowej Jadwigi 220
Czas: 13-20.06.2021 | czw.-pt. 14:00-18:00 | sob.-ndz. 13:00-18:00

W fotografii erotycznej nie chodzi o ostrość obrazu, a raczej o poruszenie, które wywołuje w odbiorcy, drżenie, szybszy przepływ krwi. Bartosz Wajer w Od oka do kości przygląda się obrazom z portali erotycznych, czy raczej poddaje je analizie przy pomocy „nagiego” aparatu fotograficznego: korpusu pozbawionego obiektywu albo z luźnymi soczewkami. Przefotografowane, zostają pozbawione swojej mocy, z obiektów pożądania stając się przedmiotem analizy, zbiorem barwnych plam, do oglądania już nie w nocnej poświacie komputera, a w świetle dnia. Uwiecznione postaci w wyuzdanych pozach zmieniają się we własne upiory, rozmazane, niewyraźne, a od oka do kości, z ciała na widok ciała nie przebiega już żaden dreszcz.

Czy jest jakieś wyjście stąd? | Kuratorki / Kuratorzy: Olimpia Maciejewska, Jacek Kasjanowicz
wystawa

Miejsce: Centrum Sztuki Współczesnej Solvay – Galeria CSW Solvay Black | Zakopiańska 62
Czas: 13-20.06.2021 | pon.-ndz. 14:00-18:00

Ludzkie relacje szczególnie w dużych miastach są w stanie chorobliwego zawieszenia. Miejskość zostaje zabita przez nakaz zamknięcia kawiarni i klubów. Na początku tych upokarzających czasów władze w sposób nieracjonalny blokują dostęp do parków i terenów rekreacyjnych. Co zostało z miejskiego seksapilu? Dobra praca w systemie zdalnym? Mieszkaniec/ mieszkanka miasta ulega powolnemu procesowi pauperyzacji. „Czy jest jakieś wyjście stąd?”. Artyści/ artystki występują jako uzdrowiciele/ uzdrowicielki. Stawiają diagnozę, wskazują przyczyny, proponują terapię.

Lagged Eon | Kuratoki / Kuratorzy: Dorota Halberda, Artur Wabik
wystawa

Miejsce: Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki” | Galeria Baszta | Papiernicza 2 |
Czas: 3-20.06.2021 | pon.-ndz. 10:00-20:00

Działanie ma charakter performatywnego wniknięcia w tkankę przestrzenną miejsca poprzez wykorzystanie potencjałów przestrzeni XVI w. ruin baszty. Rozwinięcie naturalnych dźwiękowych właściwości ruin, wynikających z jej geologicznych i historycznych uwarunkowań otwiera przestrzeń archeologii przyszłości w której zahibernowane artefakty historii stają się narzędziami dla wytwarzania serii nowych praktyk artystycznych. Warstwa audiosfery w stworzonej instalacji staje się tu motywem przewodnim, nienazwanym towarzyszem po zaproponowanej narracji, wymykające się linearnej koncepcji czasu historycznego, otwierając tym samym refleksję nad tytułowym Lagged Eon – formalną jednostką geochronologiczną której dzieje zostają poddane w wątpliwość. Wapień z którego stworzona jest baszta jako materiał, przez praktykę twórczą połączony na nowo ze swymi naturalnymi właściwościami przewodzącymi staje się głównym przekaźnikiem impulsu, sygnału i szumów dla jednej z “wywołanych” spekulatywnych wizji przyszłości. Wyzwalane w efekcie procesu twórczego wapienne wibracje uruchamiają również konteksty eko aktywizmu obecne w pracy, nawiązując m.in do ruchu jakim jest solar punk, otwierając temat zmian klimatycznych i problemów wypracowywania praktyk zrównoważonego rozwoju w gęstych meandrach dóbr Gai. Lagged – a więc opóźnienia pojawiające się w grach to słowo znacznik uruchamiające krytyczny wydźwięk pracy, poddający w wątpliwość praktyki eksploatacji charakterystyczne nie tylko dla epoki późnego antropocenu.

* Lagged Eon

Anagram od Golden Age (Złoty Wiek < nazwa na XVI wiek w dziejach Polski za czasów panowania Zygmunta I Starego oraz Zygmunta II Augusta. // Lagged - pojawiające się opóźnienia w grach << zacinanie // Eon (z łac. aeon z gr. αἰών aiōn 'czas, trwanie, wiek, wieczność') – największa formalna jednostka geochronologiczna, dzieląca się na ery i wynosząca co najmniej 500 mln lat.

Eternal Engine – duet artystyczny Jagoda Wójtowicz i Marta Nawrot / Marta Nawrot i Jagoda Wójtowicz. Wiedźmy digitalu, cyberwróżki technokultury, sztuki post internetu i nowych mediów płynnie poruszające się w dyskursie xeno / glitch / cyberfeministycznym. Designerki i programistki światów wirtualnych, twórczynie multiplayerowych i multisensorycznych doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości oraz animacji 3D, wojowniczki Open Source’u i Free Learning’u. Zainteresowania duetu oscylują na platformie spekulatywnych teorii ewolucji, życia biomorficznych formacji m.in eukariontów i insektów oraz ich odpowiedników w formie zdigitalizowanej (odmian botów i nanobotów oraz ich wyobrażonych ewolucji).

 

Kuratorzy:

 

Artur Wabik – artysta sztuk wizualnych, kurator, publicysta, badacz popkultury. Od 1996 r. związany z ruchem graffiti a następnie ze street artem, autor murali i instalacji w przestrzeni publicznej. W latach 2010–2011 prowadził galerię sztuki współczesnej, zlokalizowaną w poprzemysłowym budynku na terenie dawnej fabryki „Miraculum”, przy ulicy Zabłocie 23 w Krakowie. Autor muralu w Pawilonie Polski na EXPO 2015 w Mediolanie. W latach 2016–2017 dyrektor artystyczny konkursu na rzeźbę na skwerze Mariana Eilego w Krakowie. Dwukrotnie pełnił funkcję dyrektora artystycznego międzynarodowego konkursu na projekt muralu na budynku Galerii Krakowskiej. W 2018 r. kurator wystawy „Teraz Komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie. Obecnie kurator krakowskiej galerii sztuki site-specific „Baszta”.

 

Dorota Halberda – animatorka kultury, pomysłodawca i organizator wydarzeń artystycznych, kuratorka wystaw, organizatorka koncertów, cykli popularnonaukowych, akcji street-artowych, warsztatów, pokazów multimedialnych. Projekty: Art. & Salt, Outings Bochnia, Pytania Retoryczne, Kameralna Scena Kultury, Miasto- Gmina- Muzyka, Lato w Teatrze, Warsztaty Design Thinking, Ogród Społeczny Prądnika Białego, Sztuka-Terapia-Życie, Galeria Baszta-Sztuka w ruinach, Box Poetica, „ArtAkcje” „Sztuka? Biorę!” etc. Współpracuje z sektorem kultury i NGO. Koordynatorka wolontariuszy Europejskiego Korpusu Solidarności. Koordynatorka działań w krakowskiej Galerii Baszta. Prowadzi autorską audycję w radiu Jazzkultura.

DYMNA: 336 kobiet | Kuratorki: Anna Litak, Bianka Kurylczyk
wystawa

Miejsce: Muzeum Narodowego Starego Teatru w Krakowie MICET | Jagiellońska 1
Czas: 13-20.06.2021 | wt.-ndz. 11:30 – 19:30
Bilety: 8 zł ulgowy, 12 zł normalny

“Najszczęśliwsza jestem właśnie z tego powodu, że jestem kobietą. Baby są silne, sprytne i mądre. Mierzę się z tajemnicami i tragediami nieznanych kobiet. Każda rola to inna planeta, inna kobieta do odkrycia.”

