PROGRAM TOWARZYSZĄCY
2138
Wystawa na Poczcie Głównej jest projektem Uniwersytetu Komisji Komisji Edukacji Narodowej, współorganizatora XIII edycji Cracow Art Week KRAKERS
Artystki – Artyści: Adrianna Gajdziszewska, Gabriela Gilewska, Tomasz Kawecki, Diana Lelonek, Lidia Maślanka, Agata Polak, Aleksandra Przybysz
Kuratorki – Kuratorzy: Aleksandra Hurek, Aleksandra Klimek, Cezary Luty, Magdalena Ohl
Miejsce: Poczta Główna
Adres: Westerplatte 20
Wernisaż: 19.04.2024 – 19:00
Dostępność: 20–26.04.2024 – 16:00–19:00
Linki: https://www.facebook.com/events/793863652624641/
Na początku obudziła nas Wielka Cisza. Wdzierała się w szczeliny, pełzała pod naszymi stopami, oplatała nasze umysły. Niosła wspomnienie czegoś niepodległego. Czegoś, co już nie jest nasze.
Nie wiem, ile czasu minęło, odkąd straciliśmy świadomość. Każdy najmniejszy ruch przychodził nam z trudem. Kiedy wpuściliśmy Światło, zrozumieliśmy, że Koniec odniósł wielki triumf.
Koniec stworzył Nowe, które bezlitośnie szemrało, szeptało, płożyło się i pięło. W tym swoim tańcu otoczyło nas niebezpiecznie, każąc nam się poddać. Wymagało od nas posłuszeństwa.
Wtedy zrozumieliśmy, że ten Świat nie należy już do nas.
Czas bez zegarka
Artystka: Mariia Varlygina
Kuratorka: Dorota Halberda
Miejsce: Galeria Baszta / Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”
Adres: Papiernicza 2
Wernisaż: 20.04.2024 – 17:00
Dostępność: 22–26.04.2024 – 10:00–17:00
21.04.2024 – po uprzednim umówieniu: 609 939 177
Linki: www.facebook.com/basztagaleria , www.instagram.com/galeria.baszta
Audiowizualna instalacja, zwana także “Marią – pieśnią wrzasku i odgłosów przeszłego”, wykorzystująca autoetnograficzną poezję, której osią są poruszające flashbacki artystki. W akcie retrospekcji Mariia przywołuje obrazy rodzimego Charkowa, Dniepra, Odessy i Kijowa. Tytuł pracy to metafora Jeana-Paula Sartre’a, w której uwidacznia się byt magiczny, niczym rewers zegarka na palcu wskazującym artystki, gdzie czas zmienia się w zależności od jej humoru. Wystawa to eksperyment kuratorki, która paralelnie tworzy podcasty o muzyce, kulturze i sztuce.
Mariia Varlygina (Charków, Ukraina)
Antropolożka, badaczka kultury wizualnej, kuratorka. Od 2017 r. współpracuje z YermilovCentre, MOKSOP, Chekachkov Photo Academy. Od 2022 r. główna kuratorka galerii site-specific Baszta (Kraków), realizuje projekty w Ukrainie, Polsce, Niemczech. Zainteresowania naukowe: time studies, metamodernizm i narratywizacja historii. Redaktorka, autorka tekstów dla Centrum Sztuki Współczesnej „YermilovCenter” w Charkowie (2020-2022) a wcześniej art menedżerka kultury tamże. Przeztrzy lata menadżerka mediów społecznościowych i menedżerka społeczności w Akademii Fotografii Czekachkowa (2017-2020).
UNCANNY VILLAGE
Linki: https://instagram.com/porosty_zaskorski , https://www.instagram.com/ultra_kuku/
Na wystawie zaprezentujemy rysunki Jagody Czarnowskiej i Bartosza Zaskórskiego, tworzących w duchu powyginanej rzeczywistości i dziwacznej fikcji. Uncanny Village to mieszanka osobliwych snów, niejasnych wspomnień, odniesień do Moebiusa, Junji Ito, Ligottiego, Le Guin, Cronenberga, Lyncha, a także drobnych rysunkowych detali i horror vacui.
Oprócz oryginalnych planszy z komiksów zrealizowanych dla włoskiego wydawnictwa „Hollow Press” będzie można zobaczyć inne cykle rysunkowe Bartosza i Jagody. Wystawie będzie towarzyszyć autorska ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Zaskórskiego.
Biogramy
Bartosz Zaskórski, rocznik 1987. Rysuje, robi muzykę, nagrywa słuchowiska. Pochodzi ze wsi Żytno. Od kilku lat współpracuje z włoskim wydawnictwem „Hollow Press”, gdzie wydał trzy komiksy. Jako artysta wizualny wystawiał w warszawskiej Zachęcie, Leto, Piktogramie czy CSW Zamek Ujazdowski. Jako muzyk działa pod nazwą „Porosty” (do niedawna „Mchy i porosty”). Jego muzykę można było usłyszeć w grze „Cyberpunk 2077”, spektaklu Krzysztofa Garbaczewskiego „Sen nocy letniej” czy do animacji „SHOW” Jagody Czarnowskiej. Kocha kundle.
