KRAKERS Fringe

2018

2 – 3 luty

Art Collecting: Wojciech Fibak – rozmowa z kolekcjonerem

8 kwietnia 2017 | godz. 17:00
Hotel „Pod Różą” (piwnice), ul. Floriańska 14
ArtCollecting: pierwsze z cyklu spotkań eksperckich dotyczących kolekcjonowania sztuki w ramach Cracow Gallery Weekend KRAKERS 2017.

„Kolekcjonerstwo wymaga wiedzy, wyczucia, smykałki do interesów i do rywalizacji. Trzeba jeszcze dodać sumienność, determinację i konsekwencję. Te cechy przydają się zarówno przy wygrywaniu meczów, jak i przy prowadzeniu interesów. Należy regularnie czytać katalogi, albumy, odwiedzać muzea, galerie, pracownie artystów i domy aukcyjne. Jest to więc mieszanka różnych wyzwań i talentów” – fragment rozmowy z Wojciechem Fibakiem.
 
Wojciech Fibak – ur. w 1952 roku w Poznaniu, tenisista, biznesmen, kolekcjoner sztuki. Prowadzi Galerię sztuki Fibak w Warszawie, entuzjasta i promotor polskiej sztuki na arenie międzynarodowej.
 
Rozmowa z Wojciechem Fibakiem będzie dotyczyć genezy powstania jego kolekcji, kryteriów selekcji i doboru – szczególnie w kontekście sztuki współczesnej. Rynek sztuki w Polsce nieustannie się rozwija, wzrasta zarówno zainteresowanie sztuką najnowszą, jak i świadomość funkcjonowania dzieła sztuki w sektorze inwestycyjnym. Przed rozpoczęciem budowy własnej kolekcji warto jednak zwrócić uwagę na kilka aspektów, które pozwolą utworzyć trwały i zwyżkujący kapitał tak symboliczny, jak finansowy. Kolekcjoner odpowie na nurtujące nas w tym względzie pytania, przedstawi bliskie swoim zainteresowaniom nurty w sztuce, opowie o miejscu sztuki współczesnej i aktualnej w swojej kolekcji czy najbardziej satysfakcjonujących zakupach.
 
Wojciech Fibak jest jednym z najbardziej prominentnych kolekcjonerów na polskim rynku sztuki, zajmuje się promocją polskiej sztuki w kraju i zagranicą, prowadzi również własną galerię, gdzie prezentuje swoje zbiory oraz własne intuicje z zakresu sztuki najnowszej.
 
Kolekcje Wojciecha Fibaka uświetniają m.in. dzieła artystów École de Paris oraz polska awangarda drugiej połowy XX. w. Wspomnieć tu należy takich twórców jako Roman Opałka, Jerzy Nowosielski, Tadeusz Kantor, Mirosław Bałka czy Wojciech Fangor. Zainteresowania kolekcjonera dotyczącą również sztuki najnowszej, począwszy od uznanej już grupy Ładnie, aż po artystów młodych, których pozycja w świecie sztuki dopiero się konstytuuje.

2017

3 października

 

 

18 Kwietnia 2017 | 20:00
Bomba Na Placu | pl. Szczepański 2/1

Pokaz filmu awangardowego „Gabinet doktora Caligari” (1920) z muzyką na żywo. Oprawą dźwiękową podczas seansu zajmie się Asia Grochulska aka Virtual Geisha, dj-ka muzycznej sceny Krakowa. Przed filmem krótki wstęp wygłosi Piotr Zdybał – historyk sztuki, kurator projektów artystycznych i filmowych, wykładowca akademicki.

Dzieło Roberta Weine jest jednym z najsłynniejszych filmów niemieckiego ekspresjonizmu, jednocześnie będąc krokiem milowym  w rozwoju kinematografii na świecie. Surrealistyczną  wizje reżysera uświetnia scenografia stworzona przez  artystów z  niemieckiej grupy Der Sturn.  Ich autorskie kompozycje planów filmowych budują nastrój niepokoju, sennego koszmaru. „Gabinet…” jest uznawany za jeden z pierwszych filmów grozy, odegrał niebagatelną role w kształtowaniu się konwencji filmowych takich, jak horror czy thriller psychologiczny.

 

25 – 29 września

Wstęp za symboliczną złotówkę  – Wystawa Normana Leto Nieistniejące przestrzenie wystaw

21 – 23 Kwietnia| 10:00 – 19:00
Muzeum Historii Fotografii | ul. Józefitów 16

Dziesięć lat po swoim głośnym debiucie w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski Norman Leto przekrojowo pokazuje swoje prace w Muzeum Historii Fotografii. Zataczamy swoistą pętlę Kraków-Warszawa-Kraków. Artysta wraca do punktu wyjścia fizycznie, artystycznie, mentalnie, do miasta, w którym  kiedyś miał pracownię i rozpoczynała się jego twórcza aktywność jako malarza i artysty nowych mediów.