Anna Dymna – aktorka i inicjatorka wielu przedsięwzięć społecznych, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych twarzy polskiego kina i teatru. Jej talent jest wypadkową nie tylko wielkiej urody i wrażliwości, ale też wewnętrznej siły, która pozwala przetrwać największe prywatne kryzysy. Poza sceną Dymną nieustannie udowadnia, że w każdym człowieku drzemią niewyczerpane pokłady empatii i energii do przemiany naszych małych światów na bardziej przyjazne i otwarte.

Więcej informacji: stary.pl / FB @StaryTeatr / IG @stary_teatr

BETWIXT / photography exhibition x Scena Supernova | Kuratorki / Kuratorzy: Katarzyna Szachnowska, Marcin Pańtak
wystawa

Wernisaż: 13.06.2021 | 20:00
Miejsce:
Scena Supernova | Zyblikiewicza 12

Otwarte:
ndz. 11:00-20:00,

pon. 12:00-19:00,

wt.-śr. 12:00-18:00,

czw.-pt. 12:00-20:00

sob. nieczynne,

ndz. 12:00-20:00

Idąc za definicją słownikową BETWIXT jest obszarem pomiędzy dwoma stanowiskami, wyborami lub pomysłami. Słowo z jednej strony wskazuje na przestrzeń przejścia, z drugiej strony daje nadzieję na przekroczenie postawionej granicy. Na ile jednak jest to możliwe? Czy nadzieja na jej przekroczenie faktycznie istnieje? Wychodząc z pozycji osoby „pomiędzy” postanowiliśmy przedstawić serię projektów artystycznych, dotykających trzonu problematyki dokumentu tzn. pozycji artysty, wkraczającego w daną przestrzeń (wizualną, społeczną czy kulturową). Dokumentalista cały czas pozostaje kimś zawieszonym pomiędzy osobistym spojrzeniem, a społecznością czy historią, którą przy pomocy własnego medium chciałby opowiedzieć. Chociaż historie dotyczą różnych miejsc i tematów, łączą je wspólne poszukiwania odpowiedniej narracji i nadzieja (lub jej brak) na wyjście ze zwykłej pozycji obserwatora do roli uczestnika.

Projekt BETWIXT oprócz wystawy fotograficznej kolektywu RUST zawierać będzie program towarzyszący, skupiający się m.in. wokół działań performatywnych, targów zinów i małej sztuki oraz panelu dyskusyjnego.

https://www.instagram.com/rustphotos
https://www.facebook.com/scenasupernova

OFFPRINT targi papierowych zdjęć

Miejsce: Scena Supernova | Zyblikiewicza 12
Otwarte:
ndz. 13.06 g. 11:00-20:00,
pon. 12:00-19:00,
wt.-śr. 12:00-18:00,
czw.-pt. 12:00-20:00,
sob. nieczynne,
ndz. 20.06 g. 12:00-20:00

Offprint to targi papierowych zdjęć wydanych w formach książek, zinów, odbitek, pocztówek, plakatów oraz innych wydawnictw papierowych. Zebraliśmy w jedno miejsce prace fotografów by pokazać je szerszej publiczności podczas cyklicznych imprez organizowanych w całej Polsce.

Pragniemy zaproponować unikatowe wydarzenie, które odbędzie się w ramach Cracow Art Week Krakers. Premiera Offprint odbędzie się w teatrze Scena Supernova, jako impreza towarzysząca wystawie BETWIXT grupy RUST. Offprint znajdować się będzie na 1. piętrze w kamienicy przy ulicy M. Zyblikiewicza 12/4, w Krakowie między 13 a 20 czerwca tego roku.

„Tadeusz Kantor. Widma” | Kuratorki / Kuratorzy: Małgorzata Paluch-Cybulska, Michał Kobiałka
wystawa stała

Miejsce: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA | Nadwiślańska 2-4 (poziom 3)
Czas: 10-13.06.2021 | czw.-ndz. 11:00-19:00

Wiodącym tematem nowej wystawy stałej w krakowskiej Cricotece jest trudna pamięć i trudna przeszłość, zarówno w wymiarze historycznym, jak i osobistym.

— Świat stał się bliski śmierci i – poprzez tę parantelę – bliski poezji. […] Wszystko mogło się zdarzyć. Zatarły się granice czasu — pisał w 1944 r. wizjoner teatru, którego życie naznaczone było dwiema wojnami światowymi.

Wystawa prezentuje w większości nie pokazywane dotąd na stałej ekspozycji obiekty i kostiumy ze spektakli Tadeusza Kantora. Tym razem kuratorzy radykalnie zmieniają narrację wpisaną w dotychczasowe pokazy kolekcji przygotowywane zgodnie z instrukcjami pozostawionymi przez samego artystę. Zacierają granice czasu i budują przestrzeń dla nowych interpretacji. Obiekty sceniczne tworzą krajobraz po katastrofie, tracą swą odrębność i generują nowe, intuicyjne znaczenia.

Zwiedzający po raz pierwszy na wystawie stałej będą mieli okazję zobaczyć m.in. Wielki ambalaż końca XX wieku ze spektaklu „Nigdy tu już nie powrócę” oraz Barykadę z „Niech sczezną artyści”.

Istotnym elementem aranżacji jest rampa dla zwiedzających, nawiązująca do nigdy nie zrealizowanej przez Kantora idei, w której aktorzy na wybiegu mieli być obserwowani przez obiekty teatralne. Na wystawie „Tadeusz Kantor. Widma” to zwiedzający są obserwowani przez eksponaty. Prezentację dopełnia teatralne oświetlenie, projekcje i efekty dźwiękowe angażujące widza w trudne narracje i umożliwiające wielozmysłowy odbiór przestrzeni wystawienniczej.

Kuratorzy wystawy, Małgorzata Paluch-Cybulska oraz Michał Kobiałka, szukają odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób bieg historii wpłynął na twórczość artysty oraz jak determinuje rozwój sztuki w ogóle, a także badają w jaki sposób sztuka naznaczona zagrożeniem może być wystawiana dzisiaj. Uwspółcześniając wątki trudnej przeszłości obecne w twórczości Kantora, kuratorzy zadają także pytanie o niepewną przyszłość, które wybrzmiewa tym mocniej w przestrzeni wystawy, na której otwarcie i przebieg znacząco wpłynęła grożąca światowym kryzysem pandemia.

Powaga Sytuacji | Kuratorka: Agnieszka Rayss
wystawa | MFK 2021

Miejsce: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA | Nadwiślańska 2-4 (poziom 3)
Czas: 13-20.06.2021 | czw.-ndz. 11:00-19:00

Wystawa Powaga sytuacji, ukazująca, jak rzeczywistość społeczna staje się tworzywem artystycznym i narzędziem buntu (od klasyków takich jak Łódź Kaliska po projekty młodych twórców, jak Agnieszka Sejud, Krzysztof Powierża, Dominika Gęsicka), istotnym jej elementem będzie program wydarzeń edukacyjnych, aktywizujących, uczestniczących – realizowanych wspólnie z partnerami, Cricoteką oraz Muzeum Fotografii w Krakowie. Cricoteka jako współorganizator połączyła to wydarzenie ze swoim tegorocznym programem, identyfikując się z mniejszymi narracjami, lokalnością i potrzebą solidarnego działania w obliczu kryzysu. Wystawa Powaga sytuacji, wynikająca z politycznych i społecznych napięć, pokazując moc protestu, w przewrotny sposób opowiada o naszym nowym świecie, używając obrazów, narzędzi, motywów przetwarzających to, co pozornie banalne lub nudne, oklepane czy pospolite, w gest sprzeciwu.