Jagoda Czarnowska, rocznik 1997. Absolwentka wydziału grafiki krakowskiego ASP. Twórczyni bogatych w detale historii opartych na jej snach, które ubiera w formy komiksu, animacji i akrylowego malarstwa. Uwielbia słoje w drewnie, rytmiczne wzory, szydełkowanie i kiedy Audrey z „Twin Peaks” tańczy.
Obłęd
Linki: https://fb.me/e/1QheaSaSY
Nie potrafię zapanować nad sobą. Zmysły wymykają mi się spod kontroli. Jestem jak krzyk w ciszy, jak utracona szansa. Czuję, że to co robię, to co myślę, nie ma żadnego znaczenia. Chyba nic już nie ma znaczenia. Paranoja przeszywa mój umysł jak złodziej, kradnąc mi władzę. Czuję się, jakby cały świat obracał się przeciwko mnie. Może czas zaryzykować i przekroczyć granicę? Może to czas oddać się szaleństwu? Co może się stać?
Wystawa “Obłęd” jest wynikiem dorocznego otwartego konkursu organizowanego w ramach ARS LATRANS Festiwalu. W tym roku motywem, który zainspirował organizatorów jest NOIR – nurt w kinie amerykańskim, charakteryzujący się mroczną atmosferą, skomplikowanymi bohaterami i często niejednoznacznymi zakończeniami. Z puli nadesłanych zgłoszeń wyłonione zostało 21 znakomitych prac. Podczas wernisażu będzie miał miejsce muzyczny performens duetu Blake x Listopad.
Daj mi wszystko. Wystawa daru Teresy i Andrzeja Starmach dla muzeów krakowskich
Linki: https://bunkier.art.pl/wystawy/daj-mi-wszystko/
Jesienią 2023 roku Teresa i Andrzej Starmach przekazali na rzecz dwóch krakowskich instytucji znaczącą część swojej kolekcji dzieł sztuki. Ich dar dla MOCAK-u i MuFo, a tak naprawdę dla Krakowa, jest jednym z najbardziej spektakularnych przeniesień sztuki ze sfery prywatnej do sfery publicznej. Miejsce ekspozycji jest nieprzypadkowe. Wystawa w zmodernizowanej siedzibie Bunkra Sztuki uhonoruje niemal 60-letnią historię galerii, będącej jedną z najważniejszych polskich instytucji prezentujących sztukę współczesną, i zainauguruje powrót działalności wystawienniczej.
Na ekspozycji zobaczyć będzie można m.in. Wszystko wisi na włosku Tadeusza Kantora, Gry wojenne Magdaleny Abakanowicz czy projekty teatralne Jerzego Nowosielskiego.
Hiroshige 2023
wstęp płatny: na hasło KRAKERS 2 zł
Linki: https://manggha.pl/
Muzeum Manggha prezentuje wystawę poświęconą jednemu z największych artystów ukiyo-e (obrazy przepływającego świata) – Utagawie Hiroshigemu (1797–1858), twórcy, który zmienił język wizualny sztuki Zachodu w XIX i XX wieku, współtworząc zjawisko japonizmu. W kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego znajduje się blisko dwa tysiące jego drzeworytów.
Hiroshige pochodził z rodziny samurajskiej, jednakże identyfikował się z mieszczańską kulturą Edo. Zasłynął przede wszystkim jako twórca serii krajobrazowych takich jak: Pięćdziesiąt trzy stacje na gościńcu Tōkaidō (Tōkaidō gojūsan tsugi no uchi), Sto widoków słynnych miejsc w Edo (Meisho Edo hyakkei) i Sześćdziesiąt dziewięć stacji na drodze Kisokaidō (Kisokaidō rokujūkyū tsugi no uchi). W mistrzowski sposób ukazywał pejzaż w różnych porach roku i dnia, w zmiennych efektach pogody. Eksperymentował, stosując oryginalne chwyty kompozycyjne, nowe rozwiązania przestrzeni oraz intrygujące sposoby ukazywania rzeczywistości.
Light touch
kuratorka: Anna Petelenz
Miejsce: Momentum Gallery
Dostępność: 24.04.2024 – 18:30–20:00 * 24–28.04.2024 – po umówieniu: franciszek.araszkiewicz@apkunstart.org
Linki: www.apkunstart.org
Zmysły można oszukać. Rozmawiać z chatbotem. Zakochać się w avatarze.
Jeść pigułkę zamiast posiłku. W świecie zapośredniczonym prawdziwość zdarzeń stoi pod znakiem zapytania. Ceci n’est pas une pipe Magritte’a nabiera nowych znaczeń. Międzynarodowa wystawa Light touch skupia się więc na tym co bliskie i dostępne. Cielesne, choć ulotne. Stworzone pracą rąk. Light touch to też podróż w świat sensualnego światła, spojrzeń na wycinki rzeczywistości, które nie muszą mieć funkcji – mogą być jedynie wrażeniem, doświadczeniem piękna, spokoju, znużenia.
