KIERUNKI | wystawa
Kuratorzy/Kuratorki: Jakub Szachnowski, Katarzyna Szachnowska
Scena Supernova | ul. Zyblikiewicza 12
Wernisaż: 10.06.2022, g. 19:00
Czynne: 10.06.2022, g. 15-20 | 12.06.2022, g. 14-19 |13.06 15-19:00 | 14 – 15.06 15-18:00 | 16-17.06 14-19:0
Kierunki są nasze. Kierunki (nie) tworzą się przez przypadek. Są wytyczane, załamywane, orientacyjne, tworzą tendencje zwrotne. To sprawy relacji, równoległości prostych, półprostych, odcinków i wektorów. Wytknięte cele i sposoby działania. Postępowania i określenia, wyznaczone powierzchowne spojrzenia, rozwleczone bez ustalonej trasy. W którą stronę się poruszamy? Jak przebiega droga i czy znamy już jej kierunek?
Hasło Kierunki stało się punktem wyjścia do stworzenia wspólnej przestrzeni wystawienniczej, w której współpracować ze sobą będą artyści wizualni skupieni wokół współczesnej fotografii i szeroko pojętych multimediów. Wystawa w zamierzeniu tworzyć ma przegląd kierunków każdego rodzaju – w najszerszym rozumieniu tego słowa.
Linki:
https://www.instagram.com/rustpublishing
https://www.facebook.com/rustphotoss
Wystawa plakatu teatralnego Łukasza Błażejewskiego | wystawa
Artysta: Łukasz Błażejewski
Hol Teatru Nowego Proxima w Krakowie | ul. Krakowska 41
Wernisaż: 11.06.2022, g. 18:00
Czynne: 10-17.06.2022, g. 10-20
Teatr Nowy Proxima ma już 15 lat, a w nowej siedzibie przy ul. Krakowskiej 41 mieści się od 5 lat. Jego funkcjonowanie w nowym miejscu świetnie ilustrują plakaty do premier i wydarzeń autorstwa Łukasza Błażejewskiego, współzałożyciela tego teatru pełniącego funkcję Dyrektora Kreatywnego, scenografa, kostiumografa i performera. Przeszło 30 plakatów, które są połączeniem klasycznego rysunku i cyfrowej technologii łączą w sobie współczesne spojrzenie z precyzją warsztatu. Drukowane są przez teatr jako limitowane i numerowane serie co sprawia, że posiadają wartość kolekcjonerską. Wystawa będzie prezentowana w holu, wzdłuż krętych schodów klatki schodowej prowadzącej do teatru.
Linki:
“ (…) Така весняна ніч | Taka wiosenna noc | Such a spring night | לילה אביבי כזה (…)” (w ramach serii Fight with Art) | wystawa
Artyści: Vlas Belov, Olia Fedorova, Daryna Gladun, Vladyslav Krasnoshchok, Bella Logachova, Daniil Nemyrovskyi, Oleksiy Sai
Kuratorki: Hanna Shumska i Kamila Czosnyk
CentrALT, Żydowskie Centrum Sztuki Współczesnej i Aktywizmu | ul. Józefińska 9
Wernisaż: 12.06.2022, g. 18:00
Czynne: 10-17.06.2022, g.10-18
Cement przyjmuje formy | wystawa
Artystki: Tatiana Dzivakova, Jura Dzivakoū
Kuratorki / Kuratorzy: Artur Wabik
Galeria Baszta / CK Dworek Białoprądnicki | ul. Papiernicza 2
Wernisaż: 13.06.2022, g. 18:00
Czynne: 10.06.2022, g. 10-16 | 11-12.06.2022, g. 12-18 | 13-17.06.2022, g. 10-16
Wydarzenie bezpłatne
„Cement przyjmuje formy” to instalacja autorstwa pary białoruskich artystów, związanych na co dzień z teatrem, poświęcona analogiom pomiędzy dziełem sztuk wizualnych a obiektem architektonicznym. Kolaże wykonane z cementu, materiału kojarzonego z budownictwem, będą mieć charakter graficzny i wpiszą się w zastaną przestrzeń galerii. Galeria “Baszta” wykorzystuje ruiny XVI-wiecznej baszty obronnej z kamienia wapiennego, której relikty stanowią naturalną scenerię dla instalacji typu site-specific.
Komiks minimalistyczny | wystawa
Artyści: Dem, Jan Mazur, Melon, Bartosz Minkiewicz, Michał Rzecznik, Jacek Świdziński
Kuratorki / Kuratorzy: Artur Wabik
Muzeum Komiksu | ul. Sarego 7/10A
Wernisaż: 15.06.2022 | 20:00
Czynne: 10-17.06.2022, g. 12-18
Wydarzenie bezpłatne
Komiks minimalistyczny to gatunek, który spopularyzował się po roku 2000, wraz z dynamicznym rozwojem internetu. Najstarsze przykłady polskiego komiksu minimalistycznego znajdujemy w prasie z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Najwybitniejszym przedstawicielem tego gatunku był Sławomir Mrożek, który przy użyciu prostych form plastycznych dokumentował i komentował życie codzienne Polaków. Obecnie funkcje prasy papierowej przejmuje w coraz większym stopniu internet. To tam ukazują się dziś cyklicznie komiksy minimalistyczne, przybierające niekiedy formę blogów lub dzienników.
Informacje o galerii: Fundacja Muzeum Komiksu została powołana w grudniu 2020 roku w Krakowie. Jej głównym celem jest działanie w celu dokumentacji, archiwizacji i promocji sztuki komiksu, zgodnie z ustawą o muzeach.
„Co robi zdjęcie?” | Wystawa główna
Kuratorki / Kuratorzy: dr Dominik Kuryłek, Monika Kozień, Marta Miskowiec, Marek Janczyk, Marek Maszczak, Andrzej Rybicki
MuFo | ul. Rakowicka 22A
Czynne: 10-17.06.2022, g. 11-18
Na hasło „Krakers” będzie w dniach 10-11 czerwca obowiązywała promocyjna cena biletów 5zł na wystawę główną „Co robi zdjęcie?”