Marina Istomina Duszenie | Kuratorka: Sylvia Pogoda
wystawa | Sekcja Show off MFK 2021

Miejsce: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA | Galeria Szatnia | Nadwiślańska 2-4 (poziom -1)
Czas: 13-20.06.2021 | czw.-ndz. 11:00-19:00
Bilety: 1 zł

Duszący dym wypełnia płuca, wisi w powietrzu tygodniami. W Irkucku wszystkich bolą głowy, lasy płoną całe lato. Drugi brzeg rzeki da się dojrzeć ,dopiero kiedy wreszcie spadnie deszcz. Marina Istomina w swoimi projekcie na granicy snu i rzeczywistości, łączy obrazy z opanowanego przez ogień regionu z archiwalnymi materiałami i medialnymi doniesieniami. Duszenie to nie tylko relacja ze stanu zawieszenia we mgle, ale i polityczne oskarżenie: zielone lasy na Syberii płoną, ponieważ nielegalna deforestacja czasami się opłaca. Sprawcy tych pożarów nie tylko pozostają nieukarani: nie wszystkich nawet próbuje się odszukać. Płoną coraz większe połacie, wiatr niesie toksyczne opary, setki kilometrów dalej martwe insekty spadają z nieba; ludziom trudno się oddycha.

Krzysztof Penderecki. Partytura i ogród. Muzyka wobec obrazu, ogród wobec muzyki | Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
wystawa

Miejsce: Pałac Potockich | Rynek Główny 20
Czas: 13-20.06.2021 | wt.-ndz. 12:00-19:00
Bilet: 5 zł

W 2003 roku Maria Anna Potocka nakręciła w Lusławicach film z udziałem Krzysztofa Pendereckiego pod tytułem Partytura i ogród. Kompozytor ujawnia w nim zasady warsztatu kompozytorskiego oraz opowiada o metodzie graficznej pozwalającej naszkicować symfonię na jednej kartce. Swoje doświadczenia muzyczne odnosi do ogrodu. Park, który stworzył w Lusławicach, oparł na formie symfonii. Wystawa proponuje wgląd w myślenie o muzyce i ogrodzie. Obejmuje prywatne szkice – tak zwane prepartytury – oraz rysunkowe koncepcje ogrodu. Na drugą część wystawy składają się portrety Krzysztofa Pendereckiego autorstwa Beaty Stankiewicz, Marcina Maciejowskiego i Bartka Materki, fotografie Mariana Eilego z cyklu Rewizyta – Salvador Dali u państwa Pendereckich oraz dokumentacja fotograficzna parku w Lusławicach Marka Bebłota i Bartka Barczyka.

W związku z obostrzeniami sanitarnymi w Galerii jednocześnie może przebywać 20 osób.

Zauważone. 3 Artystów, 3 Techniki, 3 Spojrzenia | Artystki / Artyści: Wojciech Plewiński, Katarzyna Wierzbowska-Slaska, Maciej Plewiński | Czarna i Szara Galeria Centrum

Miejsce: Nowohuckie Centrum Kultury | Jana Pawła II 232
Czas: 13-20.06.2021 | pon.-ndz. 09:00-19:00
Bilety: wstęp wolny

Dostrzegliśmy zbieżność w doborze niektórych tematów. W różnych technikach przemawiają do nas mury, ściany, okna, drzwi opowiadając historie, które się zdarzyły. Słowa schowane są w kadrze, fakturze, pęknięciu. W fotografii Wojciecha Plewińskiego jest to ułamek w jego bogatej twórczości, którą autor nazywa „Zauważone”. Wątki te w malarstwie Katarzyny Wierzbowskiej-Slaskiej i heliograwiurze Macieja Plewińskiego to temat często podejmowany. Prace tych artystów łączy podobna wrażliwość w postrzeganiu świata i miejsc. Klimat wydobyty przez czernie i szarości w grafice i fotografii w malarstwie rozbrzmiewa kolorem.

Wojciech Plewiński – fotografia
Katarzyna Wierzbowska-Slaska – malarstwo
Maciej Plewiński – grafika – heliograwiury

wystawa malarstwa z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich | Galeria Zdzisława Beksińskiego

Miejsce: Nowohuckie Centrum Kultury | Jana Pawła II 232
Czas: 13-20.06.2021 | pt.-ndz. 13:00-19:00
Bilety: 10/8 zł

Stała ekspozycja obejmuje 50 obrazów olejnych, w większości pochodzących z lat 80. XX wieku, z tak zwanego okresu fantastycznego w twórczości malarza. To wówczas powstawały jego najbardziej znane, z dzisiejszej perspektywy ikoniczne prace. Uzupełnia je kilkanaście obrazów z ostatnich lat życia, ukazujących zwrot malarza ku bardziej ascetycznym formom wyrazu.

Beksiński należy do wąskiego grona polskich artystów, których twórczość jest tak dobrze rozpoznawalna zarówno w Polsce, jak i w Europie. Rodzące wiele emocji i kontrowersji dzieła Artysty nikogo nie pozostawiają obojętnym. Wzbudzają w odbiorcach skrajne uczucia: od zachwytu, po ostrą krytykę. Język artystyczny Beksińskiego charakteryzuje ogromna szczegółowość. Mistrz uwiecznia w swych pracach zdeformowane postacie, opuszczone budynki, budzące grozę kształty i figury, które na przemian fascynują i przerażają…

 

Kuratorem Galerii jest Joanna Gościej-Lewińska.

stała wystawa malarstwa i grafiki | Jerzy Duda-Gracz – galeria autorska

Miejsce: Nowohuckie Centrum Kultury | Jana Pawła II 232
Czas: 13-20.06.2021 | pt.-ndz. 13:00-19:00
Bilety: 10/8 zł

Kiedyś Dudę-Gracza rozchwytywano i uwielbiano, potem zaczęto się go wstydzić, a nawet bać. Czy nadszedł czas, aby odczytać go na nowo? Twórczość tego artysty jest niezaprzeczalnym fenomenem polskiej kultury ostatnich pięćdziesięciu lat. Wydaje się, że choć Duda-Gracz w 2004 roku zamilkł na zawsze, to jego twórczość nie powiedziała ostatniego słowa. W latach 70. Ubiegłego wieku trudno byłoby znaleźć w Polsce artystę, którego twórczość spotykałaby się z tak żywym oddźwiękiem społecznym jak malarstwo Dudy-Gracza; rezonans wywoływany przez jego wystawy łatwiej porównać z recepcją ważnych filmów czy pokoleniowych bestsellerów niż ze zjawiskami z dziedziny sztuk plastycznych. Kariera Dudy-Gracza rozwijała się w tempie blitzkriegu. Kulminacyjnym momentem pierwszego etapu jego kariery była wystawa w warszawskiej Kordegardzie w grudniu 1978 roku. Wśród dwudziestu kilku olei na płótnie składających się na tę ekspozycję pokazał wiele ze swych najsłynniejszych obrazów, które do dziś definiują obiegowe wyobrażenia o Dudzie-Graczu – prace takie jak „Jeźdźcy apokalipsy, czyli fucha”, „Rusałka domowa”, „Babel 2” czy „Niedziela 2”. Po sukcesie w Warszawie wystawa ruszyła w tournée po Polsce. Do początku 1980 roku odwiedziła czternaście miast. Jedni uważali, że Duda-Gracz kocha Polskę, inni – że jej nienawidzi. Kiedyś powiedział w programie Tomasza Raczka: „Ja tylko tak wyglądam, ale duszyczkę mam wrażliwą”. Malował najszkaradniejsze nieraz postacie z dużą sympatią. Czuł się częścią tego ułomnego, szarego świata. Uważał też, że największa nawet pokraka ma w sobie jakiś blask, iskrę bożą. Niby to realizm, ale też poezja. Przede wszystkim jednak silny konkret. Wydaje się, że to przywiązanie do konkretu jest także zasługą uczelni katowickiej, która ukształtowała jego warsztat malarski. Dzisiaj prace Jerzego Dudy-Gracza znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego Warszawy, galeriach Poznania, Łodzi, w zbiorach Austrii, Danii, Japonii, Kanady i USA.