Bogate wnętrze MuFo – zwiedzanie MuFo Józefitów z przewodnikiem
Dostępność: zwiedzanie wyłącznie z przewodnikiem – 24.04.2024 – 10:00/11:00/12:00 * 25–26.04.2024 – 16:00/17:00/18:00 * 20.04.2024 – 11:00 – tylko za rezerwacją: edukacja@mufo.krakow.pl
Linki: https://mufo.krakow.pl/
W większości muzeów na świecie można zobaczyć kolekcję tylko na wystawach, prezentujących wybrane przez kuratorów obiekty powieszone na ścianach i ułożone w gablotach. W MuFo Józefitów na własne oczy przekonacie się, co kryje się za drzwiami, które zwykle zamyka się przed zwiedzającymi, dowiedzieć się, jak decydujemy o tym, które prace znajdą się w kolekcji Muzeum i jak dbamy o delikatne fotografie sprzed ponad stu lat! Wizyta u nas to też okazja, by poznać część muzealnego „know-how” dotyczącego przechowywania i porządkowania fotografii.
Być jak Adam Karaś
Dostępność: 20–21.04.2024 – 11:00–19:00 * 23.04.2024 – 11:00–19:00 * 24–26.04.2024 – 10:00–18:00
rezerwacje telefoniczne: 12 3957042 (wew. 1226) – wtorek–niedziela
Linki: https://mufo.krakow.pl/
Wystawa „Być jak Adam Karaś” prezentuje zaskakujące uniwersum stworzone przez tytułowego bohatera: krakowskiego fotografa, który swoje studio prowadził przez ponad pół wieku, portretując kolejne pokolenia mieszkańców miasta. Przygoda Adama Karasia z fotografią wcale nie kończyła się na fotografii portretowej – tworzył fotoratury (fotomontaże z wykorzystaniem fotografii), eksperymentował, dokumentował życie miasta, razem z bratem założył też studio filmowe Bracia Karaś Film. Spuścizna tego niezwykłego człowieka znalazła się po jego śmierci w zbiorach Muzeum Fotografii w Krakowie.
Bereś
Dostępność: 21.04.2024 – 11:00–19:00 * 23–26.04.2024 – 11:00 –19:00
Linki: https://www.cricoteka.pl/pl/
Wystawa Jerzego Beresia w Cricotece, realizowana we współpracy z Fundacją Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, odbywa się w 60 rocznicę pierwszej indywidualnej wystawy artysty zorganizowanej z inicjatywy Grupy Krakowskiej w Galerii Krzysztofory. Jest kontynuacją linii programowej Cricoteki badania możliwości aktualizowania, zabezpieczenia i prezentowania archiwów oraz spuścizny artystów zajmujących się sztuką efemeryczną, niejako organicznie splecioną z osobą twórcy, a przy tym prezentacji artystów i zjawisk znajdujących się w orbicie twórczości Tadeusza Kantora. W przypadku Beresia ten dialog i dyskusja z Kantorem były intensywne i znaczące za życia obu twórców, stanowiły też ważną część działalności Galerii Krzysztofory – kolebki krakowskiej (i nie tylko) awangardy.
Kantor. Korekta
Dostępność: 20–21.04.2024 – 11:00–19:00 * 23–26.04.2024 – 11:00–19:00
Linki: https://www.cricoteka.pl/pl/
Wystawa „Tadeusz Kantor. Widma” to konfrontacja widza z trudną przeszłością przepracowywaną przez artystę na wszystkich polach jego kreacji. To także próba zmierzenia się z pytaniem, w jaki sposób doświadczenie wydarzeń z historii powszechnej XX wieku: obu wojen światowych, Holocaustu, totalitaryzmu, masowych ruchów i ideologii, przeobrażeń społeczno-kulturowych, przesiedleń i migracji, wpłynęło na twórczość i biografię artysty.
Homo furniture. Człowiek połknięty przez tapczan
Dostępność: 20–21.04.2024 – 11:00–19:00 * 23–26.04.2024 – 11:00 –19:00
Linki: https://www.cricoteka.pl/pl/
Wystawa „Człowiek połknięty przez tapczan” to opowieść o skomplikowanej relacji użytkownika ze sprzętami domowymi, głównie z meblami, ale też z drobiazgami, które zazwyczaj są anonimowe i zdegradowane w hierarchii przedmiotów codziennego użytku. Ze stoickim spokojem godząc się ze swoim statusem, milcząco czekały na moment, w którym zamanifestują swoją niezależność. W niepokojącej rzeczywistości wystawy domowe otoczenie wreszcie emancypuje się i zaczyna dominować nad człowiekiem, w zasadzie w jakiś sposób go konsumując. To rzeźby/hybrydy, surrealistyczne figury trochę z innego, równoległego świata.