Tytuł wystawy „Nieistniejące przestrzenie wystaw” nawiązuje do częstej praktyki Normana Leto polegającej na kreowaniu cyfrowo własnej przestrzeni wystawowej wykonanej na podstawie planów architektonicznych autentycznego miejsca, galerii, muzeum.  Takie przestrzenie istnieją w jego filmach, są obecne w renderingach 3D. Obrazuje to ścisły związek pomiędzy przestrzenią rzeczywistą a wykorzystaniem przez artystę siatek brył i algorytmów do kreowania przestrzeni 3D. Można to porównać do operowania za pomocą wirtualnej kamery i  pracy prawdziwym aparatem fotograficznym.

15 września – 6 października

 

 

Wystawa KTO GDZIE – Margot Sputo

21 -23 Kwietnia | 10:00 – 19:00 
Muzeum Etnograficzne w Krakowie – Dom Esterki | ul. Krakowska 46

Wystawa „Kto Gdzie” porusza kwestię uchodźców przybywających do Europy przez Morze Śródziemne. Tytuł nawiązuje do jednoaktówki Becketta „What Where”, której bohaterowie przeżywali sytuację skrajnej opresji – jednak to, co się im przydarzało, pozostawało niewidoczne dla widza.

Margot Sputo – Absolwentka Wydziału Sztuki Współczesnej i Fotografii na Uniwersytecie Paris 8 (2010-2014) oraz Wydziału Historii Wizualnej Wyższej Szkoły Nauk Społecznych (EHESS) w Paryżu (2007-2010). Pracowała jako badaczka w Maison des Sciences de l’Homme w Paryżu przy Naukowym Archiwum Audiowizualnym. W swojej twórczości eksploruje granice przystawalności, sposoby percepcji, afektywność fotografii.

15 – 19 sierpnia

 

Bezpłatny wstęp na aktualne wystawy w Bunkrze Sztuki: „Prabhakar Pachpute i Rupali Patil – Zwiastunki chaosu”, „Justyna Mędrala. Maszyna była pod takim wrażeniem, że sama na siebie spadła”, Równolegle” 

21 -23 Kwietnia 2017 | 11 – 19:00
Bunkier Sztuki | pl. Szczepański 3A

Bezpłatne wejście obowiązuje wraz z podaniem hasła: KRAKERS.

11 sierpnia

 

Wstęp za symboliczną złotówkę – „Wystawy Tadeusz Kantor. Odsłona trzecia. Marioneta” i „Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979”

21 – 23 Kwietnia 2017 | 11:00 – 19:00
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka | ul. Nadwiślańska 2-4

Wystawy Tadeusz Kantor. Odsłona trzecia. Marioneta

Cricoteka zaprasza na kolejną z czterech części wystawy poświęconej twórczości Tadeusza Kantora. Jej oś stanowią obiekty teatralne, które – uzupełnione innymi elementami – ukazują najważniejsze idee teatru Kantora. Prezentowane obiekty, rekwizyty, szkice oraz fotografie dają pełny obraz następujących po sobie etapów jego rozwoju. Ogromna spuścizna, jaką pozostawił artysta, została skomentowana w krótkich formach filmowych towarzyszących wystawie.

Ścieżka następujących po sobie etapów twórczości Tadeusza Kantora to nie jedyny klucz do wystawy. Każda z odsłon została poświęcona innemu zagadnieniu, które zachęca do spojrzenia na twórczość artysty z nieco odmiennej perspektywy. Tym razem wystawę organizuje motyw marionety i manekina, odgrywający w sztuce Tadeusza Kantora niezwykle istotną rolę.

 Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979

W roku obchodów 100-lecia awangardy w Polsce Cricoteka pragnie przypomnieć pokaz prac Tadeusza Kantora i artystów z kręgu Cricot 2, który odbył się w 1979 roku się
w Palazzo delle Esposizioni w Rzymie. Towarzyszył on przygotowanej przez Ryszarda Stanisławskiego i Muzeum Sztuki w Łodzi wystawie L’avanguardia polacca 1918–1978. S.I. Witkiewicz, costruttivismo, artisti contemporanei (Awangarda polska 1910–1978. S.I. Witkiewicz, konstruktywiści, artyści współcześni). Bezpośrednim impulsem do przywołania tych wydarzeń stała się nieznana dotąd dokumentacja rysunkowa planów wystawy, zachowana w archiwum Achille Perillego. Kantor i Perilli – urodzony w Rzymie malarz, rysownik, twórca teatralny, wydawca, badacz awangardy – poznali się w 1968 roku na jugosłowiańskiej wyspie Korčula podczas pleneru poświęconego mozaice. Połączyła ich intelektualna zażyłość, która przerodziła się w długotrwałą przyjaźń. Perilli został oddanym promotorem twórczości Kantora we Włoszech; objął też – wraz z Konstantym Węgrzynem – stanowisko komisarza rzymskiej wystawy w której wzięli udział: Maria Jarema, Maria Stangret-Kantor, Zbigniew Gostomski, Kazimierz Mikulski, Andrzej Wełmiński i Roman Siwulak. Autorem koncepcji i aranżacji pokazu dzieł był sam Tadeusz Kantor. W ramach wystawy przedstawiono także cricotage Gdzie są niegdysiejsze śniegi.