Kuratorem Galerii jest Joanna Gościej-Lewińska.

*Wystawy w Nowohuckim Centrum Kultury można zwiedzać przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa – zasłaniając usta i nos, utrzymując dystans społeczny, dokonując dezynfekcji rąk. W budynku NCK obowiązują: Procedury bezpieczeństwa w Nowohuckim Centrum Kultury w czasie epidemii SARS-COVID-19: https://nck.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/03/Procedury-bezpiecze%C5%84stwa-w-Nowohcukim-Centrum-Kultury.pdf

Uprzejmie prosimy o ich przestrzeganie oraz stosowanie się do instrukcji pracowników NCK.

Ta, która umiera ostatnia
wydarzenie online | Muzeum Krakowa

W związku z planowaną wystawą “Współistnienie” , będącą próbą ukazania roku pandemii w Krakowie, której otwarcie jest planowane na sam koniec czerwca , chcemy zrealizować krótki klip z udziałem / wypowiedziami twórców zaangażowanych w stworzenie wystawy. Film ten będzie artystyczną zapowiedzią ekspozycji i zarazem odpowiedzią na hasło przewodnie (NO) HOPE tegorocznego Cracow Art Week.

Ta, która umiera ostatnia

Pozornie nie ma w tym zdaniu optymizmu. Pozornie, bo jest ono wypełnione aktem wyczekiwania dobra w rzeczywistości wypełnionej lękiem. Nadzieja jest przeciwieństwem lęku. Lęk jest poruszeniem duszy oczekującej czegoś złego.

Lęk – wyczekiwanie i przeświadczenie o nieuchronności złego, nadzieja – pragnienie dobra. To swoiste szale wagi, jaką jest nasze samopoczucie. Aby nie odejść od zmysłów racjonalizujemy to, co nas otacza. Oswajamy się ze złem z nadzieją właśnie, że jest to tylko krótki, chwilowy stan rzeczywistości. A rzeczywistość doświadcza nas iskrami nadziei i rozżarzonymi pochodniami lęku. Wyczekiwaniu na kres pandemii lub jej ujarzmienia dzięki medycynie, towarzyszy beznadzieja, wiodąca wprost do rozpaczy – DESPERATIO, załamania powodowanego śmiercią bliskich, trudnościami materialnymi, poczuciem ograniczenia i ograniczania na różnych polach wolności osobistej i społecznej, nie zawsze wiążącej się bezpośrednio z sytuacją zdrowotną miasta, kraju i świata. Skuteczną terapią przeciw rozpaczy może okazać się sztuka, aktywność artystów, którzy wbijają w beznadzieję ostrza sztuki – ilustracji, dowcipu, groteski. Oswajają rzeczywistość absurdem, w którym zręcznie splatają to, co niebezpieczne z tym, co ironiczne, zakrawające na farsę. Swoiście opisując codzienność pandemii, budują akty wypełnione wyczekiwaniem dobra – dają cień nadziei na jutro.

Pokaz animacji krótkometrażowych wokół (bez)nadziei na ekranie przed Domem Krakowskim

Miejsce: Dom Krakowski w Norymberdze Hintere Insel Schütt 34, 90403 Nürnberg
Czas: 14-19.06.2021 | 18:00-22:00

Aktulane informacje znajdują się na stronie internetowej: www.krakauer-haus.de

Krakauer Haus w Norymberdze już po raz trzeci dołącza do KRAKERSA. Trzymaliśmy się na dystans – jeszcze zanim było to modne – ale nie ma ograniczeń dla krakowskiej kreatywności. W tym roku, nie mając nadziei na otwarcie norymberskich galerii w czerwcu, zdecydowaliśmy się wyjść z naszą prezentacją na ulice. Przy współpracy z Pracownią Filmu Animowanego krakowskiej ASP, pod kierownictwem profesora Roberta Sowy, przygotowaliśmy pokaz animacji krótkometrażowych, które tematycznie krążą wokół (bez)nadziei.

Prezentowane filmy: “Kaprysia” reż.: Betina Bożek (08:07), “Cyborgia” / “Cyborgy” reż.: Adam Żądło (08:00), “Obyś nigdy nie musiała tutaj wracać” / “We hope You won’t need to come back” reż.: Anastazja Naumenko (09:48), “Chrystus Narodu” / “Christ of Nation” reż.: Ewa Drzewicka (09:10), “ The Red Light Train” reż.: Alicja Kot (09:36), „Daj spokój” / „Give it a break” reż.: Anna Waćkowska (11:31), “Więźniowie miłości” / “Prisioneros del Amor” reż.: Małgorzata Jeniec (04:38), “Tiririczek” reż.: Anna Waćkowska (06:34) , “Millenium” reż.: Daria Godyń (08:17), „Daj spokój” / „Give it a break” dir.: Anna Waćkowska (11:31)

Ukryta Studnia | FISHKA KRAKOW TOURS
warsztaty dla dzieci | godz. 11:00

wiek: 8-10
Ilość uczestników: ilość osób ograniczona (uzależniona od obostrzeń)
Miejsce: w terenie
Czas trwania: ok. 1,5 h
Obowiązują zapisy: fishkakrakow@gmail.com

Dziecięce Biuro Detektywistyczne Pani Fiszki otrzymuje nowe bardzo odpowiedzialne zlecenie.

Zlokalizować alternatywne źródło wody dla Krakowa. Bo takie podobno istnieje. Tylko nikt dokładnie nie wie gdzie… Bo wiecie, jeśli zabrakłoby wody, to mielibyśmy (delikatnie mówiąc) przechlapane. To, że nie dałoby się umyć zębów wieczorem albo nóg po W-F-ie to jeszcze mały problem, niektórzy może nawet by się cieszyli. Ale działyby się gorsze rzeczy

…Więc działajmy, póki jest czas. Spacer o ukrytych studniach Krakowa, wodzie na świecie oraz o tym co robić, aby ją oszczędzać.

(No) Hope i Koniec Świata (2011) | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
wydarzenie specjalne | godz. 12:00

Miejsce: M. Konopnickiej 26 (ogród, obok lobby)

W ramach tegorocznej edycji Cracow Art Week Muzeum Manggha zaprasza na wydarzenie specjalne. W przestrzeni wystawy Koniec Świata 2011 szóstka krakowskich artystów będzie tworzyć na żywo wizualną odpowiedź na hasło tegorocznego KRAKERSA.