Interwencja Bartosza Muchy w Pokoju Tadeusza Kantora
Dostępność: 22–24.04.2024 – 11:00–18:00
Jest to działanie artystyczne w pokoju Tadeusza Kantora – przestrzeni wypełnionej meblami używanymi na co dzień przez twórcę Cricot 2. Nowe przedmioty interweniują w tę przestrzeń po cichu, z poszanowaniem dla miejsca: ostatniego mieszkania twórcy. Interwencja Bartosza Muchy w pokoju-pracowni Tadeusza Kantora jest czwartą z cyklu ingerencji współczesnych artystów w zaaranżowaną przez Kantora przestrzeń mieszkalno-twórczą. To jednocześnie druga taka prezentacja odbywająca się z okazji rocznicy urodzin Kantora. Pokój Tadeusza Kantora stanowi część stałą ekspozycji
Laboratorium sztuki – oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Serce”
artystki – artyści: Magdalena Daniec, Marta Bożyk, Katarzyna Morstin-Surzycka, Julia Jarża-Brataniec, Elżbieta Kwasek-Stefańska, Agnieszka Dobosz, Kinga Wnuk i inni
kuratorki: Monika Błażewicz, Bożena Błażewicz-Tomczyk
Miejsce: MOBO ART GALLERY
Adres: Józefa 3
Data wydarzenia: 19.04.2024 – 19:00–21:00
Linki: https://www.facebook.com/artMOBOgallery/
Laboratorium sztuki – oprowadzanie kuratorskie po wystawie zbiorowej „Serce”. Podczas oprowadzania zorganizowane będzie laboratorium sztuki, uczestnicy wraz z artystami sami staną się twórcami.
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Być jak Adam Karaś” z tłumaczeniem na Polski Język Migowy
Miejsce: Muzeum Fotografii w Krakowie
Adres: Rakowicka 22A
Data wydarzenia: 20.04.2024 – 16:00
wstęp: 5 PLN; online: bilety.mufo.krakow.pl / bilety@mufo.krakow.pl * rezerwacje telefoniczne: 12 3957042 (wew. 1226) – wtorek–niedziela
Linki: https://mufo.krakow.pl/
Wystawa „Być jak Adam Karaś” prezentuje zaskakujące uniwersum stworzone przez tytułowego bohatera: krakowskiego fotografa, który swoje studio prowadził przez ponad pół wieku, portretując kolejne pokolenia mieszkańców miasta. Przygoda Adama Karasia z fotografią wcale nie kończyła się na fotografii portretowej – tworzył fotoratury (fotomontaże z wykorzystaniem fotografii), eksperymentował, dokumentował życie miasta, razem z bratem założył też studio filmowe Bracia Karaś Film. Spuścizna tego niezwykłego człowieka znalazła się po jego śmierci w zbiorach Muzeum Fotografii w Krakowie.
Prowadzenie: Marta Miskowiec – antropolog kultury. Autorka i kuratorka wystaw, autorka tekstów, autorka i organizatorka spotkań i wykładów. Prowadzi badania dotyczące fotografii amatorskiej, zajmuje się fotografią społeczną i społecznym znaczeniem fotografii.
Tłumaczenie na PJM: Jakub Studziński
Czas bez zegarka
Artystka: Mariia Varlygina
Kuratorka: Dorota Halberda
Miejsce: Galeria Baszta / Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”
Adres: Papiernicza 2
Wernisaż: 20.04.2024 – 17:00
Dostępność: 22–26.04.2024 – 10:00–17:00
21.04.2024 – po uprzednim umówieniu: 609 939 177
wstęp bezpłatny
Linki: www.facebook.com/basztagaleria , www.instagram.com/galeria.baszta
Audiowizualna instalacja, zwana także “Marią – pieśnią wrzasku i odgłosów przeszłego”, wykorzystująca autoetnograficzną poezję, której osią są poruszające flashbacki artystki. W akcie retrospekcji Mariia przywołuje obrazy rodzimego Charkowa, Dniepra, Odessy i Kijowa. Tytuł pracy to metafora Jeana-Paula Sartre’a, w której uwidacznia się byt magiczny, niczym rewers zegarka na palcu wskazującym artystki, gdzie czas zmienia się w zależności od jej humoru. Wystawa to eksperyment kuratorki, która paralelnie tworzy podcasty o muzyce, kulturze i sztuce.
Mariia Varlygina (Charków, Ukraina)
Antropolożka, badaczka kultury wizualnej, kuratorka. Od 2017 r. współpracuje z YermilovCentre, MOKSOP, Chekachkov Photo Academy. Od 2022 r. główna kuratorka galerii site-specific Baszta (Kraków), realizuje projekty w Ukrainie, Polsce, Niemczech. Zainteresowania naukowe: time studies, metamodernizm i narratywizacja historii. Redaktorka, autorka tekstów dla Centrum Sztuki Współczesnej „YermilovCenter” w Charkowie (2020-2022) a wcześniej art menedżerka kultury tamże. Przeztrzy lata menadżerka mediów społecznościowych i menedżerka społeczności w Akademii Fotografii Czekachkowa (2017-2020).