Nie od razu zbudowano / Wasn’t Built in a Day (w ramach Miesiąca Fotografii)
Artystki / Artyści: Maciej Cholewa, Michał Jankowski, Nagrobki (Maciej Salamon, Adam Witkowski), Grażyna Monika Olszewska / Rufus, Marta Romankiv, Łukasz Surowiec, Aga Szreder & Rafał Żwirek, Andrzej Wasilewski
Kurator: Stanisław Ruksza
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki | Rynek Główny 20
Czynne: 10-17.06.2022, g. 12-19 | poniedziałki nieczynne
„Informujemy, że 14 czerwca (wtorek) Galeria Bunkier Sztuki będzie nieczynna dla zwiedzających.”
Wystawa Nie od razu zbudowano prezentowana w Bunkrze Sztuki to opowieść artystek i artystów o Krakowie lat minionych, z poprzednich edycji Miesiąca Fotografii, ale i o współczesnym mieście, bo jak kiedyś śpiewał Maciej Maleńczuk, „przecież nic się nie zmieniło”. Twórcy i twórczynie przywołują wyparte legendy, współczesne symptomy celowej niepamięci i zamiatania pod dywan, zarazem to wystawa o współczesnej Polsce, której Kraków jest częścią, ale też której ducha ucieleśnia. Kuratorem tej wystawy jest Stanisław Ruksza, związany na co dzień ze szczecińską galerią Trafo. Na wystawie zobaczymy nowe prace m.in. Macieja Cholewy, Marty Romankiv, Łukasza Surowca, Nagrobków.
Ja, kot. Koty w sztuce Japonii i Zachodu | wystawa
Kuratorka: dr Anna Król
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha | ul. M. Konopnickiej 26
Czynne: 10-17.06.2022, g. 10-18 | poniedziałki nieczynne
Wstęp bezpłatny na hasło: KRAKERS
Kot – istota żywa, wrażliwa, inteligentna żyjąca zgodnie ze swoją naturą i na swoich zasadach. Na jego temat i w kontekście relacji z nim napisano nieskończenie wiele, zarówno poważnych opracowań, jak i nie mniej poważnych utworów literackich: krótkich opowiadań, powieści, ulotnych haiku i poematów, bajek i baśni. Stał się bohaterem filmów i komiksów, zajął swoje miejsce w Internecie. Jako motyw w sztuce i kulturze pojawił się bardzo wcześnie, zapewne dlatego liczba jego wizerunków – w malarstwie, grafice, rzeźbie, plakacie, rzemiośle artystycznym i innych mediach – wydaje się niepoliczalna. Mówimy rzecz jasna o Felis catus, kocie domowym, najliczniejszym zwierzęciu domowym na świecie. A przecież rodzina kotowatych (Felidae), dzikich kotów żyjących na wolności, liczy 40 gatunków i każdemu grozi wyginięcie, niektóre z nich należą do grupy „krytycznie zagrożonych”, inne są „zagrożone”, kilka uznano za wymarłe w XX wieku.
Rok 2022 zgodnie z zodiakiem chińskim (i japońskim) to rok Tygrysa (tora). W Chinach właśnie tygrys jest gatunkiem krytyczne zagrożonym, gdyż każda część jego ciała znajduje zastosowanie w chińskiej medycynie ludowej. W Polsce jedyne żyjące dzikie koty – żbik i ryś – objęte są ścisłą ochroną gatunkową, gdyż im również grozi wyginięcie.
Pretekstem do zorganizowania wystawy Ja, kot. Koty w sztuce Japonii i Zachodu przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha są mistrzowskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego, wyobrażające „kocie sprawy”. Mimo że zbiór ten jest stosunkowo niewielki w porównaniu do innych tematów obecnych w kolekcji Jasieńskiego, na przykład „obrazów kwiatów i ptaków” czy krajobrazów, to znakomicie ilustruje główne kocie wątki istniejące w sztuce japońskiej: piękności z kotem, kocich zabaw i przede wszystkim bakeneko yūjo (kurtyzan będących kocim potworem), a także kotów demonów z kompozycji Utagawy Kuniyoshiego. W przestrzeni wystawy towarzyszą im bohaterowie z japońskich legend i popkultury – manekineko i Hello Kitty, które zderzono z zachodnimi wyobrażeniami kotów, ich symboliką, interpretacjami, sposobami obrazowania oraz kulturotwórczą obecnością. Pojawiają się także projekty Filipa Pągowskiego dla Black Comme des Garçons Rei Kawakubo oraz japońskiego architekta Kengo Kumy Plan dla Tokio 2020.
KULTOUR – cykl spacerów
Więcej informacji na stronie internetowej:
PL: https://cracowartweek.pl/kultour2022/
ENG: https://cracowartweek.pl/en/kultour-2022/
Międzynarodowa wystawa suiseki „Trzy kamienie” | wystawa
Kurator: Bogdan Pociask
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha | ul. M. Konopnickiej 26
Czynne: 10-12.06.2022, g. 10-18
Wstęp bezpłatny na hasło: KRAKERS
Cykliczna wystawa prezentująca tradycyjną sztukę japońską suiseki w kolekcjach polskich, czeskich i słowackich. Suiseki (jap. „woda i kamień”) to pochodząca z Chin sztuka artystycznego eksponowania kamieni, których kształt lub wzór powierzchni jest odbiciem istniejącego krajobrazu lub innych naturalnych kształtów. Tradycja ta ma długą historię, w Japonii sięgającą okresu Kamakura (1192–1333). Jedną z najpopularniejszych form suiseki jest toyama-ishi (odległa góra), czyli kamień będący wyobrażeniem pojedynczej góry lub wielu szczytów. Inne często spotykane formy krajobrazowe to wodospady, zbiorniki wodne, płaskowyże czy wyspy. W suiseki obok motywów pejzażowych znaleźć można także kształty odzwierciedlające detale: zniszczoną strzechę górskiej chaty czy opuszczoną łódź nad wodą, jak również przypominające zwierzęta lub postaci ludzkie. Ostatnią kategorią są kamienie z widocznym na powierzchni wzorem kwiatów lub innych elementy przyrody.