Czy ich wizja przyszłości będzie pełna nadziei? A może pogrąży nas w jeszcze większej beznadziei? Przekonamy się 13 czerwca 2021 roku.

Więcej o wystawie: https://manggha.pl/wystawa/koniec-swiata-2011

oprowadzanie po wystawie Krzysztofa Pendereckiego Partytura i ogród. Muzyka wobec obrazu, ogród wobec muzyki | Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

Czas: godz. 12:00
Oprowadzanie:
Katarzyna Tabaka
Miejsce: Pałac Potockich, Rynek Główny 20
Obowiązują zapisy: press@bunkier.art.pl

Z powodu Covid-19 liczba miejsc jest ograniczona do 40 osób.
Wstęp bezpłatny, po wcześniejszej rezerwacji miejsca mailowo lub telefonicznie (do 14 czerwca 2021).
Kontakt i rezerwacja: Anna Litak, Kurator MICET, anna.litak@stary.pl, tel. 662 279 664

Nie ma ludzi stuprocentowo złych czy podłych. Aktorstwo uczy tolerancji, świadomego przeżywania własnego życia. Każda rola to inna planeta do odkrycia. Muszę być otwarta, inaczej nie mogłabym zagrać swoich bohaterek. Jestem szczęśliwa, że jestem kobietą, stworzoną z niekonsekwencji, sprzeczności, emocji. To jest moja siła do pokonywania kolejnych barier, kulturowych i społecznych ograniczeń. Anna Dymna

15 czerwca o godzinie 17.00 zapraszamy do Muzeum Starego Teatru (MICET) na wspólny spacer z aktorką w przestrzeni wystawy DYMNA 336 KOBIET. Archiwalia i multimedia tworzące wystawę: zdjęcia, fragmenty spektakli, kostiumy i rysunki z prób, pokazują różne twarze i osobowość wielkiej aktorki.

Podczas spotkania porozmawiamy o rolach teatralnych i filmowych, mistrzach – reżyserach, wyjątkowych partnerach scenicznych. Ale też o różnych obliczach kobiecości, działalności społecznej i pracy z podopiecznymi z fundacji „Mimo Wszystko”.

oprowadzanie po wystawach Kolekcji MOCAK-u | Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
udział w cenie biletu | godz. 16:00

Ilość uczestników: Liczba miejsc ograniczona!
Miejsce: Lipowa 4
Czas trwania: około 60 minut
Obowiązują zapisy: recepcja@mocak.pl lub telefoniczne: (12) 263 40 01. Liczba miejsc ograniczona!

We wtorek 15 czerwca o godzinie 16:00 zapraszamy na oprowadzanie w języku polskim po wystawach Kolekcji MOCAK-u: Dialog z przestrzenią i Współczesne modele realizmu. Wydarzenie jest częścią tygodnia otwartych galerii krakowskich KRAKERS.

Spotkanie poprowadzi Aleksandra Andrukowicz – studentka filologii romańskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, edukatorka, przewodniczka zainteresowana popularyzacją literatury i sztuki współczesnej wśród różnych grup odbiorców.

Uczestnicy proszeni są o pojawienie się przy wejściu do głównego budynku MOCAK-u 10 minut przed wydarzeniem. Zwiedzanie odbędzie się w kameralnej grupie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego. Szczegółowe informacje dotyczące zwiedzania oraz wytycznych sanitarnych zamieszczone są na stronie internetowej Muzeum w zakładce regulamin zwiedzania.

oprowadzanie w języku ukraińskim | Екскурсія виставками Колекції MOЦAKу українською мовою | Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
udział w cenie biletu | godz. 16:00

Ilość uczestników: Liczba miejsc ograniczona!
Miejsce: Lipowa 4
Czas trwania: około 60 minut
Obowiązują zapisy: recepcja@mocak.pl lub telefoniczne: (12) 263 40 01

W środę 16 czerwca o godzinie 16:00 zapraszamy na oprowadzanie w języku ukraińskim po wystawach Kolekcji MOCAK-u: Dialog z przestrzenią i Współczesne modele realizmu. Wydarzenie jest częścią tygodnia otwartych galerii krakowskich KRAKERS.

Spotkanie poprowadzi Olena Devero – absolwentka architektury na Politechnice Krakowskiej i studentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Miłośniczka sztuki współczesnej, od 2019 roku współpracuje z Działem Wiedzy o Sztuce MOCAK-u, prowadząc zajęcia po polsku, ukraińsku i rosyjsku.

Uczestnicy proszeni są o pojawienie się przy wejściu do głównego budynku MOCAK-u 10 minut przed wydarzeniem. Zwiedzanie odbędzie się w kameralnej grupie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego. Szczegółowe informacje dotyczące zwiedzania oraz wytycznych sanitarnych zamieszczone są na stronie internetowej Muzeum w zakładce regulamin zwiedzania.

Zapraszamy także na oprowadzania w języku polskim i angielskim.

Запрошуємо на екскурсію українською мовою по виставках Колекції MOЦAKу: Діалог з простором і Сучасні моделі реалізму. Захід є частиною Тижня відкритих краківських галерій КРАКЕРС.

Зустріч проведе Олена Деверо – українка, випускниця факультету архітектури Краківського технологічного університету та студентка iсторiї мистецтв у Ягеллонському університеті. Шанувальниця сучасного мистецтва, з 2019 року вона співпрацює з Відділом Мистецтвознавства MOЦAKу, проводить заняття польською, українською та російською мовами.

Час екскурсії становить приблизно 60 хвилин.

Участь у вартості вхідного квитка. Обов’язкова реєстрація за адресою edukacja@mocak.pl або за телефоном: (12) 263 40 35. Кількість місць обмежена.

Учасників просять з’явитися біля входу в головну будівлю MOЦAKу за 10 хвилин до початку. Екскурсія відбудеться в невеликій групі з дотриманням правил санітарної безпеки. Детальна інформація про відвідування та санітарні вказівки доступна на веб-сайті Музею у вкладці екскурсійні правила.

Ми також запрошуємо вас на екскурсії польською мовою та англійською мовою.

Lagged Eon | Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki” Galeria Baszta
Wernisaż: godz. 18:00

Miejsce: Papiernicza 2

Otwarcie działania, które ma charakter performatywnego wniknięcia w tkankę przestrzenną miejsca poprzez wykorzystanie potencjałów przestrzeni XVI w. ruin baszty. Rozwinięcie naturalnych, dźwiękowych właściwości ruin, wynikających z jej geologicznych i historycznych uwarunkowań otwiera przestrzeń archeologii przyszłości w której zahibernowane artefakty historii stają się narzędziami dla wytwarzania serii nowych praktyk artystycznych. Warstwa audiosfery w stworzonej instalacji staje się tu motywem przewodnim, nienazwanym towarzyszem po zaproponowanej narracji, wymykające się linearnej koncepcji czasu historycznego, otwierając tym samym refleksję nad tytułowym Lagged Eon – formalną jednostką geochronologiczną której dzieje zostają poddane w wątpliwość. Wapień z którego stworzona jest baszta jako materiał, przez praktykę twórczą połączony na nowo ze swymi naturalnymi właściwościami przewodzącymi staje się głównym przekaźnikiem impulsu, sygnału i szumów dla jednej z “wywołanych” spekulatywnych wizji przyszłości. Wyzwalane w efekcie procesu twórczego wapienne wibracje uruchamiają również konteksty eko aktywizmu obecne w pracy, nawiązując m.in do ruchu jakim jest solar punk, otwierając temat zmian klimatycznych i problemów wypracowywania praktyk zrównoważonego rozwoju w gęstych meandrach dóbr Gai. Lagged – a więc opóźnienia pojawiające się w grach to słowo – znacznik uruchamiające krytyczny wydźwięk pracy, poddający w wątpliwość praktyki eksploatacji charakterystyczne nie tylko dla epoki późnego antropocenu.

