KRAKERS Fringe
2018
2 – 3 luty
Art Collecting: Wojciech Fibak – rozmowa z kolekcjonerem
Hotel „Pod Różą” (piwnice), ul. Floriańska 14
2017
3 października
Awangardowe Kino w Bombie: Gabinet doktora Caligari z muzyką na żywo
Bomba Na Placu | pl. Szczepański 2/1
Pokaz filmu awangardowego „Gabinet doktora Caligari” (1920) z muzyką na żywo. Oprawą dźwiękową podczas seansu zajmie się Asia Grochulska aka Virtual Geisha, dj-ka muzycznej sceny Krakowa. Przed filmem krótki wstęp wygłosi Piotr Zdybał – historyk sztuki, kurator projektów artystycznych i filmowych, wykładowca akademicki.
Dzieło Roberta Weine jest jednym z najsłynniejszych filmów niemieckiego ekspresjonizmu, jednocześnie będąc krokiem milowym w rozwoju kinematografii na świecie. Surrealistyczną wizje reżysera uświetnia scenografia stworzona przez artystów z niemieckiej grupy Der Sturn. Ich autorskie kompozycje planów filmowych budują nastrój niepokoju, sennego koszmaru. „Gabinet…” jest uznawany za jeden z pierwszych filmów grozy, odegrał niebagatelną role w kształtowaniu się konwencji filmowych takich, jak horror czy thriller psychologiczny.
25 – 29 września
Wstęp za symboliczną złotówkę – Wystawa Normana Leto Nieistniejące przestrzenie wystaw
Muzeum Historii Fotografii | ul. Józefitów 16
Dziesięć lat po swoim głośnym debiucie w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski Norman Leto przekrojowo pokazuje swoje prace w Muzeum Historii Fotografii. Zataczamy swoistą pętlę Kraków-Warszawa-Kraków. Artysta wraca do punktu wyjścia fizycznie, artystycznie, mentalnie, do miasta, w którym kiedyś miał pracownię i rozpoczynała się jego twórcza aktywność jako malarza i artysty nowych mediów.
Tytuł wystawy „Nieistniejące przestrzenie wystaw” nawiązuje do częstej praktyki Normana Leto polegającej na kreowaniu cyfrowo własnej przestrzeni wystawowej wykonanej na podstawie planów architektonicznych autentycznego miejsca, galerii, muzeum. Takie przestrzenie istnieją w jego filmach, są obecne w renderingach 3D. Obrazuje to ścisły związek pomiędzy przestrzenią rzeczywistą a wykorzystaniem przez artystę siatek brył i algorytmów do kreowania przestrzeni 3D. Można to porównać do operowania za pomocą wirtualnej kamery i pracy prawdziwym aparatem fotograficznym.
15 września – 6 października
Wystawa KTO GDZIE – Margot Sputo
Muzeum Etnograficzne w Krakowie – Dom Esterki | ul. Krakowska 46
Wystawa „Kto Gdzie” porusza kwestię uchodźców przybywających do Europy przez Morze Śródziemne. Tytuł nawiązuje do jednoaktówki Becketta „What Where”, której bohaterowie przeżywali sytuację skrajnej opresji – jednak to, co się im przydarzało, pozostawało niewidoczne dla widza.
Margot Sputo – Absolwentka Wydziału Sztuki Współczesnej i Fotografii na Uniwersytecie Paris 8 (2010-2014) oraz Wydziału Historii Wizualnej Wyższej Szkoły Nauk Społecznych (EHESS) w Paryżu (2007-2010). Pracowała jako badaczka w Maison des Sciences de l’Homme w Paryżu przy Naukowym Archiwum Audiowizualnym. W swojej twórczości eksploruje granice przystawalności, sposoby percepcji, afektywność fotografii.
15 – 19 sierpnia
Bezpłatny wstęp na aktualne wystawy w Bunkrze Sztuki: „Prabhakar Pachpute i Rupali Patil – Zwiastunki chaosu”, „Justyna Mędrala. Maszyna była pod takim wrażeniem, że sama na siebie spadła”, „Równolegle”
Bunkier Sztuki | pl. Szczepański 3A
11 sierpnia
Wstęp za symboliczną złotówkę – „Wystawy Tadeusz Kantor. Odsłona trzecia. Marioneta” i „Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979”
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka | ul. Nadwiślańska 2-4
Wystawy Tadeusz Kantor. Odsłona trzecia. Marioneta
Cricoteka zaprasza na kolejną z czterech części wystawy poświęconej twórczości Tadeusza Kantora. Jej oś stanowią obiekty teatralne, które – uzupełnione innymi elementami – ukazują najważniejsze idee teatru Kantora. Prezentowane obiekty, rekwizyty, szkice oraz fotografie dają pełny obraz następujących po sobie etapów jego rozwoju. Ogromna spuścizna, jaką pozostawił artysta, została skomentowana w krótkich formach filmowych towarzyszących wystawie.
Ścieżka następujących po sobie etapów twórczości Tadeusza Kantora to nie jedyny klucz do wystawy. Każda z odsłon została poświęcona innemu zagadnieniu, które zachęca do spojrzenia na twórczość artysty z nieco odmiennej perspektywy. Tym razem wystawę organizuje motyw marionety i manekina, odgrywający w sztuce Tadeusza Kantora niezwykle istotną rolę.