W Muzeum Manggha suiseki zaczęło się pojawiać z końcem lat dziewięćdziesiątych, ale przełomem była samodzielna ekspozycja Suiseki w 2012 roku z udziałem kolekcjonerów z Polski, Słowacji i z Czech. Wystawę zaszczycił też mistrz Matsuura (największy autorytet w dziedzinie tej sztuki na świecie i wieloletni prezydent Japońskiego Klubu Suiseki), który ocenił ją bardzo wysoko mimo intuicyjnej metody pracy europejskich adeptów. Wśród uczestników wystawy narodził się następnie pomysł, aby w trzech krajach: Polsce, Czechach i Słowacji, stworzyć grupę liderów mającą na celu kształcenie się w japońskim suiseki, jak również propagowanie tej sztuki. Projekt ten – podobnie jak grupa – nazwany został San Seki (jap. „Trzy Kamienie”). Jego zwieńczeniem jest doroczna wystawa Suiseki w którymś z krajów grupy.
Suiseki to wyraz japońskiej estetyki wabi, wywodzącej się z filozofii zen, a obecnej m.in. także w ceremonii herbaty chadō czy poezji haiku. Kontemplowanie stonowanej kolorystyki, sugestywnych, a zarazem harmonijnych i subtelnych form kamieni pozwala dostrzec ich zewnętrzne i wewnętrzne piękno, które będąc jak gdyby „w oku patrzącego”, pomaga lepiej zrozumieć ducha i istotę tradycji i kultury Japonii.
Katarzyna Szweda, There Is No One Nearby to Share With (Wystawa w ramach sekcji Show Off Miesiąca Fotografii w Krakowie)
Artystka: Katarzyna Szweda
Kuratorka: Magdalena Ujma
CRICOTEKA | ul. Nadwiślańska 2/4
Czynne: 10-12.06.2022, g. 11-19 | 16-17.06.2022, g. 11-19
Moje dzieciństwo ma ogromny wpływ na to, co obecnie tworzę” – mówi Katarzyna Szweda. Jej fotografie są efektem relacji artystki z pokazywanymi pejzażami. Związku tak bliskiego, że właściwie cielesnego. Nie bez powodu prezentowany cykl Katarzyna nazwała Zemla, co po łemkowsku oznacza ziemię. Ta zaś w rozumieniu fotografki jest najbardziej podstawową wartością. To nie tylko grunt, po którym się chodzi i który mocno podtrzymuje stopy. Ziemia jest także dawczynią życia. Jest matką, a także tym jedynym miejscem, w którym czujesz się naprawdę u siebie, w które wrastasz korzeniami – jak roślina. (…) Autorka jeździ po dolinach, gdzie przed wojną istniały tętniące życiem wsie. Jej zdjęcia przekazują poczucie utraty. Jak nadać kształt pustce? Wzięła się ona z pamięci, z którą nie można sobie dać rady. Pamięć jest natrętna, powraca, nawiedza powidokami i echami wnuki tych, których dotknęły traumatyczne wydarzenia. Bo jak zobrazować ogrom przemocy? Wysiedlenia? Wyrwanie z korzeniami? Wszystko to wsiąkło w ziemię, która była i jest podstawową wartością dla ludzi żyjących tam od wieków, dla Łemków. Katarzyna w delikatny sposób porusza temat utraconej ojczyzny-matczyzny.”
Katarzyna Szweda (ur. 1990 w Nowym Żmigrodzie) – poetka i fotografka. Wychowywała się w Beskidzie Niskim na Wrzosowej Polanie. Absolwentka Uniwersytetu im. Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem. Autorka debiutanckiego tomu Bosorka (Biuro Literackie, 2020), za który została nominowana do Nagrody Literackiej im. Wiesława Kazaneckiego, Nagrody-Stypendium im. Stanisława Barańczaka oraz do Silesiusa w kategorii Debiut. Wyróżniona Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. Uczestniczka Programu Mentorskiego Sputnik Photos 2020/2021. Prezentowane prace powstały w ramach tego właśnie program
Oprowadzanie kuratorskie po wystawach:
Kraina wrażliwości, rysunek, kurator: Małgorzata Bundzewicz
Intuicje, rzeźba, kurator: Maria Moroz
Papierowe emocje, sztuka papieru, kurator: Ewa Rosiek-Buszko
Covidoki, multimedia, kurator: Michał Jandura
Pałac Sztuki TPSP w Krakowie | Plac Szczepański 4
Termin: 10.06.2022, g. 15:00
Oprowadzanie kuratorskie w ramach Krakowskich Spotkań Artystycznych 2022 – TERYTORIA. Przewodnie hasło festiwalu – Terytoria, odnosi się do szeroko rozumianych obszarów ludzkiego funkcjonowania w zakresie miejsca życia i pracy oraz prywatnej przestrzeni ograniczonej zewnętrznymi lub wewnętrznymi normami, uwarunkowaniami lub okolicznościami.