Fotografowanie blisko | Czułym okiem | Muzeum Fotografii w Krakowie MuFo

online – warsztaty dla seniorów | godz. 11:00

Ilość uczestników: Liczba miejsc w grupie ograniczona (o udziale decyduje kolejność zgłoszeń).
Miejsce: Warsztaty odbywają się w formule online na platformie Cisco Webex.
Czas trwania: ok. 1,5 godz.
Cena: 5 zł
Informacje i zapisy: edukacja@mufo.krakow.pl

Ważne informacje:

  • Zajęcia przeznaczone są dla seniorów (dopuszczamy udział także innych „dorosłych” amatorów fotografii).
  • Zapisując się prosimy o podanie w tytule maila daty interesujących Państwa warsztatów.
  • Zapisani na warsztaty uczestnicy otrzymają na podany nam adres mailowy:


    – nr konta bankowego, na które należy dokonać opłaty

    – link, przy pomocy którego będzie można dołączyć do warsztatów;
    – instrukcję logowania.

  • W przypadku nieobecności na warsztatach online nie ma możliwości odrabiania zajęć w innym terminie.
  • Informujemy, że w razie rezygnacji z udziału w warsztacie online bilety zakupione przez Internet nie podlegają zwrotowi.

W obecnych czasach, kiedy więcej czasu spędzamy w naszych domach i nie mamy możliwości odbywania dalekich podróży, wydaje się, że trudno odnaleźć w sobie pokłady kreatywności i inspiracji do fotografowania. Podczas naszych warsztatów odkryjemy, jak wiele tematów kryje się w naszym najbliższym otoczeniu. Dowiemy się, jak skomponować martwą naturę z otaczających nas przedmiotów, jak „bawić się” fotografią oraz jak z przedmiotów codziennego użytku stworzyć kreatywne gadżety fotograficzne

Prowadzenie: Aleksandra Wabik – komparatystka oraz edukatorka z wieloletnim doświadczeniem. Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim. W kręgu jej zainteresowań znajdują się: fotografia, intermedialność, reportaż oraz literatura non-fiction.

Sztuka dostępna w MOCAK-u | Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

udział w cenie biletu | godz. 12:00

Ilość uczestników: Liczba miejsc ograniczona.
Miejsce: Lipowa 4

Obowiązują zapisy pod adresem: recepcja@mocak.pl | edukacja@mocak.pl lub telefonicznie: (12) 263 40 01

W czwartek 17 czerwca od godziny 12 do 13.30 w ramach tegorocznej edycji KRAKERS Cracow Art Week zapraszamy do MOCAK-u na spotkanie o dostępności, podczas którego będzie można zapoznać się z tyflografikami i opracowaniami dotykowymi dzieł z naszej Kolekcji. W przestrzeni ekspozycyjnej zostanie utworzone stanowisko, gdzie odbiorcy będą mogli odsłuchać audiodeskrypcje, a także porozmawiać z koordynatorką ds. dostępności. Chętnym umożliwimy także zwiedzenie wystaw Kolekcji z wykorzystaniem materiałów dostosowanych dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa sanitarnego panującymi w MOCAK-u.

Prowadzenie:
Edyta Wyżga – historyczka sztuki oraz koordynatorka wystaw. Obecnie pracuje w MOCAK-u w Dziale Wiedzy o Sztuce jako specjalistka ds. edukacji oraz koordynatorka ds. dostępności. Angażuje się w działania na rzecz udostępniania sztuki osobom ze szczególnymi potrzebami.

oprowadzanie po wystawach Kolekcji MOCAK-u w języku angielskim | Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
udział w cenie biletu | godz. 16:00

Ilość uczestników: Liczba miejsc ograniczona.
Miejsce: Lipowa 4
Obowiązują zapisy pod adresem: recepcja@mocak.pl lub telefonicznie: (12) 263 40 01

W czwartek 17 czerwca o godz. 16:00 zapraszamy na oprowadzanie w języku angielskim po wystawach Kolekcji MOCAK-u: Dialog z przestrzenią i Współczesne modele realizmu. Wydarzenie jest częścią tygodnia otwartych galerii krakowskich KRAKERS.

Więcej informacji w j. angielskim >>

Guided Tours of the MOCAK Collection in English | KRAKERS Cracow Art Week

17.06.2021 at 4 pm

On Thursday 17 June at 4 pm, you are invited to a guided tour in English of the exhibitions in the MOCAK Collection: Dialogue with the Space and Contemporary Models of Realism. The event is part of KRAKERS, the Open Week in Krakow art galleries.

The event will be led by the American artist, researcher and educator Joanna Pottle – a Fulbright Foundation scholar, who has been living in Krakow since 2019 and worked closely with MOCAK’s Art Knowledge Department.

The duration of the tour is approximately 60 minutes.

Participants are requested to arrive at the entrance to the MOCAK main building 10 minutes before the event. The visit will take place in a small group and in compliance with health and safety regulations. Detailed information regarding the visit and sanitary guidelines can be found on the Museum website under Health and Safety Guidelines. Visitors are also invited to guided tours in Polish and Ukrainian.

Pracownie do wglądu | Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA

panel dyskusyjny | godz. 18:00
udział bezpłatny

Miejsce: Nadwiślańska 2-4 (sala edukacyjna)

Obowiązują zapisy mailowe: cracowartweek@gmail.com na hasło Pracownie do wglądu
Moderacja: Kamil Kuitkowski

Prelegenci: Anna Stankiewicz, Agnieszka Jankowska-Marzec, Bogusław Bachorczyk, Adam Rzepecki, Bogdan Renczyński

Czy pracownia to miejsce skupionej pracy twórczej, gdzie najlepiej byłoby nie przyjmować gości? A może raczej otwarte miejsce spotkań, w którym gospodarz od czasu do czasu pracuje? Czy w Krakowie trudno jest utrzymać pracownię? O tym, a także o wielu innych wątkach związanych z przestrzeniami pracy twórczej porozmawiają Agnieszka Jankowska–Marzec i Anna Stankiewicz, twórczynie projektu „Pracownie do wglądu” oraz artystki i artystów zaangażowanych w to przedsięwzięcie – Bogusław Bachorczyk i Adam Rzepecki a także Bogdan Renczyński, który opowie o Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora. Spotkanie poprowadzi Kamil Kuitkowski. „Pracownie do wglądu” to portal internetowy, który dzięki dokumentacji fotograficznej autorstwa pomysłodawczyni projektu – Anny Stankiewicz oraz rozmów Agnieszki Jankowskiej – Marzec i Martyny Nowickiej pozwala zainteresowanym na własne oczy przekonać się, jak wyglądają pracownie krakowskich artystek i artystów.

Amulety i Arka nadziei FISHKA KRAKOW TOURS
spacer dla dorosłych

Ilość uczestników: ilość osób ograniczona (uzależniona od obostrzeń)
Miejsce: w terenie
Start: godz. 17:00
Czas trwania: ok. 2h
Obowiązują zapisy: fishkakrakow@gmail.com

Spacer o tym, kto i co ochrania Kraków i daje ludziom nadzieję. Tak, będzie o świętej wodzie i eliksirach, o czakramie i innych miejscach mocy. Ale też o pierwszych szczepionkach i rewolucyjnych medykamentach. Czyli o tym, w co przez stulecia wierzyli mieszkańcy Krakowa, co stosowali na smutki i dzięki czemu nabierali otuchy.