„Obsesje”. Agata Duda-Gracz oprowadza po galerii autorskiej Jerzego Dudy-Gracza
Adres: Jana Pawła II 232
wstęp: 1 zł * w oprowadzaniu może uczestniczyć maksymalnie 30 osób
ILOŚĆ MIEJSC WYCZERPANA
Linki: https://nck.krakow.pl/jerzy-duda-gracz/
Agata Duda-Gracz oprowadzi po galerii autorskiej swojego taty. Opowie o tematycznych natręctwach Jerzego Dudy-Gracza. O tym jak przelewał swoje uczucia, lęki i fobie na płótno. O malarskich wyznaniach i malowanych modlitwach. O portretach ludzkiej duszy.
Stradom House Art Journey – oprowadzanie po kolekcji sztuki współczesnej znajdującej się w Stradom House
Adres: Stradomska 12-14
Dostępność: 19–26.04.2024 – 06:00–22:00
wstęp bezpłatny na oprowadzanie obowiązują rezerwacje – rafal.stanowski@stradomhouse.com
Linki: www.stradomhouse.com
Hotel, który jest dziełem sztuki
Wizyta w pięciogwiazdkowym Stradom House Autograph Collection w Krakowie zachwyci tych, którzy kochają sztukę współczesną. Dopracowane w detalach wnętrza skrywają kolekcję znakomitych dzieł, przyciągając uwagę pracami takich artystów, jak Wilhelm Sasnal czy Bronisław Chromy. Prace można oglądać w dostępnych dla wszystkich, przestrzeniach wspólnych, takich jak lobby, biblioteka, restauracje czy klub Hedwig’s.
Spektakularny, zabytkowy budynek, którego dzieje sięgają średniowiecza, odkrywa przed gośćmi oraz mieszkańcami Krakowa absolutnie unikalne przestrzenie. Znajdujące się w pobliżu Wawelu miejsce zostało poddane starannej renowacji przez Angel Poland Group, odkrywając przed gośćmi przepiękne freski i liczne elementy historyczne, niektóre pamiętające jeszcze czasy XIV wieku, kiedy istniał tutaj klasztor bożogrobców, ufundowany przez Kazimierza Wielkiego. Stradom House Autograph Collection został stworzony dzięki współpracy światowej klasy architektów, artystów i rzemieślników. Jego wnętrza urzekają olśniewającym designem z lokalnymi akcentami i bezkompromisową dbałością o detale.
Ściany pomieszczeń w Stradom House zdobi robiąca wrażenie, zakupiona specjalnie dla tego obiektu kolekcja sztuki współczesnej, nad doborem której czuwała szwajcarska kuratorka Francesca Gavin. We współpracy z inwestorami wybrała prace wielu uznanych, w większości polskich artystów, takich jak Wilhelm Sasnal, Anna Głogowska, Radek Szlaga, Dorota Buczkowska, Bartek Materka czy Tomasz Kowalski. W hotelowym patio można podziwiać wyjątkową rzeźbę „Muzykant” autorstwa samego Bronisława Chromego. Najnowszym nabytkiem są prace cenionego izraelskiego artysty Itamara Gilboa z serii „Food Chain Project”, prezentowanej również w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (nowa wystawa „Jedzenie w sztuce”). Przedmioty ustawione w przestrzeni restauracji Stradomska 12, znajdującej się w Stradom House, uwrażliwiają na społeczne konsekwencje indywidualnych wyborów konsumpcyjnych, a także na globalne problemy związane z odpadami i głodem.
W spektakularnych wnętrzach mieszczącego się w dawnej, zdesakralizowanej kaplicy klubu Hedwig’s znajdziemy tryptyk izraelskiego malarza Gideona Rubina, nawiązujący do pamiętnego polskiego filmu „Ostatni dzień lata”. Przeciwległą ścianę Hedwig’s zdobi gobelin stworzony przez Jonasa Wooda, cenionego artystę z Los Angeles.
Stradom House Autograph Collection, który jest częścią globalnej sieci Marriott, to miejsce, w którym dziedzictwo Krakowa spotyka się ze światowymi trendami.
ODCZUWANIE TEATRU! – warsztaty sensoryczne
kuratorka: Anna Litak
Miejsce: Muzeum Starego Teatru MICET
Adres: Jagiellońska 1
wstęp: 1 zł, obowiązują zapisy obowiązują rezerwacje daniel.arbaczewski@stary.pl
Linki: micet.pl
Niektórzy mówią, że spektakle się ogląda, ale czy tylko? Niektóre rzeczy, które dzieją się na scenie nie wszystkim widzom są w SMAK. Może coś PACHNIE prowokacją i dzięki temu spektakl staje się GŁOŚNY? Bo scena to zapach, dźwięk, obraz i smak. Podczas sensorycznej podróży w przestrzeniach Muzeum MICET, tym razem wszystko zabrzmi, posmakuje i zakręci w nosie o wiele mocniej. Może zobaczymy to, czego nie widać na co dzień.