Bracha L. Ettinger: Kaddish – Birthing – Pieta. The Matrixial Origins of Aesthetics and Ethics // Kadisz – Poród – Pieta. Macierzyste źródła estetyki i etyki. Spotkanie z Brachą Ettinger oraz premiera książki Macierz / Matrix z serii Wystawianie Teorii (red. K. Bojarska, A. Chromik, N. Giemza, wyd. UJ) | Spotkanie
Artystka: Bracha L. Ettinger
Uniwersytet Jagielloński | ul. Gołębia 16, sala 42
Data: 10.06.2022, g. 17:00
Spotkanie poprowadzą: Katarzyna Bojarska, Anna Chromik, Roma Sendyka
Zalążkiem publikacji Macierz/Matrix była poświęcona kobietom w akademii akcja performatywna Matrix/Macierz organizowana przez Kolektyw Kuratorski w Librarii Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego podczas KRAKERSA 2018. Osią książki jest tekst “Macierzyste spojrzenie” Brachy L. Ettinger, a autorki – akademiczki artystki, profesorki, doktorantki, studentki i absolwentki, nauczycielki, a także byłe akademiczki i byłe doktorantki – szukają medium, by opowiedzieć o doświadczeniu patriarchalnej hegemonii akademii i o często partyzanckich sposobach kobiecego “hakowania” tego systemu w duchu feministycznej etyki odpowiedzialności i troski, ale też wspólnej pracy.
Bracha Lichtenberg Ettinger (ur. 1948 w Tel Awiwie) jest jedną z ważniejszych współczesnych artystek i wiodących postaci tzw. Nowego Malarstwa Europejskiego. Badaczka w obszarze psychoanalizy postlacanowskiej i różnicy płciowej oraz autorka przełomowej dla badań nad traumą, estetyką i etyką teorii macierzy. Przedstawicielka tzw.
drugiego pokolenia, córka ocalałych z Holocaustu polskich Żydów. Profesorka w GCAS College Dublin oraz w European Graduate School, gdzie kieruje Katedrą Sztuki i Psychoanalizy, aktywna psychoanalityczka i superwizorka. Jej działalność znacząco wpłynęła nie tylko na współczesną sztukę, ale także na teorię krytyczną, studia nad kulturą wizualną oraz badania nad płcią kulturową.
Warsztaty międzypokoleniowe TOGETHER
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, podcienia przy Bibliotece MOCAK-u / sala audiowizualna (miejsce uzależnione od warunków pogodowych) | ul. Lipowa 4
Termin: 11.06.2022, g. 12:00
Czas trwania: 2 h
Limit osób: 25
Koszt: 14zł/os.
Zapisy: edukacja@mocak.pl
Warsztaty międzypokoleniowe to propozycja zapraszająca do wspólnego działania całe rodziny, a także grupy przyjaciół. Punktem wyjścia będzie instalacja Kateřiny Šedá “Wszystko jedno” (2005-2007), prezentowana na wystawie “Dialog z przestrzenią”. Wydarzenie będzie składało się z krótkiego oprowadzania, szczególnie uwzględniającego pracę wspomnianej artystki, a następnie uczestnicy wspólnie zastanowią się, czym jest rodzina, jak można pielęgnować poczucie wspólnoty za pomocą sztuki, w jaki sposób sztuka może przyczyniać się do oswajania różnic i pomagać w znalezieniu wspólnego języka. Punktem kulminacyjnym stanie się wspólne działanie artystyczne oparte na wizualizacji wypracowanych pomysłów.
Oprowadzanie kuratorskie po Galerii Zdzisława Beksińskiego i Galerii Jerzego Dudy-Gracza
Kuratorka: Joanna Gościej-Lewińska
Nowohuckie Centrum Kultury, Galeria CENTRUM | al. Jana Pawła II 232
Termin wydarzenia: 11.06.2022, g. 13:00
Cena biletu: 20 zł/os.
Galeria Zdzisława Beksińskiego. Beksiński należy do wąskiego grona polskich artystów, których twórczość jest tak dobrze rozpoznawalna zarówno w Polsce, jak i w Europie. Rodzące wiele emocji i kontrowersji dzieła Artysty nikogo nie pozostawiają obojętnym. Wzbudzają w odbiorcach skrajne uczucia: od zachwytu, po ostrą krytykę. Język artystyczny Beksińskiego charakteryzuje ogromna szczegółowość. Mistrz uwiecznia w swych pracach zdeformowane postacie, opuszczone budynki, budzące grozę kształty i figury, które na przemian fascynują i przerażają… Stała ekspozycja obejmuje 50 obrazów olejnych, w większości pochodzących z lat 80. XX wieku, z tak zwanego okresu fantastycznego w twórczości malarza. To wówczas powstawały jego najbardziej znane, z dzisiejszej perspektywy ikoniczne prace. Uzupełnia je kilkanaście obrazów z ostatnich lat życia, ukazujących zwrot malarza ku bardziej ascetycznym formom wyrazu. Okazjonalnie prezentowany będzie również zbiór 200 rysunków i fotografii, stanowiących integralną część kolekcji dzieł artysty przekazanej do NCK.
Galeria Jerzego Dudy Gracza. Kiedyś Dudę-Gracza rozchwytywano i uwielbiano, potem zaczęto się go wstydzić, a nawet bać. Czy nadszedł czas, aby odczytać go na nowo? Twórczość tego artysty jest niezaprzeczalnym fenomenem polskiej kultury ostatnich pięćdziesięciu lat. Wydaje się, że choć Duda-Gracz w 2004 roku zamilkł na zawsze, to jego twórczość nie powiedziała ostatniego słowa. W latach 70. Ubiegłego wieku trudno byłoby znaleźć w Polsce artystę, którego twórczość spotykałaby się z tak żywym oddźwiękiem społecznym jak malarstwo Dudy-Gracza; rezonans wywoływany przez jego wystawy łatwiej porównać z recepcją ważnych filmów czy pokoleniowych bestsellerów niż ze zjawiskami z dziedziny sztuk plastycznych. Kariera Dudy-Gracza rozwijała się w tempie blitzkriegu. Kulminacyjnym momentem pierwszego etapu jego kariery była wystawa w warszawskiej Kordegardzie w grudniu 1978 roku. Wśród dwudziestu kilku olei na płótnie składających się na tę ekspozycję pokazał wiele ze swych najsłynniejszych obrazów, które do dziś definiują obiegowe wyobrażenia o Dudzie-Graczu – prace takie jak „Jeźdźcy apokalipsy, czyli fucha”, „Rusałka domowa”, „Babel 2” czy „Niedziela 2”. Po sukcesie w Warszawie wystawa ruszyła w tournée po Polsce. Do początku 1980 roku odwiedziła czternaście miast.
