Galeria Wydziału Intermediów Opcja gościnne w BPPSW Galerii Labirynt No 2
ul.Brzozowa 9/1
Seniofor. Chwilami śnię, że myślę / Seniofor. At times I dream I am thinking
artystki, artyści / artists
Zuzanna Pepaś, Wiktoria Paszkiewicz, Beata Winiarska, Anna Yena, Karolina Pater, Michał Sikora, Józef Rostkowski, Franciszek Geissler, Adam Zamaria
kurator, kuratorka / curators
Mariusz Sołtysik, Estera Gałuszka
miejsce / location
Galeria Wydziału Intermediów Opcja gościnne w BPPSW Galerii Labirynt No 2, ul.Brzozowa 9/1
miejsce / location
Galeria Wydziału Intermediów Opcja gościnne w BPPSW Galerii Labirynt No 2, ul.Brzozowa 9/1
wernisaż / opening
26.04.2025 godz. 18:00
dostępność / availability
24.04 – 18:00-21:00 | 25.04 – 15:00-18:00 | 26.04 – 11:00-21:00 | 27.04 – 11:00-18:00 | 28-29.04 – 16:00 – 18:00 | 30.04 – nieczynne
artystki, artyści / artists
Zuzanna Pepaś, Wiktoria Paszkiewicz, Beata Winiarska, Anna Yena, Karolina Pater, Michał Sikora, Józef Rostkowski, Franciszek Geissler, Adam Zamaria
kurator, kuratorka / curators
Mariusz Sołtysik, Estera Gałuszka
wernisaż / opening
26.04.2025 godz. 18:00
dostępność / availability
24.04 – 18:00-21:00 | 25.04 – 15:00-18:00 | 26.04 – 11:00-21:00 | 27.04 – 11:00-18:00 | 28-29.04 – 16:00 – 18:00 | 30.04 – nieczynne
OPIS
„Seniofor” to kreatywne połączenie słowa stworzonego przez filozofa i historyka Krzysztofa Pomiana, który wprowadził do nauk humanistycznych pojęcie „semioforu” będącego nośnikiem znaczeń wywodząc nazwę od greckiego „sēma” – „znak” i „phoros” –„noszący”. Pojęcie to miało przezwycieżyć podział na kulturę duchową i materialną. Semiofory przyciągając wzrok stanowią np. ozdobę kolekcji, która pozbawiła ich swojej funkcji użytkowej. Nasz „seniofor” jest próbą redefinicji wybranego nośnika znaczeń i jednocześnie wyśnioną potrzebą jego ponownego opisu.
“Seniofor” is a creative combination of a word created by philosopher and historian Krzysztof Pomian, who introduced to the humanities the concept of ‘semiophore’ which is a carrier of meaning deriving the name from the Greek ‘sēma’ – ‘sign’ and ‘phoros’ – ‘bearer’. The concept was meant to overcome the division between spiritual and material culture. Semiophores, for example, by attracting the eye, are an ornament to a collection that has stripped them of their utilitarian function. Our “seniofor” is an attempt to redefine the chosen carrier of meaning and, at the same time, an imagined need to re-describe it.
O GALERII
„Opcja” to Galeria Wydziału Intermediów przy ASP w Krakowie. Galeria powstała w 2013 roku. Przestrzeń ta jest przeznaczona przede wszystkim dla działań i prezentacji studenckich. Galeria jest także otwarta na prezentacje ciekawych projektów spoza obszaru uczelni jak festiwale, wykłady, pokazy czy konkursy. Formalnym twórcą i opiekunem galerii był Mariusz Sołtysik. W latach 2013— 2024 r. odbyło się ponad 60 wystaw. Obecnie opiekę sprawuje Estera Gałuszka. Proponowana formuła polegała na wzajemnej relacji w stosunku do miejsca i wybranego tematu / zjawiska. Chodziło o partnerską i relacyjną, wzajemnie dopełniającą lub dyskutującą ze sobą realizację. Formuła nie zakładała skończonego dzieła. Obecnie wystawy odbywają się w cyklu nieregularnym, choć główne założenia pozostały niezmienione. Najchętniej widziany jest, gest, proces lub wybrany aspekt merytoryczny. Galeria jest siedzibą międzynarodowego konkursu na dzieło intermedialne ICIA.
“Opcja” is the Gallery of the Intermedia Faculty of Jan Matejko Academy of Fine Arts in Krakow. The gallery was established in 2013. It is intended to be used primarily as an area of student activities and presentations, as well as an area of activity for didactic studios. The gallery is also open to presentations of interesting projects from outside the university scope, such as festivals, lectures, shows and competitions. The formal guardian of the gallery is Mariusz Sołtysik. In the years 2013-2024, more than 60 exhibitions were held. Currently, Estera Gałuszka is in charge. The proposed formula was based on the mutual relationship in relation to the place and the chosen topic / phenomenon. It was about partnership and relational, mutually complementary or mutually discussing implementation. The formula did not assume a finished work. Currently, the exhibitions are held in an irregular cycle, although the main assumptions have remained unchanged. A gesture, a process or a selected substantive aspect are most welcome. The gallery is the seat of the international competition for an ICIA intermedia work.