Otwarte oprowadzanie po wystawie “Jedzenie w sztuce”
wstęp w cenie biletu: Nie jest wymagana wcześniejsza rezerwacja. Uczestnicy proszeni są o pojawienie się przy recepcji MOCAK-u 5 minut przed oprowadzaniem. Szacowany czas oprowadzania to 90 minut.
Linki: https://www.mocak.pl/
We wtorek, 23 kwietnia zapraszamy do MOCAK-u na zwiedzanie wystawy “Jedzenie w sztuce” z przewodnikiem.
Czuję zwierzę
Adres: Rynek Główny 29/62
ILOŚĆ MIEJSC WYCZERPANA
Linki: Juliajarza_art
Warsztaty poprowadzą: Julia Jarża, Weronika Szmuc
Warsztaty graficzne skierowane do dzieci w wieku 7-12 lat, poruszające temat współodczuwania w relacji człowiek- zwierzę. Używając mieszanych technik graficznych, takich jak tetra-print, linoryt, szablon spróbujemy wspomóc wypowiedź najmłodszych artystów.
Light touch
kuratorka: Anna Petelenz
Miejsce: Momentum Gallery
Dostępność: 24.04.2024 – 18:30–20:00 * 24–28.04.2024 – po umówieniu: franciszek.araszkiewicz@apkunstart.org
Linki: www.apkunstart.org
Zmysły można oszukać. Rozmawiać z chatbotem. Zakochać się w avatarze.
Jeść pigułkę zamiast posiłku. W świecie zapośredniczonym prawdziwość zdarzeń stoi pod znakiem zapytania. Ceci n’est pas une pipe Magritte’a nabiera nowych znaczeń. Międzynarodowa wystawa Light touch skupia się więc na tym co bliskie i dostępne. Cielesne, choć ulotne. Stworzone pracą rąk. Light touch to też podróż w świat sensualnego światła, spojrzeń na wycinki rzeczywistości, które nie muszą mieć funkcji – mogą być jedynie wrażeniem, doświadczeniem piękna, spokoju, znużenia.
Stradom House Art Journey – oprowadzanie po kolekcji sztuki współczesnej znajdującej się w Stradom House
Adres: Stradomska 12-14
Dostępność: 19–26.04.2024 – 06:00–22:00
wstęp bezpłatny na oprowadzanie obowiązują rezerwacje – rafal.stanowski@stradomhosue.com
Linki: www.stradomhouse.com
Hotel, który jest dziełem sztuki
Wizyta w pięciogwiazdkowym Stradom House Autograph Collection w Krakowie zachwyci tych, którzy kochają sztukę współczesną. Dopracowane w detalach wnętrza skrywają kolekcję znakomitych dzieł, przyciągając uwagę pracami takich artystów, jak Wilhelm Sasnal czy Bronisław Chromy. Prace można oglądać w dostępnych dla wszystkich, przestrzeniach wspólnych, takich jak lobby, biblioteka, restauracje czy klub Hedwig’s.
Spektakularny, zabytkowy budynek, którego dzieje sięgają średniowiecza, odkrywa przed gośćmi oraz mieszkańcami Krakowa absolutnie unikalne przestrzenie. Znajdujące się w pobliżu Wawelu miejsce zostało poddane starannej renowacji przez Angel Poland Group, odkrywając przed gośćmi przepiękne freski i liczne elementy historyczne, niektóre pamiętające jeszcze czasy XIV wieku, kiedy istniał tutaj klasztor bożogrobców, ufundowany przez Kazimierza Wielkiego. Stradom House Autograph Collection został stworzony dzięki współpracy światowej klasy architektów, artystów i rzemieślników. Jego wnętrza urzekają olśniewającym designem z lokalnymi akcentami i bezkompromisową dbałością o detale.
Ściany pomieszczeń w Stradom House zdobi robiąca wrażenie, zakupiona specjalnie dla tego obiektu kolekcja sztuki współczesnej, nad doborem której czuwała szwajcarska kuratorka Francesca Gavin. We współpracy z inwestorami wybrała prace wielu uznanych, w większości polskich artystów, takich jak Wilhelm Sasnal, Anna Głogowska, Radek Szlaga, Dorota Buczkowska, Bartek Materka czy Tomasz Kowalski. W hotelowym patio można podziwiać wyjątkową rzeźbę „Muzykant” autorstwa samego Bronisława Chromego. Najnowszym nabytkiem są prace cenionego izraelskiego artysty Itamara Gilboa z serii „Food Chain Project”, prezentowanej również w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (nowa wystawa „Jedzenie w sztuce”). Przedmioty ustawione w przestrzeni restauracji Stradomska 12, znajdującej się w Stradom House, uwrażliwiają na społeczne konsekwencje indywidualnych wyborów konsumpcyjnych, a także na globalne problemy związane z odpadami i głodem.
W spektakularnych wnętrzach mieszczącego się w dawnej, zdesakralizowanej kaplicy klubu Hedwig’s znajdziemy tryptyk izraelskiego malarza Gideona Rubina, nawiązujący do pamiętnego polskiego filmu „Ostatni dzień lata”. Przeciwległą ścianę Hedwig’s zdobi gobelin stworzony przez Jonasa Wooda, cenionego artystę z Los Angeles.