Linki:
https://nck.krakow.pl/beksinski/
https://nck.krakow.pl/jerzy-duda-gracz/
CENA BYCIA ADU | Artist Talk
Artystka: ADU Ada Karczmarczyk
Międzynarodowe Centrum Kultury, Sala Panoramiczna | Rynek Główny 25 (sala panoramiczna)
Termin: 11.06.2022, g. 13:30-15:30
Podczas tegorocznego „Artist talk” Ada Karczmarczyk ADU – jedna z najbardziej kontrowersyjnych polskich artystek młodego pokolenia – pokazując swoje prace artystyczne opowie o swojej długiej i zawiłej drodze twórczej. Podczas pokazu odsłoni kulisy ich powstawania, czyli impulsy i intencje, które za nimi stały oraz historie dziwnych, tajemniczych, a nawet cudownych przypadków, które wydarzały się podczas procesu twórczego. Dzięki tej prezentacji publiczność będzie mogła zagłębić się w losy artystki, pełne zaskakujących zwrotów akcji, sytuacji, w które została uwikłana jej sztuka i reakcji środowisk, przez które się przewinęła. Ważnym punktem wypowiedzi będzie poruszenie tematu misji, natchnienia, mistycznych uniesień, ekstazy twórczej, ale też poszukiwania i błądzenia. Podczas opowiadania o losach swojej sztuki, poruszone zostaną takie kwestie jak: kontrowersje i potępienie, wykluczenie i uznanie, uwikłanie w politykę i władzę, hejt, niezrozumienie, miłość, przyjaźń, samotność, ból, cierpienie, zdrada, sława, upadek, zazdrość, nienawiść, doświadczenie estrady i walka.
Artystka będzie starała się odpowiedzieć sobie na pytania: Jakie były reakcje na jej działania twórcze? Z czym musiała się mierzyć? Czego doświadczyła, czego się nauczyła, i co ją zbudowało? Co ją rozczarowało i z czego wyciągnęła lekcje? Jak wyglądała jej przemiana? Jakie wybory musiała podejmować? Jakie przeszkody musiała pokonywać i jakie pułapki i pokusy na nią czyhały? A przede wszystkim – „Jaka jest cena bycia Adu?”.
Ada Karczmarczyk (ur. 1985), znana również jako ADU – artystka multimedialna, performerka, kompozytorka, piosenkarka i malarka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Komunikacji Multimedialnej (Intermedia). W swojej twórczości próbuje budować pomosty pomiędzy tradycją a nowoczesnością oraz łączyć niespajalne, walczące ze sobą światy: duchowości, popkultury i sztuki. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów artystycznych w tym Spojrzenia 2015 Nagroda Deutsche Banku w Zachęcie oraz uczestniczyła w wielu ważnych wystawach w kraju i za granicą. W 2010 roku odbyła rezydencję artystyczną w Nowym Jorku a w 2016 w Villi Romana we Florencji. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Oprowadzanie kuratorskie po wystawach:
Struktury Powiązań, sztuka interdyscyplinarna, kurator: Anna Śliwińska
Terytoria fotografii, fotografia, kurator: Maria Pyrlik
Przestrzeń otwarta_zbliżenia, rzeźba plenerowa, kurator: Jan Tutaj
Galerie CENTRUM NCK w Krakowie, Biała Galeria CENTRUM, Czarna i Szara Galeria CENTRUM | al. Jana Pawła II 232
Wernisaż: 11.06.2022, g. 14:00
Szkicowanie na dziedzińcu arkadowym | warsztaty
Warsztaty poprowadzi Michał Zawada
Dziedziniec arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu | ul. Wawel 5
miejsce spotkania: przy wejściu na wystawę Wyczółkowski odnaleziony
Termin: 11.06.2022, g. 14-16
Odbiorcy: bez ograniczeń wiekowych
Cena: 20 zł.
Link do zakupu biletów: https://ebilet.wawel.krakow.pl/repertoire/show?id=37146&selectedDate=2022-06-11
Leon Wyczółkowski chętnie podejmował tematykę wawelską, ukazując z różnych perspektyw wzgórze wawelskie, dziedziniec arkadowy, a także wyjątkowo wnętrza zamkowe. Zainspirowani pracami artysty, uczestnicy wykonają własne dzieła z natury – w otoczeniu wawelskich krużganków.
Warsztaty poprowadzi Michał Zawada
Michał Zawada – Profesor ASP, studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2012 roku jest asystentem w Pracowni Malarstwa prof. Andrzeja Bednarczyka. Zajmuje się malarstwem, fotografią i sztuką wideo.
W szkole i na wagarach. Kocie przechadzki po papierze | wykład
Prelegent: dr Artur Tanikowski
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha | ul. M. Konopnickiej 26
Czynne: 11.06.2022, g. 15:00
Wstęp bezpłatny
Zapisy: recepcja@manggha.pl
Wystąpienie dotyczy kociej obecności w pracach polskich projektantów graficznych, w tym przede wszystkim plakacistów i ilustratorów. Punktem wyjścia jest ikonografia animalistyczna w pierwszych dekadach XX wieku, a punktem dojścia – koty zaangażowane we współczesne zjawiska społeczno-kulturowe, takie jak feminizm czy najnowsze przemiany obyczajowe. Próby schwytania wyobrażonego wizerunku kota na papierze dokona historyk sztuki dr Artur Tanikowski.