Dość tych nerwów! Niech spłynie na nas spokój…..

STREET PHOTO BEZ WYCHODZENIA Z DOMU | Muzeum Fotografii w Krakowie MuFo
warsztaty dla młodzieży online | godz. 11:00

Ilość uczestników: Liczba miejsc w grupie ograniczona (o udziale decyduje kolejność zgłoszeń).
Miejsce: Warsztaty odbywają się w formule online na platformie Cisco Webex.
informacje i zapisy: edukacja@mufo.krakow.pl
Cena: 10 zł

Ważne informacje:

  • Zajęcia przeznaczone są dla młodzieży.
  • Zapisani na warsztaty uczestnicy otrzymają na podany nam adres mailowy:

– nr konta bankowego, na które należy dokonać opłaty;
– link, przy pomocy którego będzie można dołączyć do warsztatów;
– instrukcję logowania.

  • W ramach warsztatów będziesz potrzebować dostępu do Google Street View.
  • Przed warsztatami należy zainstalować darmową wersję Gimpa.
  • W przypadku nieobecności na warsztatach online nie ma możliwości odrabiania zajęć w innym terminie.
  • Informujemy, że w razie rezygnacji z udziału w warsztacie online bilety zakupione przez Internet nie podlegają zwrotowi.

W czasie pandemii o wiele trudniej podróżować i poznawać nowe miejsca, nie przybywa nam ani wspomnień, ani fotografii z podróży. Fotografując we własnym mieście, rzadziej prosimy przypadkowych przechodniów o zapozowanie, a poza tym niemal wszyscy noszą maseczki zasłaniające pół twarzy… Można zrobić oczywiście pandemiczne street photo, zachowując dystans, ale co jeśli ktoś… już bardzo marzy o podróży? Czasy przed pandemią, gdy można było swobodnie przechadzać się po uliczkach obcych miast z aparatem w rękach i fotografować napotkane sytuacje, wydają się obecnie bardzo odległe. Może istnieje jednak jakiś sposób?

Podczas warsztatów zaprezentujemy metodę, przy pomocy której bez wychodzenia z domu można wykonać street photo w praktycznie każdym miejscu na świecie. Z pomocą przychodzi nam narzędzie Google Street View, pozwalające wirtualnie spacerować po ulicach wielu miast i wsi na całym świecie. Dzięki niemu może powstać naprawdę ciekawy cykl fotografii streetowej.

Na warsztatach porozmawiamy o istniejących projektach fotograficznych zrealizowanych za pomocą Google Street View i wykonamy swoje własne.

Prowadzenie: Małgorzata Fatalska – fotografka i nauczycielka. Tworzy abstrakcyjne fotomontaże i zajmuje się portretowaniem ludzi. W czasie wolnym lubi podróżować do Rosji i poznawać tamtejszą kulturę, zwłaszcza przy pomocy aparatu fotograficznego.

Norman Leto Codzienna robota | ARTIST TALK
wydarzenie online | godz. 13:30

W nowym, 30-minutowym materiale Norman Leto pokazuje swój dzień pracy, komentując powstające na bieżąco dzieło. Surowy materiał podzielony jest na trzy segmenty – poranek, południe i wieczór. Każda z pór to inna materia pracy. Rano – obraz, południe to rzeźba VR a wieczór to praca nad filmem. Będzie to wyjątkowa okazja aby zapoznać się z najnowszymi pracami artysty.

Norman Leto (ur. 1980) – artysta sztuk wizualnych. Uprawia malarstwo i fotografię, tworzy obiekty, prace wideo i symulacje komputerowe. Zajmuje się między innymi tworzeniem cyfrowych symulacji, wizualizacji (w tej dziedzinie współpracował z Krystianem Lupą przy jednym z jego spektakli), sztuki wideo, a także literatury. Samouk w dziedzinie malarstwa, filmu i nowych mediów. W roku 1989 zaczął używać komputera Atari do pierwszych cyfrowych rysunków. W 1994 roku zaczął tworzyć pierwsze krótkie video przy pomocy komputera Commodore Amiga. Rozwijał jednocześnie analogowe techniki rysunku i klasycznej animacji. W wieku dziewiętnastu lat, na długo przed przyjęciem pseudonimu „Norman Leto”, zaprzyjaźnił się ze Zdzisławem Beksińskim. Znajomość ta, głównie korespondencyjna, pozwoliła poznać podstawy warsztatu malarskiego. Łukasz Banach nigdy nie był formalnie edukowany w dziedzinach plastycznych, a edukację zakończył na poziomie liceum. Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach: CSW Zamku Ujazdowskiego, Muzeum Narodowego w Krakowie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. W 2008 roku samym roku rozpoczął pracę nad książką Sailor – częściowo autobiograficzną powieścią, w niecodzienny sposób ukazującą rozwój indywidualnej jednostki na tle ewolucyjnego rozkwitu nowych mediów i technologii w sztuce, nie wyłączając gier wideo. Od 2012 r. pracował nad filmem „Photon”. Obraz otrzymał Nagrodę Publiczności na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty oraz Złotego Pazura na Festiwalu Filmowym w Gdyni. W styczniu 2018 r. ukazała się książka „Detoks” o wielkiej przyjaźni młodego Leto ze Zdzisławem Beksińskim. Laureat Paszportów Polityki w 2018 roku. Mieszka i pracuje w Warszawie.

KrakersAkademia. Czy Krakers jest potrzebny uczelniom artystycznym? | Międzynarodowe Centrum Kultury
panel dyskusyjny | godz. 15:30

Miejsce: Rynek Główny 25
Prelegenci: prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk, prof. UP dr hab. Alicja Panasiewicz, dr hab. Bogusław Bachorczyk. Moderacja: dr Agnieszka Jankowska-Marzec

W związku z przypadającą w tym roku dziesiątą edycją „Krakersa” chciałabym się zastanowić wraz z zaproszonymi przeze mnie gośćmi, nad rolą jaką odgrywa w środowisku uczelni artystycznych naszego miasta. Jak wpływa na aktywizację studentów i wykładowców, poszerzenie ich stanu wiedzy o sztuce aktualnej oraz realizację wystaw kuratorskich. Obecna, jubileuszowa edycja „Krakersa” odbywa się w trakcie trwającej od roku pandemii, tak więc zasadne wydaje się także poruszenie kwestii obecności sztuki w świecie zmienionym przez Covid 19. Czy dotychczasowe sposoby prezentacji sztuki są wciąż potrzebne? Czy także formuła „Krakersa” ulegnie przedefiniowaniu?

Prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk – Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Profesor doktor habilitowany sztuk plastycznych. Studiował na Wydziale Grafiki a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w latach 1981-86. Dyplom w dziedzinie malarstwa pod kierunkiem prof. Zbigniewa Grzybowskiego uzyskał w 1986 roku. Od początku kariery związany z macierzystą uczelnią. Profesor sztuk plastycznych, współzałożyciel Platformy Badań Artystycznych, członek zespołu redakcyjnego periodyku Zeszyty Malarstwa, członek Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie i Związku Literatów Polskich. Stypendysta Ministra Kultury oraz Pollock-Krasner Foundation w Nowym Jorku. Autor tekstów poetyckich i esejów o sztuce. Autor ponad pięćdziesięciu wystaw indywidualnych i uczestnik ponad dwustu wystaw zbiorowych w dwudziestu dziewięciu krajach.