Stradom House Autograph Collection, który jest częścią globalnej sieci Marriott, to miejsce, w którym dziedzictwo Krakowa spotyka się ze światowymi trendami.
Mroczna ekologia zjada nas po cichu gdy tańczymy OPEN MIC i wystawa
Adres: Sarego 10
open mic 25.04.2024 – 19:30
wstęp bezpłatny
Linki: https://www.facebook.com/events/3550556501822751/
Zapraszamy na wydarzenie efemeryczne w przestrzeni ogrodu pracowni artystycznych Sarego 10, by wspólnie w ramach powrotu do krakersowych korzeni współodczuwać otaczające nas warstwy świata. Poza wystawą plenerową czeka na Was Open Majk. Zapraszamy wszystkie osoby poetyckie oraz chcące współuczestniczyć do poczytania i zaimprowizowania performensu w plenerze wewnątrz tajemniczego ogrodu. Kameralne jednodniowe wydarzenie celowo nawiązuje w swojej formie do pierwszych edycji Krakersa, przypominających spontaniczne wystawy, gdzie główną wartością były wspólne spotkania w nietypowych miejscach, na co dzień niedostępnych. Otwarcie pracowni artystycznej i przewietrzenie obrazów, zaproszenie do siebie innych osób artystycznych celem wymiany inspiracji czy podzieleniem się swoją na co dzień nieudostępnianą twórczością, to tło dla spotkania z poezją współczesną w tegorocznej edycji. Open mic zaprasza również do współdzielenia się swoją twórczością w nieskrępowanej formie, bez ocen, na fali spontanicznego performowania.
Wydarzenie ma charakter efemeryczny, plenerowy. Uprasza się o zachowanie czystości i nie niszczenie tkanki roślinnej w ogrodzie. Zachęcamy do przyniesienia wiersza/tekstu/czegoś na wspólny stół Krakersowy.
Otwarte oprowadzanie w języku angielskim po wystawie “Jedzenie w sztuce”
Adres: Lipowa 4
wstęp w cenie biletu: Nie jest wymagana wcześniejsza rezerwacja. Uczestnicy proszeni są o pojawienie się przy recepcji MOCAK-u 5 minut przed oprowadzaniem. Szacowany czas oprowadzania to 90 minut.
Linki: https://www.mocak.pl/
W czwartek, 25 kwietnia zapraszamy do MOCAK-u na zwiedzanie wystawy “Jedzenie w sztuce” z przewodnikiem w języku angielskim.
OFF POKAZ FILMOWY
19:00 pokaz filmowy | KINO KIKA, sala KIKA (parter)
20:00 pokaz multimedialny | Galeria siedemnasta :46 + dziedziniec
Linki: www.iszid.uken.krakow.pl
https://www.facebook.com/events/1404803210157302/
Wydział Sztuki UKEN | Instytut Sztuki i Designu UKEN Kraków | Ośrodek Form Filmowych
W ramach OFF POKAZ FILMOWY prezentujemy twórczość studentek i studentów Instytutu Sztuki i Designu UKEN w Krakowie — projekty realizowane w różnych mediach: od filmu, przez instalacje i happening, po audio art i muzykę eksperymentalną.
Stając w centrum wydarzenia, czujemy jak potęga mediów wciąga nas w wir doznań, odcinając od rzeczywistości. To nie tylko wystawa, to wizualno-reaktywne tsunami, które rwie nas ze stagnacji, zmuszając do zanurzenia się w nurcie nowych doświadczeń i refleksji. Obecnie, niekontrolowanie uczestniczymy w pędzie, brak nam świadomości poczucia upływu czasu. W pośpiechu zaczynamy zatracać się w warstwach rzeczywistości. Wypieramy sytuacje z przeszłości, byle ruszać dalej. OFF POKAZ FILMOWY to progresywna podróż w otoczenie różnych mediów. Przez różne formy artystyczne staramy się opowiedzieć o swoich przeżyciach, często zamglonych i zupełnie niewyraźnych, a czasem aż za bardzo odczuwalnych. Próbujemy zrozumieć i pozwalamy dać sobie przeżyć na nowo.
Tekst kuratorski: Julia Florczyk
POKAZY AUDIOWIZUALNE | Galeria siedemnasta :46 | start godz. 20:00
✧ Eksperymentalny set A/V z wykorzystaniem niekonwencjonalnych instrumentów własnej roboty, zsynchronizowanych z obrazem.
Jan Mroziewski, Bartłomiej Uryga
✧ Idzie niebo ciemną nocą* – film krótkometrażowy, w którym wracamy do dzieciństwa; do momentów pięknych, beztroskich i nostalgicznych, a także tych trudnych i nieprzyjemnych.
* Zachęcamy do przyniesienia swoich zdjęć z dzieciństwa, po projekcji udostępnimy dla Was album, w którym będzie można zapisać swoje emocje. My zaczynamy – Wy kończycie.