Link: https://manggha.pl/cykl/spotkania-wokol-kotow-w-kulturze
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Covidoki, multimedia, kurator: Michał Jandura
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie: Galeria ASP i Galeria Malarstwa | Plac Matejki 13
Wernisaż: 11.06.2022, g. 16:00
Oprowadzanie kuratorskie w ramach Krakowskich Spotkań Artystycznych 2022 – TERYTORIA. Przewodnie hasło festiwalu – Terytoria, odnosi się do szeroko rozumianych obszarów ludzkiego funkcjonowania w zakresie miejsca życia i pracy oraz prywatnej przestrzeni ograniczonej zewnętrznymi lub wewnętrznymi normami, uwarunkowaniami lub okolicznościami.
O sztuce przywłaszczeniowej słów kilka | wykład
Wykład poprowadzi: Marcin Korneluk
Galeria Podbrzezie | ul. Podbrzezie 3, Uniwersytet Pedagogiczny, I piętro
Termin: 11.06.2022, g. 16:30-18:30
Wykład poprowadzi: Marcin Korneluk
Kiedy słyszymy Malewicz czy Duchamp, mamy przed oczami ikony, które przekroczyły pewne granice. Otworzyły drzwi do nowego postrzegania w świecie sztuki.
Niby wszystko już zostało powiedziane, zagrane, wymyślone. A jednak.
I nagle pojawiają się Richard Prince, Sherrie Levine, Piotr Uklański, Łukasz Skąpski.
Kiedy twórca wchodzi w nie swoje, przekracza strefę komfortu, naraża się na odpowiedzialność karną i odszkodowawczą zaczyna pytać, czy prawo autorskie jest jeszcze potrzebne. Spróbujmy zatem odpowiedzieć na pytanie, czy prawo autorskie zacznie w końcu chronić twórców, i dlaczego nie. Wydarzenie współorganizowane ze Stowarzyszeniem Autorów Sztuk Wizualnych.
Marcin Korneluk – reżyser, scenarzysta. Twórca audiowizualny. Biegły sądowy z zakresu nowych mediów i wyceny majątkowych praw autorskich. Specjalizuje się w zagadnieniach ustalania zakresu ochrony prawnoautorskiej. Bada pozycję sztuki przewłaszczeniowej w kontekście obowiązujących regulacji prawa własności intelektualnej. Wiceprezes Stowarzyszenia Autorów Sztuk Wizualnych oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Różne twarze | Warsztaty plastyczne dla dzieci
Studio RG29 | Rynek Główny 29/62
Wiek uczestników: 6-10 lat
Termin: 12.06.2022, g. 11-13
Zapisy: artmine.warsztaty@gmail.com
Czym jest sztuka współczesna? Prace współczesnych twórców zainspirują nas do twórczych działań. Wielość. Poszukiwanie. Odkrywanie nowych technik. Zabawa. Przy użyciu różnych technik stworzymy autoportrety.
SIOSTRZEŃSTWO zaproszenie do wspólnego wyszywania obrusa z Elizą Proszczuk
Artystka: Eliza Proszczuk
Muzeum Etnograficzne w Krakowie | ul. Krakowska 46
Termin: 12.06.2022, g. 16-19
Wstęp: bezpłatny
SIOSTRZEŃSTWO. W czasie i przestrzeni wystawy „POWERBANK / siła kobiet” prezentowanej w Muzeum Etnograficznym w Krakowie zapraszamy do działania z wykorzystaniem tradycyjnych technik wspólnego haftowania obrusów. Poprzez koncentrację, refleksje i emocje, które towarzyszą wyszywaniu, w rozmowie i poczuciu wspólnoty przyjrzymy się temu, jak może oddziaływać siostrzeństwo i jakie niesie ze sobą znaczenia. Obecne na wystawie wątki kobiecych życiorysów, ról społecznych i twórczości będą punktem odniesienia dla wspólnie spędzonego czasu.
Eliza Proszczuk – artystka wizualna, animatorka, edukatorka, autorka tkanin, obiektów przestrzennych i kolaży. Ukończyła ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa (2006) oraz Post St. Joost w Bredzie na Wydziale Sztuk Wizualnych (2009). W 2015 roku obroniła doktorat na macierzystej uczelni. Stypendystka MKiDN (2010, 2020) i ZAiKS (2014). Obecnie pracuje na ASP w Warszawie na Wydziale Architektury Wnętrz w Pracowni Tkanina w Architekturze. Tworzy sztukę zaangażowaną społecznie. Porusza tematy związane z feminizmem, kobiecością, pracuje z kobietami w więzieniu, pacjentami ośrodków odwykowych czy osobami z doświadczeniem uchodźczym. Częstym punktem wyjścia jest dla niej sztuka tradycyjna północno-wschodniej Polski.
Znikające dzieci | Spacer dla dorosłych
Autorka | prowadząca: Łucja Malec-Kornajew | Fishka Krakow Tours
Pomnik Juliusza Leo | Na skwerku, za kładką Bernatka
Termin: 13.06.2022, g. 18:00
Czas trwania: 2-2,5 h
Limit osób: 30
Zapisy: fishkakrakow@gmail.com
W Krakowie we wrześniu roku 1939 nagle zaczęły znikać dzieci. Jeszcze chwilę temu taka na przykład klasa 6b liczyła 40 uczniów, kilka dni później 12 z nich skreślono z listy obecności i nigdy do szkoły nie powrócili. Dzieci miały swoje imiona: Rachela, Izaak, Ryfka, Rena…
Przejdziemy śladem dzieci i osób, które w getcie krakowskim ratowały życie innym, ryzykując bardzo wiele. Opowiemy o krakowskim Korczaku – Dawidzie Kurzmannie, o austriackim policjancie Oswaldzie Bousko, lekarzu Julianie Aleksandrowiczu i właścicielach fabryk – Oskarze Schindlerze, Juliuszu Madritschu i Feliksie Dziubie oraz ich rodzinach, przyjaciołach, współpracownikach. O ludziach, którzy zachowali się tak, jak trzeba.
