Wyniki Sekcji Laboratorium 2025

🏆 10 laureatów Sekcji Laboratorium 2025 🎖 Oto projekty, które dołączą do tegorocznego Programu Głównego, kolejność losowa. A poniżej posłowie od Jury ⬇️

1️⃣ GETTING LOST
2️⃣ KAKOFORMA
3️⃣ I FELT IT, IT WAS LIKE EVANESCENCE
4️⃣ CZY TO JA, CZY ONI WE MNIE
5️⃣ ZIEMIA OBIECANA
6️⃣ JA2
7️⃣ METROWIEC, NIESAMOWITY METROWIEC
8️⃣ ŚNIJ, KOCHANIE, ŚNIJ
9️⃣ XENEX
🔟 GABINET OSOBLIWOŚCI
___
➡️ dr. hab. Łukasz Murzyn, prof. UKEN ➡️
,,Już temat tegorocznego KRAKERSA związany z metaforyczną onirycznością rzeczywistości zaczerpniętą od Witkacego otwiera na jakieś generalne zadziwienie i niedowierzanie temu, co dzieje się wokół nas. Czas, w którym powstawały tegoroczne zgłoszenia do Sekcji „Laboratorium” z dnia na dzień mocniej prowokował do historiozoficznych linków z sytuacją z lat 30-tych XX w. Chyba z jakimś podobnym niedowierzaniem, poczuciem narastającego absurdu i zagrożenia obserwujemy zmiany zachodzące obecnie na świecie. Dlatego oceniając tegoroczne zgłoszenia zastanawiałem się, jak artystki i artyści reagują na tę sytuację. Czy dzielą się swoim poznawczym dysonansem, diagnozują, a może już proponują kreatywne wizje nowej rzeczywistości? A może nadal smacznie drzemią w swoich kolorowych banieczkach sącząc sojowe latte? Wszystko stanie się jasne już niebawem podczas kolejnych krakersowych wernisaży.”
___
➡️ dr Łukasz Surowiec ➡️
,,Ostatnio niemal codziennie docierają do nas informacje ze świata, które mnie samego wprowadzają w stan głębokiego lęku i smutku. Tegoroczne hasło Krakersa „Czasami myślę, że śnię” można by więc śmiało zinterpretować zdaniem: „Niech mnie ktoś obudzi!”. W ocenianym konkursie sprawy mają się zupełnie odwrotnie. Zdecydowana większość nadesłanych projektów jest prawdziwym surrealistycznym manifestem, w którym umiejętność ucieczki od rzeczywistości staje się wartością, a nie jej krytyką. Zanurzanie się w mgle wewnętrznych problemów i wyobraźni osób artystycznych zdominowało praktycznie wszystkie propozycje, stąd wybranie dziesięciu najlepszych było niezwykle trudne. Staraliśmy się więc wybrać projekty, które w oryginalny sposób odpowiadały na tegoroczne hasło, jak i w ogólnym zestawieniu różniły się formalnie.”
___