11 sierpnia

 

Bezpłatny wstęp na ekspozycje: Pokój Tadeusza Kantora i „Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979. Dokumentacja”

21 – 23 Kwietnia 2017 | 11:00 – 19:00
Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora | ul. Sienna 7/5

W Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5 w ramach dwóch wystaw prezentowana jest dokumentacja działań artysty i jego teatru. Widzowie odnajdą na nich plakaty, zdjęcia i teksty na płótnie. Aranżacje wystaw nawiązują do charakterystycznego dla Kantora sposobu prezentacji treści, które są pozornie nieuchwytne: spektakli, akcji, happeningów. Rewidują też samą ideę, jaka przyświecała ekspozycjom tworzonym przez artystę; również tym z nich, które nigdy nie doszły do skutku.

11 sierpnia

 

Bezpłatny wstęp na  wystawę: Eugeniusz Mucha (1927-2012) unikalna wystawa rysunków z lat 1950 – 2012

21-23 Kwietnia 2017 | 8:00 – 20:00
Nowohuckie Centrum Kultury (Czarna Galeria CENTRUM, budynek A) | al. Jana Pawła II 232

Wystawa koło 200 rysunków, nigdy nie prezentowanych, będzie szczególną okazją do przypomnienia twórczości tego niezwykłego artysty. Dotychczas to malarstwo zjednało artyście grono oddanych wielbicieli. Mamy nadzieję, że wraz z odkrywaniem dorobku rysunkowego tego oryginalnego twórcy, to grono znacznie się poszerzy.

Mucha poszukiwał inspiracji w kulturze ludowej, chłopskiej. Zachwycony jej autentyzmem, świeżością, naiwnością, do końca pozostaje pod jej szczególnym wpływem. Stworzył jednak własną poetykę, na którą składa się zainteresowanie podstawowymi egzystencjalnymi problemami człowieka i prostota środków wyrazu. Trafnie specyfiki tej sztuki dotknęła Krystyna Czerni, pisząc, że Mucha jest „twórcą-gawędziarzem”. Rzeczywiście, malarz bardziej opowiada, niż przedstawia to, co go fascynuje: narodziny, miłość, przemijanie, śmierć. Zarówno czytelna autentyczność, jak emocjonalny charakter tej sztuki, jak pod lupą można odnaleźć w dziesiątkach szkiców, które wykonywał równolegle z malarstwem sztalugowym.

Eugeniusz Mucha urodzony w 1927 w Niewodnej na Rzeszowszczyźnie, zmarł 30 grudnia 2012 r. w Krakowie.Studiował w krakowskiej ASP (1949-1955) pod kierunkiem artystów tak różnych, jak Adam Marczyński, Czesław Rzepiński, Wacław Taranczewski, Wojciech Weiss. Dyplom uzyskał w pracowni Tadeusza Łakomskiego. Od 1957 roku mieszkał i tworzył w Nowej Hucie.

11 sierpnia

 

Wystawa Moniki Wanyura-Kurosad – Paul Celan. Odłamki

21 – 23 Kwietnia  | 15:30

Galeria Domu Norymberskiego | ul. Skałeczna 2


Godziny otwarcia galerii:

pt.,  21.04.2017 – 10.00 – 17.00

so., nd.: 22-23.04.2017 – 15.00 – 18.00

 

Odłamki snu to wystawa inspirowana twórczością poetycką Paula Celana. Dotyka ona głęboko świata emocji i wrażliwości człowieka.

Narracja wystawy jest nielinearna, rozpięta pomiędzy różnorodnymi perspektywami spojrzenia na życie i czas w wymiarze osobistym oraz pokoleniowym. Wiersze Celana interpretowane są w monochromatycznych abstrakcyjnych rysunkach tworzonych światłem i głębią cienia. Zadraśnięcie powierzchni, załamanie światła na krawędziach to dotknięcia rzeczywistości. W ten obraz wbijają się odłamki snu, fragmenty przeszłości i teraźniejszości. To szorstka struktura przeżywanego głęboko życia, do granic jego wytrzymałości.