Warsztat | MAŁY CHÓR STAREGO TEATRU
MICET | ul. Jagiellońska 1
Termin: 14.06.2022, g. 17-18
Wstęp: 8 zł (w cenie wejście do MICET)
Informacja i zapisy: daniel.arbaczewski@stary.pl, tel. 735597182
Inspirując się hasłem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu KRAKERS: „Jesteśmy wielością” oraz popularnym w latach 80tych i 90tych dziecięcym zespołem Piccolo Coro dell’Antoniano postanowiliśmy powołać w Starym Teatrze niezwykły chór. Spokojnie, żeby się do niego zapisać, nie trzeba umieć śpiewać. Wystarczy być odważnym, ciekawym i otwartym na nowe wyzwania.
Chcemy w nim pokazać, że teatr jest jak życie – składa się z nas – ludzi z różnymi doświadczeniami, z różnymi talentami, z różnymi gustami, ale właśnie z tej polifonii wybrzmieć może najpiękniejszy teatralny utwór – nieoczywisty i zaskakujący. Poszukajmy razem pól wspólnych, zobaczmy, ile nas łączy. Proponujemy, żeby miejscem spotkania stał się Teatr i przestrzenie interaktywnego muzeum MICET – jedynego takiego muzeum w Polsce. W warsztatach wykorzystane zostaną rekwizyty i inne elementy z legendarnych przedstawień z historii Starego Teatru. Spotkanie składać się będzie z trzech modułów, a każdy z nich będzie autorskim warsztatem innego prowadzącego. Tego dnia do wspólnej pracy i poszukiwań zapraszają Państwa: kurator MICET – Anna Litak oraz edukatorzy: Daniel Arbaczewski i Łukasz Zaleski. Jeden wieczór, jeden teatr, trzech prowadzących i trzydziestka uczestników. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą się stać wielością razem z nami!
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Granice Książki, książka artystyczna
Kuratorka: Teresa B. Frodyma
ZPAP Okręg Krakowski: Galeria Pryzmat | ul. Łobzowska 3
Termin: 14.06.2022, g. 17:00
Pokaz fotografii Mniejszości / Minorities i prezentacja Wielokulturowe Korzenie Polaków
Uczestnicy: Grégory Michenaud, Kinga Urbańska, Karolina Szlęzak
Moderacja: Danuta Węgiel
Klub Dziennikarzy pod Gruszką, sala Fontany | ul. Szczepańska 1
Termin: 15.06.2022, g. 18:00
Okręg Krakowski Związku Polskich Artystów Fotografików zaprasza na pokaz fotografii połączony z rozmową o mniejszościach i prezentację Wielokulturowe Korzenie Polaków .
Grégory Michenaud – fotografie – minorities. Intencją socjologiczno-artystycznego projektu francuskiego fotografa, na stałe mieszkającego w Polsce, jest podważenie przekonania Polaków o etnicznej i religijnej jednorodności ich kraju. Michenaud, w poszukiwaniu śladów wielokulturowości, odwiedza mniejszości narodowe i etniczne i dokumentuje ich obecność, po czym zestawia portrety współczesnych rodzin z materiałami archiwalnymi, ukazując komunikację międzypokoleniową. Mniejszości w obrębie różnych kultur i systemów politycznych są istotnym punktem odniesienia i inspiracji dla społeczności danego kraju.
Grégory Michenaud (1975, Francja/Polska)
Freelancer i fotograf zamieszkały w Krakowie, członek ZPAF, uczestnik Programu Mentorskiego Sputnik Photo i warsztatów w agencji fotograficznej VII. Asystent fotografa Patricka Zachmanna podczas jego podróży dokumentalnej po Europie Środkowej i Wschodniej. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. finalista Open Walls, organizowanego przez British Journal of Photography, zdobywca drugiej nagrody na Prix de la Photo Paris (Px3). Prace Gregorego Michenauda ukazywały się w licznych magazynach branżowych oraz w polskiej prasie, a także na wystawach indywidualnych i zbiorowych we Francji, we Włoszech, w Stanach Zjednoczonych, w Polsce i na Słowacji.
Wielokulturowe Korzenie Polaków | Kinga Urbańska i Karolina Szlęzak / Your roots in Poland
W przeszłości Polska była krajem wielonarodowym, wielokulturowym i wielu wyznań. Obok Polaków mieszkali tam Litwini, Białorusini, Łotysze, Rusini i Ukraińcy stanowiący, tak jak Polacy ludność autochtoniczną oraz Żydzi, Niemcy, Ormianie, Tatarzy czy Włosi, stanowiący ludność napływową. Odkryć tą różnorodność możemy dzięki poszukiwaniom genealogicznym, bo być może wśród naszych przodków mamy przedstawicieli tych nacji. Podczas wykładu przybliżymy historię Polskiej wielokulturowości oraz specyfikę prowadzenia poszukiwań genealogicznych dla innych, niż tylko rzymskokatolickie wyznań.
Kinga Urbańska -Genealożka, historyczka, archiwistka i, co najważniejsze, założycielka Your Roots in Poland i Stowarzyszenia Twoje Korzenie w Polsce. Tytuł magistra historii uzyskała na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. W ramach firmy odpowiada za planowanie i strategię rozwoju, a także partnerstwo biznesowe. Zarządza projektami dotyczącymi ocalenia od zapomnienia historii lokalnej i rodzinnej. Często prowadzi wykłady dotyczące polskiej genealogii –zarówno w Polsce jak i za granicą (konferencja RootsTech).