Prof. UP dr hab. Alicja Panasiewicz – artystka wizualna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zajmuje się instalacjami multimedialnymi. Obecnie wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prowadzi zajęcia na kierunku Design oraz Art&Design a także warsztaty dla studentów poszerzające percepcję światła i przestrzeni.

Dr hab. Bogusław Bachorczyk – malarz, rzeźbiarz, rysownik, twórca multimedialny, kurator wystaw. Doktor habilitowany, adiunkt w Katedrze Rysunku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Absolwent klasy rzeźby w Liceum Kenara w Zakopanem oraz Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP, którą ukończył dyplomem w pracowni prof. Włodzimierza Kunza. Stypendysta Miasta Norymbergii, laureat Stypendium Józefa Czapskiego (wizyta studyjna we Francji). Jego dzieła były prezentowane na ponad 50 wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Bunkrze Sztuki, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Fotografii w Krakowie, Galerii Zderzak w Krakowie, Galerii Atak w Warszawie, ABC Gallery w Poznaniu, Galerii ASP w Gdańsku, Galerii Labirynt w Lublinie, Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem. Jest autorem koncepcji i wykonawcą wieloletnich projektów twórczych, m.in. dziennika-szkicownika (od 1986 r.) i projektu „Pracownia Czysta 17” (od 2003 r.). W swojej sztuce, często prezentowanej w formie instalacji z elementami performansu, łączy różne media. Do współpracy przy swoich projektach zaprasza artystów innych dziedzin: aktorów, tancerzy, poetów (z którymi współpracuje także jako ilustrator); jest również twórcą książek artystycznych. Podejmuje kwestie spuścizny po wielkich twórcach (J. Iwaszkiewicz, W.G. Sebald, Has, A. Rodczenko, W. Niżyński, W. Hasior). Jego twórczość dotyka obszarów historii i czasu, tożsamości, indywidualnego odkrywania prywatnej przeszłości. Interesuje go problematyka mechanizmów i właściwości pamięci, współczesnych definicji męskości oraz post-batalistyka. Tworzy na styku różnych mediów: malarstwa, rzeźby i fotografii, stosuje bricolage i łączenie technik rzemieślniczych z nowoczesnymi mediami.

dr Agnieszka Jankowska-Marzec – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2007 roku uzyskała tytuł doktora w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Od roku 1994 pracowniczka Międzywydziałowej Katedry Historii i Teorii Sztuki ASP, a od 2019 zatrudniona na stanowisku adiunkta na Wydziale Grafiki ASP. Od roku 2008 wykładowca Podyplomowych Studiów Rynek Sztuki i Antyków w krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. W latach 1996-2000 współpracowniczka (jako kuratorka i organizatorka wystaw) Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim na sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, a zwłaszcza na twórczości artystów związanych z krakowską ASP. Autorka książki Między etnografią a sztuką. Mitologizacja Hucułów i Huculszczyzny w kulturze polskiej XIX i XX wieku, Kraków 2013, za którą otrzymała nagrodę w kategorii dzieła krajowe: XXI edycji Nagród Przeglądu Wschodniego 2013. Niezależna kuratorka i organizatorka wystaw. Stała współpracowniczka magazynu „Contemporary Lynx”. Wraz z Anną Stankiewicz i Martyną Nowicką jest autorką projektu „Pracownie do wglądu”. Trzykrotna stypendystka Fundacji Lanckorońskich z Brzezia (2001 w Wiedniu, 2005 i 2016 w Londynie). Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki i sekcji polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), w latach 2015-2017 członek zarządu AICA.

TO TYLKO SEN. Performans Łukasza Błażejewskiego | Teatr Nowy Proxima

Czas:
godz. 21:00-21:30
Miejsce: Krakowska 41

„Epidemie towarzyszą ludzkości od wieków. Ospa, dżuma, cholera to choroby, które na przestrzeni stuleci dziesiątkowały miasta, kraje, a nawet kontynenty. Ta, która towarzyszy nam od ponad roku, w sposób szczególny wpływa na nasze codzienne życie. Takie doświadczenia budzą skrajne reakcje czy wręcz wątpliwości – a może to tylko sen? Nowoczesność stale spycha na coraz głębszy margines niedoskonałość, słabość, cierpienie i wreszcie to, co nieuniknione, czyli śmierć – sen wieczności. Jak wyglądałby obraz ludzkości w nim pogrążony?”

blazejewski.art, teatrnowy.com.pl

Komuna: wesoła
Wydarzenie + afterparty

Miejsce: Grzegórzecka 18A
Czas: 19-20.06.2021 | sob.-ndz. 12:00

Wydarzenie rozpocznie się 19.06.2021 (sobota) ok. 12.00, w przedostatni dzień trwania Krakersa i zakończy się o poranku 20.06.2021. komuna: wesoła będzie rozproszone po całej dzielnicy Wesoła w sąsiedztwie dawnych budynków szpitali UJ oraz w ich wnętrzach. Sercem wydarzenia będzie dawny oddział urologii przy ulicy Grzegórzeckiej 18. Całe przedsięwzięcie przyjmie formę hybrydową dzięki wykorzystaniu live streamingu. Osobno w plenerze będzie rozstawiony foodtrack oraz bar zapewniony przez klub Betel.

Głównym tematem wydarzenia jest odnowa obecności w każdym możliwym tego słowa aspekcie z naciskiem na sztuki performatywne, czyli takie które są produkowane na żywo, procesualnie, „w czasie”. W związku z tym organizujemy opencall na rezydencje jednodniowe podejmujące temat odnowy obecności oraz zapraszamy artystów do jego interpretacji. Działania realizowane site-specific będą odbierane zarówno offline, jak i online na miejskiej platformie streamingowej playkrakow.pl. Ponadto odbędą się koncerty muzyki eksperymentalnej, dyskusje eksperckie i warsztaty. Obejmą one temat odnowy obecności od kwestii ekologicznych, przez mniejszościowo-odmieńcze i egzystencjalne po fizykalne.

Całość ma przybrać charakter realnej odnowy obecności relacji międzyludzkiej w postpandemii, budowania komuny wartości opartych na oddolnych próbach samoorganizacji oraz generowaniu dyskusji na ten temat. komuna: wesoła ma być też miejscem spotkań, fermentu, choćby na tę jedną dobę istnienia.

Sztuka zawsze wygrywa | Artmine
Warsztaty dla dzieci 6-12 lat | godz. 15:00 | wstęp wolny

Liczba miejsc ograniczona
Miejsce:
Studio RG29 | Rynek Główny 29/62

Obowiązują zapisy mailowe: artmine.warsztaty@gmail.com
Prowadzenie: Mirosława Bałazy | ARTMINE

Podczas warsztatów będziemy tworzyć eksperymentalne prace tuszem. Prace współczesnych artystów zainspirują nas do własnych twórczych działań. Czy kontakt z dziełem sztuki może we mnie coś zmienić? Będziemy przyglądać się, dyskutować, eksperymentować, doświadczać. Pozwalać sobie na błędy i modyfikacje. To wszystko w atmosferze zabawy, która sprzyja wyrażaniu siebie, nawiązywaniu relacji, rozwija zdolność twórczego, kolektywnego myślenia i wymiany. Sztuka zawsze wygrywa!