Kolektyw Aliaż (Bartek Bytowski, Julia Florczyk, Kasia Mazur, Mateusz Rzepka)
✧ TRIBAL VON BINGEN – koncert-rytuał na skraju medytacyjnego ambientu i plemiennych brzmień. Nicola Łeppek, Mateusz Rzepka, Michał Wójcik
✧ Backstage of consumption – happening, w którym artystka zaprasza uczestników do eksploracji wyidealizowanego świata reklam telewizyjnych w kontekście antropocentryzmu.
Kamila Rzymek
POKAZY KINOWE | kino KIKA | start godz. 19:00
Artyści i artystki:
✧ Sofiia Bulbotka, Julia Florczyk, Wiktoria Kalinowska, Wanesa Kidacka, Zuzanna Kozioł, Nina Lewandowska, Małgorzata Lis, Kacper Mazela, Jan Mroziewski, Mateusz Rzepka, Katarzyna Sidor, Wiktoria Smorąg, Weronika Wyrobek
✧ Ekipa OFF WARSZTAT FILMOWY [Gleb Andreev, Weronika Chrobak, Jan Czwartkowski, Piotr Graff, Yunna Honchar, Bartłomiej Kurnik, Wiktoria Malczyk, Kacper Mazela, Emilia Oleksy, Mateusz Rzepka, Lizaveta Shlyk, Alina Svadronava, Piotr Szewczyk, Weronika Wyrobek]
Pokaz animacji z pracowni filmu animowanego ASP
Linki:
Wydarzenie jest wyjątkową szansą, by zobaczyć filmy animowane z Pracowni Filmu Animowanego ASP w Krakowie na dużym kinowym ekranie. 9 prac, 9 osób autorskich, 9 spojrzeń. Każda animacja to osobna historia, która w swojej narracji, stylu, tematyce i/lub symbolice czerpie z bogatej tradycji kina noir. Daria Godyń jest kuratorką tej wyjątkowej godzinnej selekcji, która wpisuje się w temat przewodni tegorocznego ARS LATRANS Festivalu. Można spodziewać się napięcia, tajemniczości i mrocznej atmosfery.
Lista filmów
Julia Siuda – “Furia” (2021) – 5:29, Antoni Kuźniarz – “Corvine Orphans” (2021) – 2:41 Anna Waćkowska – “Daj spokój” (2020) – 11:31 Aleksander Józefczak – “Punkt obserwacyjny” (2019) – 9:35 Betina Bożek – “Ojezu” (2017) – 3:49 Alicja Kot – “Red Light Train” (2019) – 9:36 Weronika Kuc – “Beautiful” (2018) – 7:00 Oliwia Rosa – “Smell of the ground” (2023) – 7:47 Mateusz Leśniak – “Detektyw” – 3:47
„Wyspia” od środka. Spacer z Kingą Nowak
Adres: Wawel 5
Linki: https://wawel.krakow.pl/
„Czuj, czuj, odczuwaj” to hasło Cracow Art Week KRAKERS 2024 – projektu mającego na celu promocję sztuki współczesnej w przestrzeni Krakowa. W ramach 13. edycji tego wydarzenia 26 kwietnia Kinga Nowak, autorka instalacji artystycznej „Wyspia” opowie o swoich przemyśleniach, odczuciach i inspiracjach dotyczących wyjątkowego dzieła – prezentowanego na wzgórzu wawelskim.
Kinga Nowak – profesor ASP, uznana artystka, której dzieła znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, a także Krupa Art Foundation oraz w innych kolekcjach prywatnych.
“Za linią cienia” – spotkanie z Michałem Kortą
Linki: https://mck.krakow.pl/
https://www.facebook.com/mckkrakow
https://www.instagram.com/mckkrakow/
Zapraszamy do wspólnego czucia i odczuwania podczas spotkania z Michałem Kortą. Pośród nieoczywistych nokturnów, gdzie granice komunikacji wizualnej i werbalnej zacierają się, będziemy kontemplować, dyskutować, analizować, stawiać pytania i szukać odpowiedzi. Zastanowimy się nad wzajemnym oddziaływaniem świata ludzi i zwierząt: jak działa ich intuicja, w jaki sposób komunikują się, czy ich relacje są podobne ? Wspólnie wytężymy wzrok i wsłuchamy się w uchwycone emocje.
Wydarzenie towarzyszy wystawie „To co dzikie nie ma słów. Michał Korta”.
Otwarte oprowadzanie w języku ukraińskim po wystawie “Jedzenie w sztuce”
wstęp w cenie biletu: Nie jest wymagana wcześniejsza rezerwacja. Uczestnicy proszeni są o pojawienie się przy recepcji MOCAK-u 5 minut przed oprowadzaniem. Szacowany czas oprowadzania to 90 minut.
Linki: https://www.mocak.pl/
W piątek, 26 kwietnia zapraszamy do MOCAK-u na zwiedzanie wystawy “Jedzenie w sztuce” z przewodnikiem w języku ukraińskim