W roku obchodów 100-lecia awangardy w Polsce Cricoteka pragnie przypomnieć pokaz prac Tadeusza Kantora i artystów z kręgu Cricot 2, który odbył się w 1979 roku się
w Palazzo delle Esposizioni w Rzymie. Towarzyszył on przygotowanej przez Ryszarda Stanisławskiego i Muzeum Sztuki w Łodzi wystawie L’avanguardia polacca 1918–1978. S.I. Witkiewicz, costruttivismo, artisti contemporanei (Awangarda polska 1910–1978. S.I. Witkiewicz, konstruktywiści, artyści współcześni). Bezpośrednim impulsem do przywołania tych wydarzeń stała się nieznana dotąd dokumentacja rysunkowa planów wystawy, zachowana w archiwum Achille Perillego. Kantor i Perilli – urodzony w Rzymie malarz, rysownik, twórca teatralny, wydawca, badacz awangardy – poznali się w 1968 roku na jugosłowiańskiej wyspie Korčula podczas pleneru poświęconego mozaice. Połączyła ich intelektualna zażyłość, która przerodziła się w długotrwałą przyjaźń. Perilli został oddanym promotorem twórczości Kantora we Włoszech; objął też – wraz z Konstantym Węgrzynem – stanowisko komisarza rzymskiej wystawy w której wzięli udział: Maria Jarema, Maria Stangret-Kantor, Zbigniew Gostomski, Kazimierz Mikulski, Andrzej Wełmiński i Roman Siwulak. Autorem koncepcji i aranżacji pokazu dzieł był sam Tadeusz Kantor. W ramach wystawy przedstawiono także cricotage Gdzie są niegdysiejsze śniegi.
11 sierpnia
Bezpłatny wstęp na ekspozycje: Pokój Tadeusza Kantora i „Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979. Dokumentacja”
Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora | ul. Sienna 7/5
W Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5 w ramach dwóch wystaw prezentowana jest dokumentacja działań artysty i jego teatru. Widzowie odnajdą na nich plakaty, zdjęcia i teksty na płótnie. Aranżacje wystaw nawiązują do charakterystycznego dla Kantora sposobu prezentacji treści, które są pozornie nieuchwytne: spektakli, akcji, happeningów. Rewidują też samą ideę, jaka przyświecała ekspozycjom tworzonym przez artystę; również tym z nich, które nigdy nie doszły do skutku.
11 sierpnia
Bezpłatny wstęp na wystawę: Eugeniusz Mucha (1927-2012) unikalna wystawa rysunków z lat 1950 – 2012
Nowohuckie Centrum Kultury (Czarna Galeria CENTRUM, budynek A) | al. Jana Pawła II 232
Wystawa koło 200 rysunków, nigdy nie prezentowanych, będzie szczególną okazją do przypomnienia twórczości tego niezwykłego artysty. Dotychczas to malarstwo zjednało artyście grono oddanych wielbicieli. Mamy nadzieję, że wraz z odkrywaniem dorobku rysunkowego tego oryginalnego twórcy, to grono znacznie się poszerzy.
Mucha poszukiwał inspiracji w kulturze ludowej, chłopskiej. Zachwycony jej autentyzmem, świeżością, naiwnością, do końca pozostaje pod jej szczególnym wpływem. Stworzył jednak własną poetykę, na którą składa się zainteresowanie podstawowymi egzystencjalnymi problemami człowieka i prostota środków wyrazu. Trafnie specyfiki tej sztuki dotknęła Krystyna Czerni, pisząc, że Mucha jest „twórcą-gawędziarzem”. Rzeczywiście, malarz bardziej opowiada, niż przedstawia to, co go fascynuje: narodziny, miłość, przemijanie, śmierć. Zarówno czytelna autentyczność, jak emocjonalny charakter tej sztuki, jak pod lupą można odnaleźć w dziesiątkach szkiców, które wykonywał równolegle z malarstwem sztalugowym.
Eugeniusz Mucha urodzony w 1927 w Niewodnej na Rzeszowszczyźnie, zmarł 30 grudnia 2012 r. w Krakowie.Studiował w krakowskiej ASP (1949-1955) pod kierunkiem artystów tak różnych, jak Adam Marczyński, Czesław Rzepiński, Wacław Taranczewski, Wojciech Weiss. Dyplom uzyskał w pracowni Tadeusza Łakomskiego. Od 1957 roku mieszkał i tworzył w Nowej Hucie.
11 sierpnia
Wystawa Moniki Wanyura-Kurosad – Paul Celan. Odłamki
21 – 23 Kwietnia | 15:30
Galeria Domu Norymberskiego | ul. Skałeczna 2
Godziny otwarcia galerii:
pt., 21.04.2017 – 10.00 – 17.00
so., nd.: 22-23.04.2017 – 15.00 – 18.00
Odłamki snu to wystawa inspirowana twórczością poetycką Paula Celana. Dotyka ona głęboko świata emocji i wrażliwości człowieka.
Narracja wystawy jest nielinearna, rozpięta pomiędzy różnorodnymi perspektywami spojrzenia na życie i czas w wymiarze osobistym oraz pokoleniowym. Wiersze Celana interpretowane są w monochromatycznych abstrakcyjnych rysunkach tworzonych światłem i głębią cienia. Zadraśnięcie powierzchni, załamanie światła na krawędziach to dotknięcia rzeczywistości. W ten obraz wbijają się odłamki snu, fragmenty przeszłości i teraźniejszości. To szorstka struktura przeżywanego głęboko życia, do granic jego wytrzymałości.