Karolina Szlęzak – Genealożka, historyczka, archiwistka, autorka książek, współzałożycielka i właścicielka firmy Your Roots in Poland oraz wiceprezeska Stowarzyszenia Twoje Korzenie w Polsce. Absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, magister historii specjalność archiwistyka i edytorstwo źródeł. Swoją przygodę z genealogią rozpoczęła jeszcze na studiach, przygotowując i broniąc pracę magisterską stanowiącą odtworzenie historii rodziny szlacheckiej, Spinków z Będkowa herbu Prus. Jednym słowem genealogią to jej zawód, ale również pasja, którą realizuje nieprzerwanie od 2012 roku prowadząc i rozwijając Your Roots in Poland.
Linki:
minorities.pl
Derealizacja | wystawa
Artystki / Artyści: Vlad Nikorchuk, Maciej Skaza, Beata Malinowska-Petelenz, Paweł Wieczorek, Artem Humilevskiy, Franciszek Araszkiewicz, Robert Schwarz, Christopher Schwarz, Anne Sophie Wass, Yara Mekawei, AnimaeNoctis (Siliva Marcantoni Taddei & Massimo Sannelli)
Kuratorki: Anna Petelenz, Małgorzata Petelenz
Momentum Gallery | ul. Chopina 17/3
Wernisaż: 15.06.2022, g. 18:30
Czynne: 15.06.2022, g. 18:30-21:00 | 15-22.06.2022 w umówionym terminie
Derealizacja, KRAKERS 2022, Momentum Gallery. Czyli zaburzenie. Czyli sen na jawie. Czyli niemożliwość świata. Lęk, obawa i nierzeczywistość. Czy można uwierzyć w świat, który nie może się wydarzać? I czy można nie wierzyć w świat, który jest z betonu? Wystawa Derealizacja opowiada o miastach, o pustce domów, które nie mogą
istnieć i tych, w których wydarza się nadmiar. O przestrzeniach, w których wielość może się realizować. Derealizacja to wizualne i dźwiękowe narracje o miejscach i sytuacjach, które niepokoją, irytują i zachwycają swoją realnością.
Linki:
Smoki, smoczki i smoczydła. Spacer Detektywistyczny po Krakowie dla dzieci ukraińskich i polskich | spacer
Autorka | prowadząca: Łucja Malec-Kornajew | Fishka Krakow Tours
Centrum Miasta | (miejsce rozpoczęcia zostanie podane tuż przed spacerem)
Termin: 16.06.2022, 10:30-12:00
Ilość uczestników w grupie: 10 dzieci, Wiek dzieci: 6-9, Ilość grup: 2, Czas trwania: 1,5h, Zapisy: fishkakrakow@gmail.com
*Prosimy rodziców o obecność w czasie trwania spaceru
Ile smoków mieszka w Krakowie? Bo podobno Wawelski nie jest jedyny?
Postaramy się wytropić smoki ukryte w mieście. Co nas spotka po drodze? Czy damy radę?
Zapraszamy na prawdziwą detektywistyczną przygodę!
Zobacz: Brytania | wystawa czasowa
Kurator: Ralph Goertz
Kurator ze strony MuFo: dr Dominik Kuryłek
MuFo | ul. Rakowicka 22A
Otwarcie wystawy: 16.06.2022 (w godzinach otwarcia muzeum)
Czynne: 16-17.06.2022, g. 11:00-18:00
Na hasło ,,Krakers” będzie w dniach 16-17 czerwca obowiązywała promocyjna cena biletów 5 zł na wystawę czasową ,,Zobacz: Brytania”
Wystawa Facing Britain to przegląd fotografii dokumentalnej, tworzonej w Wielkiej Brytanii od lat 60. XX wieku. Prezentujemy na niej ponad 200 zdjęć 39 twórców. Są to fotografie robione przez rodowitych mieszkańców Wysp, a także przedstawicieli kolejnych pokoleń emigrantów, będących integralną częścią brytyjskiego społeczeństwa. Wśród nich są uznani klasycy fotografii brytyjskiej, tacy jak David Hurn, John Bulmer, Martin Parr, John Davies czy Anna Fox, a także na nowo odkryci mistrzowie: Tony-Ray Jones, Tish Murtha i Peter Mitchell. Na wystawie pokazujemy prace uznanych dokumentalistów oraz przedstawicieli młodego pokolenia, których twórczość przyciąga coraz większą uwagę odbiorców.
W końcu mamy HAJSU JAK LODU. I co teraz?
Kuratorki/Kuratorzy: Ula Kocjan, Kazik Janusz
Artystki/Artyści: Magdalena Lazar, Kolektyw Piotrowska – Szczęśniak, Marta Kaczmarek, Oom – Weronika Wysocka i Oskar Pawełko, Alisa Marchenko i Ula Kocjan, Jan Kowal
Organizatorzy: COMING SOON
Scena Berlin | ul. Skawińska 2
Termin: 17.06.2022, otwarcie: 22:00
LINE UP
@nika____grgl
[house, electro, techno]
https://soundcloud.com/nika-gargol
@bakblivv
[bass, postclub]
https://soundcloud.com/bakblivv
@dmnsow
[electrom techno, gettotech, acid, trance]
@p98_live
[techno, acid, trance]
https://soundcloud.com/p98_tt
Wejściówki na bramce #cashonly
30 PLN *
* 10 PLN z każdej wejściówki leci na wsparcie działań DOM EQ – Krakowskie Centrum Równości [Federacja Znaki Równości] https://www.facebook.com/domeq.krk dzięki którym absolutnie w s z y s c y mogą liczyć na wsparcie!
PAMIĘTAJCIE, ŚWIAT JEST NASZ!
Support: ARS LATRANS
Znów jest czerwiec. Pogoda i nastroje zmienne.
Sieć rzeczywistości złożona jak zawsze.
Prawie każdego dnia bardziej.
* trzy głębokie wdechy *
Chyba tylko spokój może nas uratować.
Dołączcie do nas w Scenie Berlin zobaczyć historie wykluwające się w objęciach kapitalizmu. Celebrować wolność, którą jeszcze (?) mamy. Myśleć o Świecie, który może być.
Wydarzenie współfinansowane przez Urząd Miasta Krakowa.