WYNIKI KONKURSU 2000+

Nagroda główna: What we do in the shadows – Galeria Widna

Artyści: Gabriela Baka, Marcin Dymek, Hubert Gromny, Barbara Janczak, Anna Juszczak, Magdalena Lazar, Marta Niedbał, Marcin Pazera, Piotr Urbaniec, Bartosz Wajer
Kuratorka: Magdalena Lazar

Nagroda dla Galerii Widna za wystawę What we do in the shadows za inteligentną „opowieść wizualną” o życiu współczesnych artystów, ukazującą blaski i cienie ich egzystencji, czasami konieczność podejmowania zaskakujących zleceń zarobkowych, które w rezultacie mogą okazać się dla ich działań twórczych inspirujące. Bez patosu, z przymrużeniem oka podana historia, która mogłaby się stać podstawą niejednego scenariusza filmowego.

Agnieszka Jankowska-Marzec

Wystawę What we do in the shadows zaprezentowaną w Galerii Widna odbieram jako gest absurdalny i wielce poważny zarazem. Jako ujmującą i bezpośrednią opowieść o jakiejś kondycji artysty, niby-artysty, artysty-byłego lub przyszłego prowadzoną bez zadęcia, bez moralizatorstwa, jakby od niechcenia, jakby pod powierzchnią, nieco wstydliwie. Cóż, życie jest… artysta widzi, wypełnione bzdurnymi aktywnościami. Pytanie tylko, które są nonsensowne? Te prowadzone w celach tylko zarobkowych czy te „by się zrealizować artystycznie”? Które właściwie sytuują się na marginesie życia i dlaczego? Jakaś pokręcona umowa spisana z samym sobą każe nam się rozliczać z chwil spędzonych w łóżku, w śmieciach, pod wpływem substancji i natręctw, uiścić żal za zmarnotrawione szanse na sprzedaż siebie, roztrwonione talenty na dobry biznes, za bezproduktywne poszukiwanie sztuki i jej wychwalanie a potem zbieranie ogórków. Lekko poprowadziła kuratorka Magdalena Lazar narrację i wypełniła ją potencjalnością na wskroś.

Agnieszka Kwiecień

Kuratorka Magdalena Lazar wystawą What we do in the shadows nawiązała do tematu pracy – hasło już wiele razy przepracowane, jednak w Galerii Widna eksplorowane w niepretensjonalny sposób. Zaprezentowani artyści uczciwie nie wykorzystali swoich współpracowników do eksperymentów artystycznych, ale ze szczerością opowiedzieli o swoim doświadczeniu pracy, przekładając je na kilka ciekawych obiektów i instalacji. Wystawa w Galerii Widna została nagrodzona za konsekwentne zaaranżowanie koncepcji kuratorskiej w subtelny sposób.

Sonia Milewska

Nagroda dla Galerii Widna za udowodnienie, że w życiu można pozostać artystą nie produkując żadnych dzieł sztuki.

Łukasz Surowiec

Nagroda główna dla Galerii Widna za wystawę What we do in the shadows za zobrazowanie tożsamości artysty w kontekście aktualnych warunków społeczno-ekonomicznych i spontaniczny napad na model życia artysty, utrwalony w modernistycznych narracjach. Za wykorzystanie przedmiotu jako narzędzia przedstawienia indywidualnych usytuowań i przesunięcie punktu ciężkości z gotowych obiektów artystycznych na proces życia, który je poprzedza.

Arek Dec

Wyróżnienia

Wyróżnienia dla Elementarza dla mieszkańców miast, Galerii ZPAF, Kolektywu FLU, Kolektywu Kuratorskiego, Galerii D83.

Wyróżnienie dla Elementarza dla mieszkańców miast za wystawę indywidualną Mikołaja Małka (kuratorka Martyna Nowicka) za interesującą (odwołującą się m.in. do doświadczeń biograficznych) interpretację hasła tegorocznego krakersa.

Wyróżnienie dla Galerii ZPAF za wystawę Bieg linii Michała Zawady (kurator Paweł Brożyński) za podjęcie ciekawej refleksji nad biopolityką.

Agnieszka Jankowska-Marzec

Wyróżnienie dla Kolektywu FLU Grypa Twórcza za wystawę Fluktuacja artysty. Kolektyw FLU Grypa Twórcza zmienił perspektywę widza i oprócz końcowych produktów zobrazował sam proces twórczy – zaprosił do umysłu artysty. Obiekty, instalacje wzbudzały emocje towarzyszące pracy nad dziełem – natłok myśli, niepewność, nieudane eksperymenty – to wszystko można było zobaczyć i poczuć na ul Józefińskiej. Kolektyw FLU zasługuje na wyróżnienie za zaangażowane podejście – ciekawe zaproszenie do interakcji oraz trafne zobrazowanie tytułowej FLUktuacji, ciągłej zmienności obecnej w życiu artysty.

Sonia Milewska

Wyróżnienie dla Kolektywu Kuratorskiego za projekt Macierz. Chciałbym szczególnie wyróżnić Kolektyw Kuratorski za osobliwą i przemyślaną wystawę oraz cykl działań, spotkań i prezentacji, przeprowadzonych w zdominowanej przez płeć męską przestrzeni historycznej Uniwersytetu Jagielońskiego, wpisując się w ducha walki o pamięć i statut kobiet we współczesnych Uczelniach Wyższych.

Łukasz Surowiec

Wyróżnienie dla D83 za wystawę Wszystkie dziewczyny, które mógłbym kochać, gdyby same tego chciały za stworzenie afektywnego ambientu i błyskotliwą krytykę transformacji mitów dotyczących miłości w kontekście romantyzmu milleniasów.

Arek Dec